Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Motocicleta, mai puțin poluantă ca mașina electrică?

motocicletanuimasina.jpg

MotoADN
MotoADN
Image source: 
Captura MotoADN.RO

În vara acestui an, Agenția Franceză pentru Sănătate și Mediu a dat publicități un studiu privind impactul asupra mediului a diverselor tipuri de autovehicule. Din concluziile acestui studiu reiese absolut surprinzator, că nu mașinile electrice sunt cele mai puțin poluante, în viziunea Agenției Franceze pentru Sănătate și Mediu, motocicletele și scuterele omologate conform normelor EURO au cel mai mic impact asupra calității aerului.

"Motocicletele reprezintă mijlocul de deplasare care afectează cel mai puțin calitatea aerului, chiar comparându-le cu mașinile electrice. Aici a fost un soc și pentru noi, pentru că toata lumea spune -mașina electrică, poluare zero-. E, nu este chiar așa." Răzvan Pavel este președintele Asociației pentru Dezvoltarea Motociclismului, o organizație care are ca misiune promovarea, protejarea și încurajarea motoclismului. Numită MotoADN, Asociația pentru Dezvoltarea Motociclismului apără drepturile și promovează motocicleta ca o foarte eficientă modalitate de transport pentru orașele noastre aglomerate.

"Un aspect pe care sincer nu l-am luat în calcul până când nu am văzut raportul, dacă ne uităm la ce înseamnă poluare, pe lângă partea de noxe, există partea de particule mici care rămân în aer, iar aceste particule provin în special de la uzura anvelopelor și uzura sistemelor de frânare, a plăcuțelor de frână. Ori, anvelope și sisteme de frânare au și mașinile electrice, pentru că au nevoie de așa ceva. Mai au niște sisteme de regenerare și le folosesc pentru frânare, dar totuși au plăcuțe de frână. Dacă luam în calcul numai anvelopele, să spunem, un set de anvelope îl cam folosești doi ani de zile până când se uzează și trebuie să le schimbi, variația de greutate dintre o anvelopă nouă și una folosită doi ani de zile, înmulțit cu patru, am calculat noi că sunt undeva la patru kilograme de particule care rămân în aer, din anvelopele uzate. Iar aici, diferența dintre o anvelopă de motocicleta și una de mașină este extraordinar de mare. Începând evident de la numar, că avem doar două anvelope pe o motocicletă, dar suprafața de contact este mai mică și cantitatea de cauciuc, variația greutății pentru o anvelopă de motocicletă este mult mai mică, față de una de mașină. Datele rezultă dintr-un studiu făcut de o autoritate de mediu din Franța, un studiu dat publicității chiar în iunie – iulie 2019, este un studiu foarte recent. În baza acestui studiu am luat legătura cu primaria și sperăm că astfel se vor face corecțiile necesare."

Vă reamintim, Primăria Municipiului București a propus dezbaterii publice un proiect de reglementare a traficului în capitală prin introducerea unei taxe de poluare, cu scopul de a îmbunătăți calitatea aerului si decongestionarea traficului. Asociația pentru Dezvoltarea Motociclismului consideră că echivalarea motocicletelor și scuterelor cu autoturismele, prin acest proiect aflat în dezbatere, nu este potrivită și corectă, fiind chiar discrimatorie, asociația solicitând chiar exceptarea motocicletelor și scuterelor de la aplicarea noului regulament al Primăriei Municipiului București.

Rezultatele acestui studiu reprezintă o bună motivație pentru a demara cât mai curând programul Rabla Moto, o mai veche dorință a asociației, de a extinde programele RABLA şi RABLA Plus şi pentru moto. Cei care îşi doresc să treacă de la maşină la moto, să-şi poată cumpăra motociclete prin ducerea la casare a unei maşini vechi şi poluante. L-am întrebat pe Razvan Pavel dacă în Europa există programe asemănătoare. "Există programe, dar la nivel de oraș, inițiate de către administrațiile locale. Sunt ceva tentative pentru a crea programe la nivel național, dar sunt în faze incipiente așa cum este și la noi. Nu știu dacă o să fim noi printre primii, dar este posibil. Aici avem foarte multe informații pentru că noi suntem de la începutul acestui an membri unei federații europene a asociațiilor de motocilism, asociere care ne permite să avem foarte multe informații legate de ce se întamplă la Bruxelles, ce decizii se iau pe tema motocicletelor, și aici sunt o gramadă de prevederi, toată lumea încearcă cumva să reglementeze anumite aspect rămase nereglementate, cum ar fi și trotinetele electrice."

Mai jos, interviul in intregime realizat de Valentin Panduru cu Razvan Pavel, presedintele Asociatiei pentru Dezvoltarea Motociclismului (motoADN).

Mai multe amănunte despre activitatea MotoADN, aici.