Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Podcasturile, aceste filme fără imagine

Mixer & microfon

Pe 30 septembrie, podcasteri și ascultători de podcasturi din întreaga lume sărbătoresc Ziua Internațională a Podcastului. Podcastul este un produs audio, disponibil spre ascultare oricând pe internet, accesibil astazi nu numai printr-un calculator, ci și cu ajutorul tabletei sau a telefonului mobil. Sunt multe platforme astăzi care oferă o diversitate de categorii și subiecte. De la gaming la comedie, religie sau auto-dezvoltare, podcastul este preferat de cei care pedaleză pe bicicletă cu căștile pe urechi, aflați la sala de sport, sau fiind pur și simplu blocați prin trafic.

Pentru a discuta despre acest produs audio, în studioul RFI România au venit producători și realizatori de podcast în România: Andreea Vrabie, podcastul ei "Pe Bune" (Decât o Revistă) cucerind locul 1 la Webstock 2018, Diana Meseșan, realizatoarea seriei "Americanii" pentru Scena9, George-Ovidiu Durbălău și ale lui Sunete, și nu în ultimul rând, Marian Hurducaș (#HURDUcast).

“Povestea e puțin mai lungă. Eram o ascultatoare avidă de podcasturi, descoperisem “This American Life”, “RadioLab”, care sunt unele dintre cele mai cunoscute podcasturi și mă bătea gândul să facem un podcast și în țară, împreună cu Decât o Revistă, unde lucrez. Îmi pare că acoperim mai toate zonele, că avem evenimente, că scriem, și că avem echipa cea mai potrivită pentru a produce și un podcast.” spune Andreea Vrabie.

Andreea Vrabie a petrecut mai mulți ani la Londra unde ai studiat industrii creative și culturale. Este realizatoarea podcastului „Pe Bune” un produs bilunar al revistei DoR. “Cum mi-a venit idea pentru “Pe Bune”, e puțin mai complicat pentru că a fost nevoie ca lucrurile să se sedimenteze în mintea mea, timp de 5, 7 ani. Eram interesată de oamenii creativi, de procesul lor creativ, nu știam ce să fac cu asta, ce formă să aibă podcastul sau produsul, și în timp ce transcriam alte interviuri lucrând la un text, mi-am dat seama că, ascultând problemele cu care se confruntau oamenii din domeniul creativ, care au sunt dificultățile lor, momentele lor de îndoială, pur și simplu mă simțeam eu mai puțin singură în problemele mele, și că era ceva, aproape terapeutic. M-am întrebat cum ar fi să ofer aceeași experiență de ascultare și altor oameni, ca poate se regăsesc în aceleași dileme și poate și pe ei îi va ajuta. A fost o provocare, să vedem cum putem face un astfel de produs și la noi. Nu ne-am gândit unde o să ajungă, câți oameni îl vor asculta.”, spune Andreea Vrabie.

La Scena9, Diana Meseșan a realizat un produs podcast foarte apreciat. Seria "Americanii" aduce în discuție povestea emigrării în America la începutul secolului 20. În jur de 150.000 de români din Transilvania și Banat, cei mai mulți dintre ei țărani, au mers atunci la muncă în Statele Unite ale Americii, o țară aflată în plin proces de industrializare. O poveste despre emigranți, atât de actuală și astăzi. „Eu sunt una dintre realizatoarele acestui podcast. Noi am lucrat într-o echipă de trei femei. Eu, Mara Mărăcinescu și Claudia Câmpeanu. Noi am fost principalii producători și am mai lucrat cu colaboratori, cineva care a făcut ilustrația, altcineva ne-a ajutat pe partea de documentare, muzica a fost făcută de altcineva, deci am fost o echipă mai mare. Cu Mara Mărăcinescu am mai lucrat la un podcast numit „Sunt în casă cu răul”. Ne-am împrietenit oarecum întâmplător, eram pasionate amandouă de audio și așa am făcut primul podcast și apoi ne-am gândit, dacă tot a ieșit oarecum bine din punctul nostru de vedere cel puțin, să încercăm să mai facem ceva. Așa a apărut seria „Americanii”. Ne-a interesat tema emigrarii și cumva, Mara lucrând la Muzeul Taranului Român, a descoperit un cântec despre emigrare foarte vechi, înregistrat în anii `30, despre românii care au emigrat în State, în perioada respectivă. Având această bucată audio atât de valoroasă am zis să construim cât mai mult pornind de aici. Am aplicat la AFCN pentru finanțare. Nu am fi putut face podcastul fără finanțarea aceasta. Podcastul este o chestie scumpă, mai ales dacă vrei să faci podcast narativ, care implică mers pe teren și apoi foarte multă muncă de editare, de montaj. Chiar ieri mă intreba cineva, care vrea să facă podcast, de câți bani este nevoie pentru a face așa ceva. I-am zis că, sincer, nu știu ce să-ți răspund. Dacă include și munca de teren, gândește-te la câteva mii de euro și asta la nivel minim. Din punctul meu de vedere, e puțin. Trebuie să angajezi oameni care să-ți meargă pe teren, să înregistreze cu echipament bun, apoi trebuie să fie cineva care să se priceapă la editare, care să curețe sunetul, deci, sunt mulți oameni implicați într-o astfel de muncă. Cred că poți face și mai ieftin. Un om care e bun la toate, se poate descurca.”, spune Diana Meseșan.

George Durbalău vine din print. A condus redacția revistei Sunete, iar în urmă cu numai un an, realiza seria podcast "Cinema for the Ears", acum face seria podcast Sunetele lui George“Toate lucrurile astea le face un singur om. Sunt one-man-show și este întradevar foarte mult de lucru. Îți trebuie resurse serioase dacă vrei să faci lucruri la nivel profesional .Eu am facut radio prima oară, așa a pornit aventura mea jurnalistică, în facultate. Primii doi ani am facut radio și mi-a intrat virusul, după care am intrat pe presa scrisă și 15, 16 ani am făcut presă în domeniul muzical cu revista Sunete. Într-un moment nu foarte fericit pentru mine, am descoperit podcastul, iar această capacitate de story-telling a podcastului m-a cucerit. Eu am început cu “Resound” și cu “Benjamin Walker: Theory of Everything”. În perioada respectivă eram mai tot timpul plecat, nu mă aflam în țară, iar această formă de story-telling mi-a salvat multe momente nu tocmai fericite din perioada respectivă. S-a creat astfel o relație foarte personală și emoțională și am înțeles pentru prima oară, la foarte mult timp dupa perioada mea de radio, ce înseamnă să spui povești și să folosești editarea audio într-un mod inteligent. Până la urmă, podcasturile, din punctul meu de vedere, sunt filme fără imagine.", spune George Durbalău.

10 ani petrecuți printre formate muzicale radio, editor și jurnalist într-o redacție de știri, Marian Hurducaș este specializat și în PR, comunicare, marketing online, susținând sesiuni de training și workshop cu și despre comunicarea în mediul digital. Ce este mai important pentru un podcast, sunetul sau conținutul? “Tot timpul va fi conținutul. A zis-o un nene pe la începutul anilor `90, -content is king-. Vorbim de mediu de fapt, mediul prin care îmi transmit mesajul, mediul prin care îmi transmit conținutul respectiv. Sunt de părere că poți să faci un podcast, sau poți să faci un film, un text scris pe un servețel, de unde să se nască o idee, un curent. Atâta timp cât el ajunge la audiența de care tu ai nevoie, e perfect. Că apoi, rafinăm, perfecționăm, ceea ce am început, asta e cu totul altă poveste. Eu nu cred în conținut de calitate, cred în conținut relevant. Rețelele de socializare și-au construit un model de business pe relevanță, care poate fi măsurată prin algoritmi. Calitatea este subiectivă. O găsești peste tot, toți ascultăm muzică de calitate. Dar vine un moment când publicul se va rafina, iar iî ceea ce privește podcasturile, oamenii vorbesc deja despre faptul că unul se aude mai bine, celălalt mai prost, altul folosește tehnici de intervievare.Toți, cei de aici, am avut tangențe cu jurnalismul. Eu am intrat în radio la 16 ani, apoi am facut entertainment, am ascultat poveștile oamenilor pe care i-am servit la bar când lucram ca barman și ospătar, am așa o predilecție spre story-telling, probabil că povestea cu radioul m-a făcut pe mine să mă duc mai departe. Sigur, facem marketing și comunicare, avem un mediu digital, avem clienți, facem bănuți, dar, în final, care e proiectul acela personal pe care tu îl ai?", spune Marian Hurducaș, realizatorul seriei podcast #HURDUcast.

Mai jos, oameni avand ca proiect de suflet, podcastul. De la stanga la dreapta, George Durbalau, Andreea Vrabie, Diana Meseșan, Marian Hurducaș, și realizatorul emisiunii RFI360, Valentin Panduru

George Durbalău, Andreea Vrabie, Diana Meseșan, Marian Hurducaș, Valentin Panduru
George Durbalău, Andreea Vrabie, Diana Meseșan, Marian Hurducaș și realizatorul emisiunii RFI360, Valentin Panduru.
Image source: 
RFI Romania / Eduard Va

Anul trecut, Deezer a prezentat cifrele oficiale pentru difuzarea de podcast în Marea Britanie. În medie, consumatorul de podcast petrece aproximativ 48 de minute ascultând produsele preferate. În ceea ce privește subiectele preferate, americanii aleg podcasturile de știri dar și produsele din categoria „storytelling”. Germania preferă comedia iar Franţa ascultă multe podcasturi din categoria „societate & cultura”.