Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Textierul Florin Dumitrescu, de la "Țara te vrea prost" la "Am înfrânt": "Am vrut să lansăm sloganuri sociale, să vizăm anumite teme, să le punem în discuția societății."

Florin Dumitrescu alaturi de Iulian Comanescu

Născut în anii '60, Florin Dumitrescu este cunoscut ca fiind textierul care scria pentru Timpuri Noi, la final de comunism, și pentru Sarmalele Reci, la început de tranziție spre democrație. Este omul care a pus "totul e minunat" în hit-ul "Perfect" de la Timpuri Noi. A fost prima sa realizare importantă. Cel mai puternic mesaj autoironic cu care ne alimentăm inclusiv astăzi. Versurile sale au ajuns publicate timid, și asta la indemnul prietenilor literați. În 1997 lua un premiu pentru debut. Ca textier, își extinde în timp portofoliul de colaborări (Direcția 5, Pasărea Rock, Mircea Baniciu, Jazzappella, RIT etc.). A scris pentru saptaminalul B-24-FUN și a participat cu nuvele și povestiri în diverse antologii de proza. Se numără printre cei 53 de coautori ai „celui mai rapid roman din lume“, Moș Crăciun & Co. (Art, 2013). In 2014 devine doctor în antropologie. Despre evoluția muzicii românești, sub textul lui Florin Dumitrescu și nu numai, de la "Țara te vrea prost", piesă apărută la mijloc de anii '90, la "Am înfrânt"-ul atât de contemporan, interpretat de Dan Manciulea, într-o discuție la 30 de ani de RFI.

Florin Dumitrescu: "Chiar din 93, dar pe vremea aia discurile apăreau mai tărziu. Daca iți aduci aminte, se scoteau greu discuri și pâna să apuci să scoți disc,trebuia să treacă o vreme. A fost printre primele cd-uri din Romania, primele compact discuri. "

Cum s-a ajuns aici? Cum am reușit în acești 30 de ani să conștientizăm prin ironie tot ceea ce suntem, și totuși, să ieșim mereu victorioșii ocupanți ai ultimului loc?

Florin Dumitrescu: "Nu stiu ce s-a întâmplat. E un proces care încă îl analizez. E un proces pe care eu încă le analizez și încă n am ajuns la o concluzie, mi-e greu să spun. Impreună cu ascultătorii și cu voi cei care vă ocupați cu muzica și faceți mijlocirea asta între noi și public, stăm și ne gândim, și de fiecare dată venim cu altceva."

E greu să ignori un Florin Dumitrescu atunci când scrie text pentru pentru muzică, și cred că asta se întâmplă încă din anii '90, ba poate chiar mai devreme la finalul anilor '80. Cum a început povestea asta?

Florin Dumitrescu: "Da. Eram fan Timpuri Noi și mă țineam după ei. Eram mai mult decât fan, eram grupie. Eram prieten cu Artan și mă băgau și pe mine în seamă, mă chemau la repetiții nu numai la concerte, și pe vremea aceea puteam să fiu doar un aspirant. Deci, nu am avut dintotdeauna pretenția că aș fi un clasic și că am ceva de spus. Chestiile astea s-au întâmplat între timp. Am căpătat acea siguranță și, hai să zicem îndrăzneală, ca să nu spun tupeu, de a zice niște lucruri mai tranșant. Dar la început am fost și eu.. băiat."

Sesizez modestia însă trebuie spus, tu Florin Dumitrescu ești omul care a adus în anii '80 fraza "totul e minunat" în piesa Timpuri Noi.  

Florin Dumitrescu: "Da. Da. Ăla a fost primul meu vers. Ei cântau atunci cântecul "Perfect". Aveau o variantă în care spunea -o iarnă grea-. Și eu atunci am avut așa un gând. Artane, ce-ar fi să zici -Totul e minunat!?- Și a rămas așa."

Dar era cu adevărat ceva minunat în anii '80, în România?

Florin Dumitrescu: "Era o atmosferă de infern și deși se auzea cuvântul minunat în cântecele patriotice sau muzica ușoară aceea evazionistă de la televizor, era de fapt totul un iad, și atunci l-am pus pe Artan, l-am rugat, i-am sugerat să spună el așa cu vocea lui baritonală și să dea o încărcătură ironică acestei fraze, că de fapt totul este o mizerie, totul e un iad, și cred că el a reușit să trasmita mesajul ăsta."

Mă întreb dacă nu cumva, fiind parte din cartierul Titan, voi acolo reușeați să faceți din toată atmosfera gri ceva.. altfel, care nu știu dacă era minunat, dar fără telefoane, fără internet, Facebook, ați comunicat și ați reușit să construiți ceva din toată atmosfera asta.

Florin Dumitescu: "Da, cu ocazia asta aș vrea să-l pomenim și pe Iordache, compozitorul și saxofonistul Mihai Iordache, prietenul meu foarte bun cu care eram prieten încă de atunci."

Și care a lansat un întreg album dedicat cartierului Titan.

Florin Dumitrescu: "Da, are o suită de compoziții "Suita Titan", muzică de jazz programatică, îi zic eu așa în ideea că nu este ceva foarte abstract cum e multă muzică de jazz, ci se referă la cartierul Titan, la tot felul de amintiri de-ale lui de când era mic și sugestiile muzicale sunt destul de transparente, destul de evocatoare, așa că îl recomand și pe ăsta pentru cine vrea să asculte muzică despre Titan, alături de Partizan, de asemenea mai sunt trupe de hip hop care vorbesc despre acest cartier. Mai este filmul documentar al lui Silviu Munteanu care se cheamă "Balta Alba" și în care apare toată constelația asta de trupe și de muzicieni, și de oameni interesanți, nu neapărat din zona muzicii, care vorbesc despre cum era să trăiești în Titan, în deceniile acelea mai cenușii, dar și în ultima vreme. Și să zicem că este acolo o explicație sau, nu știu, încercarea unei explicații pentru faptul că Titanul are un farmec al lui și se vede și în muzică."

E adevărat și găsesc și astăzi fabulos că s-a putut face o piesă că "Violeta", o descriere atât de simplă a unei fete care coboară din scara blocului și duce o găleată la gunoi.

Florin Dumitescu: "Da, ăsta-i Titanul! Este un fragment din Titan dar probabil că la fel se vedea și în Drumul Taberei și Berceni, în perioada respectivă. Dar e adevărat, specific Titanului era că se făcuseră niște... le ziceam melci. Erau niște construcții care mascau, chipurile, tomberoanele și care erau acoperite cu cărămidă falsă, și acolo erau locul în care se întâlneau tinerii, veneau, să zicem, și acei băieți de la scara 3 care atârnau pe melcii de gunoi. Între timp au fost demolați acești melci ca să încapă mai bine mașinile."

Cum era până la urmă un hit în anii '90 și ce ar cere clientul astăzi, în materie de versuri?

Florin Dumitrescu: "Vreau să spun un lucru. Noi nu știam ce e ăla hit. În anii 90 erau trupe cum ar fi Genius. 3-Sud-Est a apărut prin '96-'97 și nici nu am știut ce e aia. Știu că era un concert la Sala Palatului cu mai multe trupe, cânta Sarmalele Reci și la un moment dat am auzit o chiraială, erau fetele care întâmpinau 3-Sud Est, și atunci am fost șocat pentru că eu nu știam de 3-Sud Est, pe urmă aveam să aflu, că am fost expus. Noi n-am știut. Nu ne am gândit așa. Eu m-am gândit doar să am mesaje puternice. Eu și cu muzicienii cu care am colaborat, am vrut să lansăm sloganuri sociale, să vizăm anumite teme, să le punem în discuția societății sau a opiniei publice macar și atunci, pentru noi, asta înseamnă hit."

Dar nu te a surprins succesul după lansarea acestui prim album?

Florin Dumitrescu: "N-a fost așa succes. Am avut cronici proaste."

Sarmalele Reci a ajuns totuși în turneu în Germania cu acest album.

Florin Dumitrescu: "Da, da! Am fost primiți de cine trebuia. Albumul a fost acceptat de oamenii cum cum ar fi Mircea Florian care ne-a chemat în Germania, au știut să aprecieze, dar n-a fost așa un succes. A fost succes la publicul de rock, la un anumit public care gusta lucrurile astea și care se bucura. Era perioada cu Iris, Holograf, Compact, și asta ca să zic numai rock-ul, că în rest.. "

Politic, în '96 a apărut Convenția Democrată și atunci.. să zicem că și lucrurile s-au mai schimbat.

Florin Dumitrescu: "S-au mai relaxat oamenii un pic. Începând cu 2000, am constat că oamenii se mai relaxează și lumea nu mai iese, nu a mai fost moda aceea a protestelor de stradă care au revenit, hai să zicem, în 2016, 2017. Multă vreme oamenii au pierdut interesul pentru politică pentru dezbaterea socială. Probabil au obosit sau au dorit să își trăiască viața pur și simplu."

Și uite așa ajungem la prezent și la realizarea muzicală a toamnei 2020. Ce propui, mai exact Florin Dumitrescu, prin acest textul piesei "Am înfrânt"?

Florin Dumitrescu: "Am constatat că lumea nu prea vorbește despre o situație pe care o resimte foarte puternic generația mea, cei care am făcut Revoluția, am participat la mișcările din anii '90, și anume că proiectul nostru anticomunist a generat ceva care de asemenea nu ne place. Deci este un cântec anticapitalist făcut de un fost anticomunist, sau mă rog, împreună și cu Manciulea, care este din generația mea. M-am bucurat foarte mult să lucrez cu el. Suntem într-o echipă și mai facem. Suntem în plină colaborare, în plină creație și rezonez cu el. El era în armată în timpul Revoluției, așa că.. să zicem că și el a făcut revoluția dar de partea cealaltă a baricadei. Vorba vine, că armata a fost cu noi, până la urmă."

Pentru viitoarele compoziții, te inspiră ceea ce trăim acum?

Florin Dumirescu: "Da, da. Aduc vorba și de consumism, și o să mai fac cântece anticonsumiste, cântece care pun în discuție viața noastră de astăzi foarte tipizată și standardizată. Continuați să urmăriți ceea ce fac cu Dan Manciulea și atenție că mai pregătesc ceva."