Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Dan Byron cântă EP-ul "Long Story Short", sâmbătă seara, direct din sufragerie exclusiv online

dan_byron_in_sufragerie.jpg

Dan Byron in sufragerie.
Dan Byron in sufragerie. Concert exclusiv online pe pagina sa de Facebook, sambata 21 noiembrie/20:30.
Image source: 
Dan Byron

Dan Byron, vocea trupei byron, a lansat EP-ul „Long Story Short”. Patru piese înregistrate toamna aceasta, inspirate din viața... acasă. Ai putea crede că este un produs claustrofobic, static, dar nu-i așa. Primul single lansat, piesa numită "Home Sweet Home", și videoclipul montat chiar de Dan Byron, explică aproape totul. O muzică de ascultat pe canapea, cu ochii închiși, neatins de știrile zilei, călătorind în zbor deasupra unui pământ care ar putea fi chiar plat, nu rotund. Nu conteaza. Este o introspecție a vieții pe pământ, provocată de lunga carantină

Acasă vom fi și sâmbăta seara, acasă la Dan Byron, la concertul exclusiv online de lansarea a acestui E.P. pe pagina sa de Facebook. Despre muzică și concerte, Valentin Panduru a vorbit cu Dan Byron, într-un interviu pentru RFI360, iar prima întrebare a fost, de ce nu au ajuns aceste patru piese pe primul produs solo, discul "Privește Cerul"?

Dan Byron: "Privește cerul" a fost scris de la zero, ca să zic așa. De fapt, în momentul în care îmi propun să scriu un album, nu mă apuc să îmi studiez arhiva, să văd ce am deja scris. Mă apuc, de obicei, să scriu ceva nou, și dacă cumva, între timp, mai vine o idee, că parcă era o piesă mișto pe care am scris-o cândva, o introduc și pe ea, dacă nu, nu. Spre exemplu, pe albumul "Noua", este o piesă care se numește "Apă și cer" care apăruse pe box set-ul nostru aniversar în limba engleză. Eu nu aveam de gând să mai fac absolut nimic cu ea dar, spre exemplu, lui Dănuț din trupă îi plăcea foarte mult piesa și atunci a zis, -hai să încercăm să-i facem o traducere, să-i facem ceva, că e păcat de ea-, adică, rămâne acolo pe un disc pe care îl ascultă foarte puțini oameni. Așa am făcut o variantă în română, știi, dar asta este o raritate adică se întâmplă așa una la mie."

Ce am învățat noi în toată această perioadă de izolare, de distanță? Ce înseamnă acum Acasă, și cum te-a inspirat pe tine acest spațiu? Astfel ajungem și la povestea primului single numit "Home Sweet Home", tu ai realizat un clip care trece dincolo de pereți și de limite. Pornește bine dar spre final lasă un gust amar.

Dan Byron: "Nu puteam să nu fac niște analogii cu societatea actuală și cu felul nostru de a gândi și de a ignora probleme. Și până la urmă eu am făcut clipul asta din video stock, cum ar veni, adică, fragmențele video lăsate la liber pe anumite site-uri, filmate de niște oameni pe care nu i-am întâlnit niciodată. Cele mai multe dintre ele nu au nimic în descriere despre locul în care au fost filmate. Adică, e foarte mișto epoca asta din multe puncte de vedere, pentru că nu am făcut o piraterie, eu am făcut ceva perfect legal adică ei au cerut doar să-i pomenesc în credits. Challenge-ul nou de fapt era să reușesc să găsesc un un fir narativ, știi, pentru că tu iei o bucățică de cinci secunde dintr-o parte și una de 10 din altă parte dar ele trebuie să se și potrivească, trebuie să se îmbine, că altfel, poți să pui niște imagini frumoase și atât. Am ales imaginile respective gândindu-mă la piesă, ascultând chiar piesa de multe ori când le alegeam. Am ales treaba asta cu filmatul din dronă tocmai ca să ne dea senzația aia de văzut din exterior. De văzut per ansamblu din exterior. Adică sunt oameni care apar, dar ei se văd așa, micuți."

Vorbim despre E.P "Long story short" semnat de artist, după un album byron atât de negru, atât de legat de ceea ce trăim în țara noastră, m-am gândit că poate gândești o schimbare de registru pentru viitorul tău produs.

Dan Byron: "Nu neapărat că mi-am dorit să schimbi registrul dar nu cred că voi mai face un album despre România prea curând, pentru că "Nouă" este un album despre România. A fost un album care a durat foarte mult ca să fie scris și înregistrat, tocmai pentru că este un subiect foarte sensibil care ne privește pe toți, direct. Cu E.P-ul asta a fost mult mai ușor, cumva, pentru că am deschis sertarul cu piese necâștigătoare după cum spuneam, l-am ales pe astea patru, sunt mult mai multe care nu au apărut dar majoritatea pentru că nu sunt destul de bune. După cum spuneam le-am ales pe astea și m-am apucat să mă joc cu ele, și în două luni a ieșit E.P.-ul ăsta. Adică, am făcut-o acasă, de plăcere, chiar mi-a întregit perioada, m-a făcut să mă simt foarte bine. De fapt, orice creator trebuie să creeze ca să se simtă în apele lui. Acuma, eu văd pe internet, spre exemplu, văd foarte mulți artiști care încearcă să se exprime în diverse moduri, și mulți dintre ei nu o pot face așa cum o făceau pentru că nu mai există teatre deschise, nu mai există cluburi deschise, nu mai este nimic deschis și atunci se reinventează. Mă uit, spre exemplu, la prietenul meu Marius Florea Vizante care și a creat un personaj, este personajul român dintr-o altă clasă. Adică, ăștia care se uită la Dorin Zidaru de obicei sunt oameni mai, să zicem, din clasa de sus, știi, dar ei se uită la un personaj care este un om simplu și Vizante a reușit să încorporeze în caracterul personajului toate nimicurile alea pe care le știm, le observăm, știi, dar el nu e așa, că îl știu, adică ne știm bine. Dacă te uiți la Dorin Zidaru, la un filmuleț, poți să juri că omul așa e. La fel, omul de radio Dan Fințescu care și a creat podcast-ul Murdar, în care am și eu un rol. Mi-a dat și mie un rol și ne am distrat pe tema asta, adică am tras în fiecare săptămână aveam câte o zi în care ziceam -hai, trebuie să tragem că avem fragmențel-, dar la fel, la creat din nevoia de a face ceva. Stai acasă între patru pereți și te uiți așa cu frică poate spre ziua de mâine, nu știi ce urmează, știrile sunt, majoritatea, dacă te uiți sunt cu titluri foarte negative, știi, nu sunt bune dacă nu apare ceva, nu știu, -record de cazuri, cea mai neagră zi- tot felul de exprimări foarte crunte, dacă le auzi zi după zi, dacă le urmărești, încep să-ți creeze anxietății, să te macine, și normal că fiecare dintre noi încearcă să scape cumva de treaba asta. Astfel se nasc aceste materiale."

Pentru că vorbim de această "joacă" online, de adaptarea la vremurile pe care le trăim, vreau să spun aici că Dan Byron are concert sâmbătă seară exclusiv online, de la ora 8.30. Forțând puțin nota, vei cânta acolo noul tău E.P., dar vei cânta și alte noutăți din cele uitate prin sertare?

Dan Byron: "Sunt destul de hotărât să o fac. Am o idee. Adică am o piesă care nu s-a auzit niciodată și care se potrivește foarte bine cu momentul ăsta, e scrisă chiar în perioada pandemiei, că pe lângă piesele astea necunoscute pe care le-am scos din sertar, eu am mai scris în timpul ăsta. Am de gând să fac niște momente, adică, nu va fi doar un concert. O să fie ca și cum toată lumea ar fi la mine în sufragerie și eu în același timp la ei în sufragerie, vezi? Un paradox. Cum să zic eu, e mai mult decât nimic. În loc să nu avem niciun fel de concerte și niciun fel de interacțiune cu nimeni, avem această interacțiune online care este limitată. E mai bună decât dacă n-ar fi, știi?"

Cum s-a făcut trecerea de la un 2019 în care trupa Byron a avut foarte multe concerte lunăr, la un 2020 plin de restricții și distanță?

Dan Byron: "La început a fost bine pentru că aveam nevoie de o pauză. Noi am cântat foarte mult în ultimii ani. O săptămână normală în trupa byron în ultimii trei patru ani arăta cu cel puțin două, trei concerte. De obicei în deplasare. Se leagă, că dacă te duci la Cluj, mai cânți și undeva pe drum, la Sibiu sau Brașov, sau Târgu Mureș, le legi cumva în aceeași zonă. Am avut și cazuri în care nu au fost legate, am avut cazuri în care a fost un concert la Galați astăzi, mâine la Oradea, și poimâine ceva, nu mai știu unde am avut, ceva prin sud, prin Oltenia, Slatina cred. Obosești. În prima fază, în primele luni, primele două luni, ok, era nasol că stăteam acasă dar mie nu îmi displăcea faptul că nu trebuie să plec în fiecare săptămână. E o chestie de love/hate. Mie îmi place să plec de acasă în fiecare săptămână, e viața mea, așa e viața mea, dar bai nene, la un moment dat ești terminat. Gândește-te că vara noi aveam și patru concerte. Și am avut și cinci concerte, într-o săptămână. Adică, am avut momente de alea în care veneam acasă lăsam rucsacul, mâncam ceva și luam rucsacul 2 care era deja făcut și plecam, fără nici o glumă. Așa era programul, nu aveam ce face."

Până la urmă, cum ați compensat voi lipsa aparițiilor live? Overground Music, casa voastră de producție a inventat un adevărat Netflix online pentru concerte. Sunet și video de calitate. Totul pentru un abonament lunar. Cum a funcționat?

Dan Byron: "Nu a fost foarte de succes, dacă asta mă întrebi. Sunt niște oameni abonați, ai mei încearcă să dezvolte platforma dar iți dai seama că e foarte complicat de dezvoltat, costă foarte mult, și practic Overground este o firmă independentă, e o firmă mică independentă, nu are puterea unui Netflix. Când vine Netflix-ul să îți dea niște titluri noi pe care le lansează săptămâna asta, vine cu 80 de titluri. Overground Showroom când lansează un concert, înseamnă că s-a făcut un efort important pentru el."

Dar ce lipsește? Este vorba despre o lipsă a educației, a implicării, lipsa susținerii mai ales acum, atât de importantă din partea publicului?

Dan Byron: "Nu știu dacă e cazul să mă apuc acuma să dau în cineva, dar e o discuție, și ultimii ani, în ultimii 20 de ani să zicem, muzica a devenit o chestie așa, care e gratuită și doar opțional plătită. Adică da, ok, dacă te duci la un concert trebuie să-ți cumperi un bilet, dar dacă lansezi un album sau un concert, mmm, parca, nu știu, daca ti l-as plati, chiar dacă m-ar costa puțin. Habar n-am. Am urmărit multe reacții de-astea foarte răutăcioase, cum ar veni -de ce mi-aș face abonament la Showroom, costă la fel de mult că Netflix!-. Păi da, dar susții o chestie care este românească, locală, care susține trupele locale și încearcă să facă o scenă locală să fie mai vizibilă până la urmă. Cei mai mulți dintre noi nu înțeleg asta, adică cei mai mulți dintre noi au alte priorități. Chiar nu, n-am de gând să critic pe nimeni, fiecare optează și gândește cum vrea el."


Mai sus, byron intepretând piesa "Azi" (live la Cincșor) // Fragment din sesiunea byronnouălive la Transylvania Guesthouses, Cincșor, filmată în martie 2020, de vazut pe platforma online Overground Showroom.

Așadar concert sâmbătă seară de la ora 8.30 exclusiv pe Facebook. Pe final, vin cu întrebarea tradițională pentru voi în această perioadă din an, este acesta ultimul concert de anul acesta?

Dan Byron: "Chiar nu știu ce să spun. Știu că al nostru manager Codruț, se luptă să facă cumva să cântăm online pentru aniversarea byron de 14 ani, dar nu știu dacă va reuși, adică e destul de complicat în momentul ăsta. Așa că, sunt eu cu o chitară folkist, e ok, asta merge, sunt la mine în sufragerie, nu supăr pe nimeni. Dar să ne întâlnim, nu e vorba că ne întâlnim doar cinci, ca să faci un concert online trebuie să fie niște oameni, și un spațiu, sunt niște riscuri pe care ar trebui să ni le asumăm și nu știu dacă o să o facem."

Interviul în întregime acordat de Dan Byron emisiunii RFI360 poate fi urmărit mai jos. 

Sâmbătă 21 noiembrie de la ora 20:30, concert Dan Byron exclusiv online, pe pagina sa de Facebook.