Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


45% din populația lumii are probleme cu somnul. Pandemia de COVID-19, un nou obstacol

Tulburările de somn constituie o „epidemie” globală care amenință sănătatea și calitatea vieții pentru aproape 45% din populația lumii. Mai nou, în ultimul an avem un nou obstacol în calea somnului de calitate – pandemia de coronavirus. Cum ne-a afectat aceasta somnul, explică medicul pneumolog Florin Mihălțan, președintele secțiunii de Somnologie și Ventilație Non Invazivă din cadrul Societății Naționale de Pneumologie, invitatul ediției din această seară a emisiunii Sănătatea FM.

45% din populația lumii are probleme cu somnul, cele mai frecvente tulburări de somn fiind insomnia și apneea obstructivă. Insomnia afectează între 30-45% din populația adultă. Potrivit unui chestionar făcut în rândul studenților la Medicină -"Somnul tinerilor români în perioada pandemiei”- peste 60% dintre aceștia au mărturisit că se simt iritabili, anxioși, deprimați. Un alt studiu derulat la nivel global arată că 72% dintre pacienții cu apnee în somn, care au întrerupt terapia CPAP, au invocat motive legate de pandemia COVID-19.

Rezultatele chestionarului aplicat unui număr de 802 studenți la medicină au fost date publicității de Ziua Mondială a Somnului, marcată anul acesta la nivel internațional pe 19 martie, în cadrul unui eveniment organizat de Societatea Română de Pneumologie, Secțiunea de Somnologie și Ventilație Non-Invazivă, Asociația pentru Tulburări de Somn la Copii și Adolescenți, Asociația Medicală de Prevenție prin Stil de Viață Sănătos, Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davilla” din București și Societatea Studenților în Medicină din București.

43,6% dintre studenții mediciniști chestionați au mărturisit că durata somnului lor este insuficientă, iar 16% că au afectată calitatea somnului. Aproape 10% au recunoscut că au insomnie, iar 8,6% se confruntă cu ronchopatie. 34% dintre tinerii mediciniști întâmpină dificultăți la adormire, iar 71,6% au somnolență diurnă.

Se știe că pandemia de COVID-19 a afectat somnul atât în rândul pacienților, cât și a personalului medical din prima linie, direct implicat în îngrijirea bolnavilor cu noul coronavirus. De altfel, studiile au arătat că o treime din personalul medical suferă de insomnie din cauza pandemiei de coronavirus. Netratate, pe termen lung, tulburările de somn vin cu o mulțime de probleme medicale.

Somnul reprezintă o treime din viață. De calitatea, durata și  profunzimea lui depinde ameliorarea  vieții noastre de zi cu zi  și modul în care ne desfășurăm  cu spor sau nu activitățile noastre zilnice. Sunt suficiente câteva nopți la rând de nesomn pentru ca organismul să intre în degringoladă, întrucât lipsa somnului dezechilibrează capacitatea corpului de a controla nivelul glicemiei și de a utiliza insulina. Pe termen lung, alături de alți factori, lipsa somnului crește riscul de diabet zaharat de tip II. Este doar un exemplu al multiplelor interconexiuni ale unor afecțiuni cronice cu modul nostru de a ne odihni. De asemenea, somnul insuficient încetinește metabolismul, deci crește riscul de obezitate, dar este și un factor de risc pentru hipertensiune și probleme cardiovasculare”, a declarat prof. dr. Florin Mihălțan, președintele Secțiunii de Somnologie și Ventilație Non-Invazivă a Societății Române de Pneumologie.

Cele 10 condiții pentru un somn sănătos la adulți

1. Fixați ora de culcare și ora de trezire.

2. Dacă aveți obiceiul de a face sieste, nu depășiți 45 de minute de somn în timpul zilei.

3. Evitați ingestia excesivă de alcool cu 4 ore înainte de culcare și nu fumați.

4. Evitați cofeina cu 6 ore înainte de culcare. Aceasta include cafeaua, ceaiul și băuturi acidulate, precum și ciocolata.

5. Evitați alimentele grele, condimentate sau cu zahăr cu 4 ore înainte de culcare. O gustare ușoară înainte de culcare este acceptabilă.

6. Faceți exerciții fizice în mod regulat, dar nu chiar înainte de culcare.

7. Folosiți lenjerie de pat confortabilă.

8. Găsiți o setare confortabilă a temperaturii (21 de grade) pentru somn și mențineți camera bine ventilată.

9. Blocați toate zgomotele care distrag atenția și eliminați cât mai multă lumină posibilă.

10. Rezervați patul pentru somn și sex. Nu folosiți patul ca birou, sală de muncă sau cameră de recreere. (sursa: http://www.worldsleepday.org/)

 

Cele 10 sfaturi adresate părinților, pentru un somn sănătos la copil (până la vârsta de 12 ani)

1.Duceți copilul la culcare la aceeași oră în fiecare seară, de preferință înainte de ora 21:00.

2. Programul de somn trebuie să fie adecvat vârstei.

3. Stabiliți o rutină consistentă de culcare.

4. Faceți dormitorul copilului dvs. să fie mai bun - rece, întunecat și liniștit.

5. Încurajați-vă copilul să adoarmă independent.

6. Evitați lumina puternică la culcare și în timpul nopții și creșteți expunerea la lumină dimineața.

7. Evitați mesele grele și exercițiile puternice aproape de culcare.

8. Păstrați toate elementele electronice, inclusiv televizoarele, calculatoarele și telefoanele mobile în afara dormitorului și limitați utilizarea electronicelor înainte de culcare.

9. Evitați cofeina, inclusiv băuturi acidulate, cafea și ceaiuri (precum și ice tee).

10.Țineți un program zilnic regulat, respectând orele meselor. (sursa: http://www.worldsleepday.org/)

 

 

Emisiuni disponibile : https://www.rfi.ro/tag/sanatatea-fm

 

 
Sănătatea FM, ediția din 24 martie 2021