Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Campanie: "Ia atitudine împotriva hărțuirii stradale"

stand_up.jpg

Sursa imaginii: 
https://www.standup-international.com/ro/ro/

"Ia atitudine împotriva hărțuirii stradale" este o campanie inedită care se desfășoară simultan în 15 țări. În România ea este implementată de Centrul FILIA în parteneriat cu L'Oreal și Right to be.

Campania își propune să educe și să sensibilizeze publicul pe tema hărțuirii stradale. Toți cei interesați sunt învățați să recunoască fenomenul și la nevoie să intervină în siguranță ca martori. Adela Alexandru, de la Centrul FILIA, explică.

Adela Alexandru: Prin această campanie încurajăm ca orice persoană care vede sau care trăiește o experiență de hărțuire stradală să meargă mai departe și să sesizeze organelor competente. Ce semnalăm noi în aceste situații este că este foarte important ca situația prin care am trecut sau pe care am văzut-o să fie descrisă cu lux de amănunte și de asemenea, să se ceară un număr de informare. 

Numărul de înregistrare pe care îl cerem de la organul care ne înregistrează sesizarea este un instrument foarte important pentru că ne permite să revenim după o săptămână, două sau o lună să vedem ce s-a mai întâmplat și care mai este stadiul anchetei începută în urma sesizării noastre. Legislație există și la noi. Din punctul nostru de vedere, faptul că nu prea se aplică sancțiuni are legătură cu faptul că nu suntem suficient e bine informați cu privire la fenomen. 

De aceea numărul sesizărilor nu este extraordinar de mare. Însă, există niște lucruri pe care dacă le punem în paralel se cam bat cap în cap. De ce? Deși numărul de sesizări la poliție pe hărțuire stradală nu este foarte mare, dacă ne uităm la alte tipuri de cercetări care se fac și care sondează opinia publică cu privire la dacă s-a întâmplat sau nu, dacă s-a observat sau nu, acolo statistica este mare. 

Ceea ce ne face să credem că există un gap care trebuie acoperit de la faptul că există legislație până la lucrurile punctuale pe care persoanele care trec prin hărțuire sau care asistă la hărțuire le pot face. Este extraordinar de bine că și la noi există legislație, însă, considerăm că avem nevoie să discutăm foarte mult despre acest mecanism în spațiul public și despre cum recunoaștem hărțuirea stradală, cum se manifestă ea, ca să încurajăm persoanele care trec prin sau care asistă la hărțuire stradală să ia mai departe atitudine și chiar să semnaleze, să folosească această legislație pe care o avem.

Rep: Pentru că discutăm despre campania Stand up împotriva hărțuirii stradale, este foarte important ca ascultătorii să știe că această campanie poate fi găsită pe internet. Te rog să ne oferi mai multe amănunte. Unde găsesc și cât durează? Așa cum spuneai și tu, campania se adresează și potențialelor victime, dar și potențialilor martori.

AA: Este vorba despre site-ul standup-romania.com. Pe acest site se găsesc informațiile despre campanie. Acolo găsiți și date și statistici de la nivel internațional. Spuneam încă de la început că este o inițiativă globală care se desfășoară în 15 țări. Înainte de a începe această campanie a fost realizată o cercetare. Este un studiu IPSOS publicat în 2021, de unde am extras și statistica pe care o împărtășeam mai devreme, cum că 80% dintre au trecut prin hărțuire sexuală în spațiile publice.

Aceeași cercetare ne prezintă cam care ar fi tipurile de hărțuire stradală la care au fost expuse persoanele din cercetare, de la priviri insistente, gesturi inadecvate, nedorite, fluierături, claxoane, glume sugestive sexual, umilire publică, atingeri nedorite, săruturi nedorite, întrebări intruzive despre viața unei persoane sau chiar urmărire, când cineva merge în urma ta pe stradă, dar și solicitări de favoruri sau servicii sexuale.

Pentru toate aceste tipuri de comportamente, persoanele care au trecut prin sau au asistat la, pot parcurge un training scurt de doar 10 minute, care conține mai multe video-uri explicative legate de ce ai putea să faci dacă ai trecut prin. Deja am abordat această parte despre ce ai putea să faci dacă te-ai confruntat cu hărțuire stradală.

Statistica ne mai spune și că 76% dintre persoanele care au asistat la fenomen nu au știut ce să facă. Cumva, aici este elementul inovativ al campaniei pentru că își propune să schimbe paradigma de la nimeni nu face nimic la noi toți putem să facem ceva. În trainingul nostru care se adresează martorilor există o metodologie care poartă numele de 5D. Acest nume, 5D, vine de la cinci metode, care încep toate cu litera D, pe care martorii le-ar putea aplica în cazurile de hărțuire stradală. 

Emisiuni disponibile : http://www.rfi.ro/tag/tanar-europa