Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


What's Next Season?

Pretextul ediţiei de astăzi este oferit de cea de-a XI-a ediţie a Next Season, târgul internaţional de încălţăminte, confecţii şi accesorii, ce va avea loc între 9 şi 12 septembrie, a.c., la Hotel Caro, Bucureşti.

Evenimentul este destinat contractărilor, dar are şi o generoasă ofertă pentru public, iar Andrei Struţu, un operator tradiţional în piaţa de organizări evenimente, anunţă în emisiune, şi o noutate de ultim moment. 

Iată un eveniment bianual, în care sunt lansate colecţiile sezonului viitor, şi care, a reuşit să supravieţuiască, cu ambiţie şi optimism, după spusele invitaţilor noştri, crizei economice. Un agregator de energii în această industrie, aflăm de la un observator avizat al industriei, George Vulcănescu, este Asociaţia patronală Sfera Factor, a producătorilor de încălţăminte,  confecţii şi accesorii din piele din România - asociaţie ce reuneşte 90% din exporturile sectorului  de profil şi peste 70% din totalul producţiei interne (de menţionat că nu toţi producătorii sunt şi exportatori).  Sfera Factor şi este membră a Confederaţiei Europene a Producătorilor de Încălţăminte (C.E.C.)  http://www.sferafactor.ro/despre-noi

Criza a făcut ca marii comercianţi de profil europeni să redescopere calitatea producţiei româneşti.  Lohnul, intrat în regres puternic după 2000, s-a revigorat pentru ca restructurarea costurilor şi problemele de calitate au determinat o reevaluare a relaţiei UE cu China.  Dar şi producătorii români s-au mai reorientat între timp - lohnul fiind foarte limitatitv în privinţa profitului. Cu banii făcuţi în anii 90 din lohn  producătorii noştri au prins gust pentru exportul sub branduri proprii. Astfel încât, acum firmele româneşti sunt mai selective în ceea ce priveşte lohnul.

În 2013 a fost consemnat un salt de aproape 500 de milioane de euro a exporturilor totale pantofi+confecţii piele (este important la o cifră a a exporturilor de 1,5 miliarde), exporturile revenind pe creştere. Nu exportăm serii mari în UE dar o facem cu succes. 

Au fost recâştigate pieţe (fostele state ale URSS) dar s-a intrat şi pe pieţe complet noi pentru produsele româneşti - avem o exemplificare, în emisiune.

Exporturile au depăşit 150 de ţări, pe toate meridianele de business. Totuşi, în ciuda succeselor la export producătorii resimţ acut criza din România.  Problemele legate de dimensiunea scăzută a pieţei locale, comenzile de stat în care se dă întâietate importatorilor (de exemplu un client important ar putea fi, dar nu este, industria mineritului care are nevoie de încălţăminte şi accesorii din piele), accesul extrem de dificil la finanţarea bancară şi extra-bancara, etc. 

O notă interesantă în analiză o face componenţa resursei umane înalt calificate (se găsesc tot mai greu specialişti - ieşirea la pensie şi lipsa înlocuirii fiind o problemă.

Trebuie menţionat şi că există un ajutor al statului prin programul de susţinere al exportatorilor. Şi aici, ca în atâtea alte domenii în care axele de acţiune privată o iau înaintea inerţiei actorului statal, sinergia există şi vedem ce ar mai fi de făcut.

Invitaţi: Andrei Struţu, fondator Andrei Consultanţă şi George Vulcănescu, analist financiar

Emisiunea Business on air din 4 septembrie 2014
953