Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Siegfried Mureșan: Avem nevoie de o specializare a oamenilor politici în politica la nivel local, național și european

siegfried.jpg

Image source: 
Facebook / Siegfried Mureșan

Siegfried Mureșan, unul dintre cei mai tineri eurodeputați români, vorbește la RFI despre activtatea din Legislativul Comunitar. Cum va arăta Uniunea Europeană? Mai are ea un viitor? Sunt câteva întrebări la care răspunde Siegfried Mureșan.

Siegfried Mureșan: Eu mi-am propus la începutul mandatului și am și promis în campania electorală că mă voi apuca de treabă din prima zi de mandat. Exact asta am făcut. Chiar în primele săptămâni de mandat am depus la Parlamentul European un raport care a prevăzut alocarea a 3.5 milioane de euro fonduri europene pentru 1.000 de muncitori disponibilizați de la combinatul de sârmă de la Câmpia Turzii. Răspunzând întrebării dumneavoastră, dacă este ceea ce m-am așteptat să fie, ideea este următoarea. Cred că și în România avem nevoie de o specializare a oamenilor politici între politica la nivel local, național și european, așa cum există în alte state membre ale Uniunii europene. Abilitățile de care ai nevoie pentru fi un bun membru al Parlamentului European, sunt diferite de abilitățile de care ai avea nevoie pentru a fi primar, consilier local sau județean în orașul meu natal, Hunedoara, de exemplu sau în oricare alt oraș. La nivel european trebuie să îți impui prioritățile, dar și să  înțelegi că așa cum tu vrei să faci bine pentru cetățenii români, la fel și colegii din Portugalia doresc să lase ceva în urmă pentru portughezii care i-au acordat încrederea, irlandezii pentru irlandezi ș.a.m.d. La sfârșitul zilei, trebuie să obții ceva pentru cetățenii români, dar nu în dauna altora. Trebuie ca la sfârșitul zilei să fie și ei mulțumiți cu rezultatul.

Reporter: Pentru că ați pomenit despre a face ceva pentru cetățenii români, cât de mult contează să te bazezi pe spijinul celorlalți europarlamentari români, indiferent de grupul din care fac parte?

S.M: Trebuie să fiu corect. Sunt teme în care este important ca parlamentarii dintr-un stat, pe teme de interes major pentru statul respectiv, indiferent de apartenența lor politică, să lucreze împreună. Sunt teme în care diferențele dintre grupurile politice sunt foarte mari. De exemplu, grupul politic din care eu fac parte, grupul Partidului Popular European, are drept prioritate întărirea economiei. Noi vrem să cheltuim cumpătat banul public. Întărind economia o facem credibilă în ochii investitorilor privați. Credem că locurile de muncă sunt create de sectorul privat, de întreprinzători, de IMM-uri. De aceea vrem să îi sprijinim pe aceștia, spre deosebire de colegii socialiști care cred în cheltuirea generoasă a banului public. Noi credem că mai multă datorie publică făcută astăzi este o povară pusă pe umerii cetățenilor, pe care tot cetățenii vor trebui să o plătească înapoi, în viitor, prin taxe și impozite, după ce politicienii care au făcut această datorie nu vor mai fi în funcție. Legat de vecinătatea estică a Uniunii Europene, anul trecut am propus sporirea ajutorului financiar, a fondurilor europene pentru cele trei state din vecinătatea estică care au semnate acorduri de asociere cu Uniunea Europeană, anume Georgia, Ucraina și, în primul rând, Republica Moldova. Am spus că trebuie mai mulți bani pentru a întări statul, instituțiile statului și pentru a le reforma în acele state, pentru a întări lupta împotriva corupției, reforma procuraturii, a înaltelor curți. Socialiștii europeni au votat împotrivă, inclusiv colegii din România. Am spus anul trecut că trebuie mai mulți bani pentru Republica Moldova, pentru apropierea Republicii Moldova de Uniunea Europeană și pentru întărirea instituțiilor și toți socialiștii europeni, inclusiv cei din România, au spus nu. (Au motivat) că nu vor să supere Federația Rusă. Trebuie să fim corecți. Sunt teme unde lucrăm împreună, dar sunt și teme unde diferențele de opinie sunt majore și nu lucrăm împreună.

Rep: Este diferit modul de a face politică la Bruxelles, la Strabourg față de București? Ați sesizat cumva un alt mod de a aborda subiectul?

S.M: În primul rând, încrederea se câștigă greu, se câștigă în timp și este nevoie de continuitate. Atât timp cât nu ai un angajament ferm, pe termen lung față de mandatul tău și un angajament de a face politică la nivel european, nu vei putea avea influență majoră și nu vei primi dosare majore. De exemplu, eu sunt acum raportor din partea Parlamentului European pentru tot bugetul Uniunii Europene pe anul următor, 155 de miliarde de euro. Este pentru prima dată când un membru al Parlamentului European din România este raportor pe tot bugetul Uniunii Europene. Acest lucru nu ar fi fost posibil dacă nu aș fi avut un angajament clar față de continuarea mandatului meu, față de respectarea celor cinci ani de mandat în Parlamentul European. Dacă ar fi existat semne de întrebare cu privire la întoarcerea în politica națională, la posibila candidatură la alegerile parlamentare din 2016, la posibila candidatură la alegerile locale, dacă colegii din Parlamentul European, liderii de grup care au decis să îmi de o temă atât de importantă pe mână nu ar fi fost convinși că sunt în Parlamentul European, că vreau să rămân în Parlamentul European, că voi duce mandatul la sfârșit, că vin în fiecare zi dimineața la 8 la birou și plec seara târziu, atunci nu aș fi putut primi un dosar de o asemenea anvergură, unde putem face multe lucruri bune și pentru România. Reies foarte multe lucruri bune și pentru România din faptul că raportorul principal pe buget este din România. Continuitatea și faptul de a fi cunoscut angajamentul parlamentarului față de politica la nivel european contează.

Rep: Pentru cei care nu sunt familiarizați cu modul în care funcționează Parlamentul European, ce face un raportor? Care îi sunt atribuțiile și de ce este important?

S.M: Fiecare inițiativă legislativă are un raportor în Parlamentul Euroepan. Acesta este parlamentarul care scrie, din al cărui condei iese inițitiva legislativă. Este parlamentarul care propune elaborarea raportului pentru adoptarea oricărei inițiative legislative. Influențează semnificativ, cel mai mult dintre toți europarlamentarii, acel act legislativ pentru care este raportor. Tu îl scrii, după care, evident, trebuie să ai o majoritate pentru ceea ce ai propus. Tu dai direcția, că tu conduci toate negocierile cu ceilalți colegi, cu celalalte grupuri politce, pentru a ajunge la un compromis. Acest compromis poate fi ușor diferit de ceea ce ai propus inițial, dar este cu atât mai aproape de ceea ce ai propus inițial, cu cât ceea ce ai propus este mai bun și ai inclus opiniile majorității parlamentarilor. Cum am spus, eu sunt raportor pe tot bugetul Uniunii Europene pe anul următor. Prima etapă a fost să adoptăm un raport, adoptat în plenul Parlamentului European în luna martie a acestui an, privind liniile directoare privind bugetul Uniunii Europene pe anul următor. Comisia Europeană vine în luna mai cu proiectul de buget. Și în România, proiectul de buget este făcut de guvern. Pentru că noi suntem un Parlament puternic, înainte ca Comisia să vină cu proiectul de buget, noi am adoptat un raport în care îi spunem Comisiei care trebuie să fie prioritățile politice pentru bugetul Uniunii Europene pe anul următor, direcțiile mari în care trebuie să dăm bani. Eu am spus două priorități, anume, crearea de locuri de muncă și siguranța cetățeanului. Acest raport pe care l-am propus, cu prioritățile mari ale Uniunii Europene pe anul următor, a fost acceptat în Comisia pentru bugete cu 28 de voturi pentru, doar 3 voturi împotrivă și 4 abțineri. Este o majoritate mult mai mare decât a obținut raportul de anul trecut sau cel din anul anterior. După care, în plenul Parlamentului European, în luna martie, raportul meu cu prioritățile politice pe anul următor, a avut 450 de voturi pentru și doar 130 împotrivă. Din nou, au fost mult mai multe voturi pentru decât au fost în anii anteriori. Pur și simplu, ceea ce eu am propus ca priorități reprezintă exact ceea ce cetățenii europeni așteaptă ca Uniunea Europeană să livreze în momentul de față, locuri de muncă și siguranța cetățeanului. Am elaborat raportul inclusiv, pe baza priorităților politice ale grupului meu politic, PPE, ce vizează o economie puternică, siguranța cetățeanului, inovare, infrastructură, sprijin pentru IMM-uri, ajutarea vecinătății imediată a Uniunii Europene. (Mă refer) atât la vecinătatea estică a Uniunii Europene, unde vedem o Federație Rusă tot mai agresivă, cât și vecinătatea sudică, de unde a venit provocarea legată de refugiați în ultimii ani. Am venit cu aceste priorități, care sunt, în principiu, de centru dreapta, dar într-o manieră în care au fost susținute și de socialiștii europeni și de liberali. Am reușit să obținem o majoritate largă. Trebuie să lucrezi bine, să ții cont de pozițiile celorlalți și să ai și un set de valori, un compas pentru ca lumea să știe în ce direcție mergi. Atunci lumea te va urma. Ca raportor, influențezi actul legislativ mai mult decât orice alt parlamentar, conduci negocierile și îți pui semnificativ amprenta asupra legii respective.

Rep: Spuneați că în această perioadă sunteți foarte prins cu activitatea, mergeți în fața diferitelor comisii să vă prezentați prioritățile. În ce măsură există un dialog? În ce măsură cedezi, accepți argumentele celuilalt? Cum se derulează?

S.M: Tu îți prezinți argumentele tale. Argumentele celorlalți trebuie să le accepți întotdeauna, trebuie să ții cont de ele mereu. Dacă argumentele tale sunt mai bune, atunci poți avea majoritate și te poți impune. Ca raportor pentru bugetul Uniunii Euroepene, doar astăzi, vizitez șase comisii de specializtate pentru a discuta despre prioritățile pe care eu le-am propus și a asculat de la colegii din comisiile respective ce cred ei că trebuie finanțat specific. Astăzi sunt în Comisia pentru pentru piață internă, în Comisia pentru afaceri externe, în Comisia pentru comerț internațional, în Comisia pentru afaceri constituționale, în Comisia pentru mediu și în Comisia pentru control bugetar. Ceea ce încerc să spun este că munca în Parlamentul European este specializată pe acele comisii de specialitate. Și se știe că acel coleg care lucrează de cinci ani de zile în comisia de control buget, este mai bine specializat în acel domeniu, decât sunt eu, care lucrez în comisia de afaceri economice, sau colegul din comisia de afaceri constituționale. El este mai bine specializat în domeniul său decât mine, care lucrez în comisia pentru buget. La fel, eu cunosc mai multe lucruri despre bugetul Uniunii Europene decât cunoaște cel din comisia de mediu, de exemplu. La nivelul comisiilor de specialitate munca are un nivel destul de ridicat de detaliere tehnică. Colegii care lucrează în acea comisie înțeleg subiectele în detaliu. Fiindcă se ocupă de acele teme zi de zi, grupurile politice și plenul, de obicei, urmează calea propusă de colegii din comisiile de specialitate.  Munca în comisii este extrem de serioasă. Este deschisă, este transparentă. Toate ședințele comisiilor parlamentare sunt publice, sunt deschise cetățenilor. Pot fi urmărite pe internet. În ciuda numărului mare de detalii cu caracter tehnic, totuși ședințele sunt deschise, transparente.

Rep: Înțeleg. Pentru că tot am pomenit de dialog, cum se poartă acest dialog? Se desfășoară în vreun fel cu acele voci puternice din Parlamentul European care critică Uniunea Europeană, care nu cred într-un viitor al Uniunii Europene? Spuneați ceva mai devreme că trebuie ascultate și acceptate argumentele tuturor. În ceea ce îi privește pe extremiștii din Parlamentul European, cum se derulează lucrurile?

S.M: Ei sunt gălăgioși, dar impactul lor asupra procesului legislativ este limitat. Sunt gălăgioși, câteodată ne încurcă prin nerespectarea regulilor de procedură, vorbesc când nu este cazul. Dar suntem un Parlament deschis și de aceea le este dat dreptul să vorbească. Aceste familii de partide la nivel european sunt finanțate din bugetul Uniunii Europene, deși ei pun chiar existența Uniunii Europene sub semnul întrebării. Diversitatea opiniilor este respectată, nu doar în sensul în care pentru întărirea Uniunii Europene crezi că este nevoie de mai multă sau mai puțină datorie publică. Chiar și opiniile celor care pun sub semnul întrebării Uniunea Europeană în ansamblu sunt ascultate. Ei sunt, inclusiv, finanțați la nivel european. Au aceleași drepturi ca orice alt parlamentar în materie de luare de cuvânt, acces la rapoarte. De multe ori se întâmplă ca ei să propună un raport în care scrie „nu, nu, nu”, iar, evident, majoritatea este împotrivă. Raportul se adoptă în ciuda voinței lor, chiar și atunci când ei sunt raportori. Ca raportor poți să influențezi un act legislativ, dar dacă nu ai o majoritate, dacă scrii prostii, majoritatea va vota lucrurile exact pe dos de ceea ce propui tu ca raportor, dacă tu propui doar prostii. Pe scurt, euroscepticii sunt gălăgioși, dar impactul lor asupra procesului legislativ este mic. De multe ori, extrema stângă și extrema dreaptă votează împreună, se ating, chiar dacă, ideologic, ei ar trebui să fie fundamental diferiți. Faptul că există o extremă stângă și o extremă dreaptă, eurosceptice, naționaliste a obligat partidele pro-europene de centru stânga și de centru dreapta să coopereze. Doar așa putem avea o majoritate pozitivă, care să vină cu ceva în Parlament, să lase ceva urmă. Trebuie să și confruntăm mai ferm euroscepticii, populiștii, mai ales când spun lucruri care nu sunt adevărate.

Rep: Sunteți la primul mandat de europarlamentar, cum vedeți viitorul? Vă gândiți deja la un al doilea mandat? Sunt mulți care puneau în discuțioe chiar viitorul Uniunii Europene. Dumneavoastră cum vedeți? Vom mai discuta despre alegeri europarlamentare?

S.M: Sigur că da. La fel cum Uniunea Europeană a fost răspunsul corect în urmă cu 70 de ani pentru a depăși zeci de ani de războaie, de conflicte militare în Europa, la fel, Uniunea Europeană este răspunsul corect pentru a face față provocărilor prezentului și ale viitorului. Priviți în est o Federație Rusă tot mai agresivă, o Ucraină destabilizată, Turcia cu Erdogan cu care avem tot mai puține lucruri în comun în materie de liberatea presei, drepturile omului, libertate de exprimare. Orientul Mijlociu este în flăcări. Putem lua pe rând statele din nordul Africii, Egipt, Libia, Maroc, Tunisia, Algeria. Sunt state cu care avem puține lucruri în comun în materie de drepturile omului, de standarde democratice, dar este o regiune din care vin provocări semnificative pentru Europa sub forma fluxurilor de refugiați. În fața tuturor acestor provocări, este clar că suntem mai puternici uniți decât separați. Așa cum Uniunea Europeană a fost răspunsul corect pentru a depăși provocările trecutului, tot așa este răspunsul corect pentru provocările prezentului și ale viitorului. Dar și Uniunea Europeană trebuie îmbunătățită, reformată. Acesta este un proces continuu, la fel cum eu, ca individ, trebuie să mă perfecționez în fiecare săptămână, la fel cum la nivel național trebuie să îmbunătățim funcționarea statului, să reformăm instituțiile, justiția, educația, sănătatea, să întărim economia. Acestea sunt procese continue. La fel și reformarea Uniunii Europene. Actualizarea ei este un proces continuu. Uniunea Europeană trebuie echipată cu instrumentele de care are nevoie pentru a face față acestor provocări. Dacă nu, pe bună dreptate, cetățenii vor fi dezamăgiți și vor spune că Uniunea Euroepană nu este capabilă să rezolve lucrurile pe care se așteaptă să le rezolve. Cu siguranță vom mai discuta despre ea, dar până atunci trebuie să ne facem treaba și să vedem cum o putem îmbunătății și actualiza în viața de zi cu zi.

545