Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Lumină pentru ultimele 3 școli fără electricitate din România

Primele acțiuni din cadrul campaniei Lumină pentru România a Asociației Free Miorița vor avea loc în luna februarie pentru iluminarea ultimelor trei școli din România care nu sunt racordate la rețeaua de electricitate, prin montarea de panouri fotovoltaice.

Este vorba de școlile din Cruhla, județul Suceava, Poienile de sub Munte, județul Maramureș, și Dobraia din județul Caraș-Severin. Toate sunt amplasate în zone de munte, cu acces dificil, iar cei 27 de copii merg pe jos, zilnic, kilometri întregi prin păduri, pentru a ajunge la școală. Trăiesc în gospodării neracordate la rețeaua de electricitate, fără televizoare, tablete sau telefoane.

După acțiunile de la Ursici și de la Ineleț și după șase luni de muncă de cercetare pe teren (aprilie – octombrie 2014), Free Miorița a inițiat cea de-a doua etapă a campaniei Lumină pentru România – de strângere de fonduri și implementare propriu-zisă – acțiunea prioritară fiind de a ilumina ultimele 3 școli din România rămase fără curent electric în anul 2015 și care nu au niciun fel de dotare modernă: calculatoare, imprimante sau acces la internet, oferind astfel șanse egale la educație elevilor care învață aici: „Poate este greu de crezut pentru mulți dintre noi, dar în anul de grație 2015, în România mai sunt încă școli care nu au lumină. Din fericire, mai sunt doar trei, și la acestea vom duce lumină prin două acțiuni organizate în luna februarie, alături de ROPECO”, susține Iulian Angheluță, fondator al Asociației Free Miorița și inițiatorul campaniei Lumină pentru România.

Am crezut mereu că educația și accesul la informație sunt pilonii esențiali ai unei societăți sănătoase. Inclusiv noi la ROPECO, prin programele noastre de formare, încurajăm accesul tinerilor la o pregătire continuă și excelentă. Dar ca să ajungi la performanță, ai nevoie de un start care se presupune că îți este asigurat de familie iar mai târziu de școală. E greu de imaginat însă, că în România secolului XXI, mai există gospodării și școli unde oamenii se luptă pentru existență, fiind lipsiți de confortul oferit de cele mai elementare noțiuni prin care ne definim modernitatea. Prin urmare, acolo unde cei chemați să decidă eșuează în misiunea lor, este nevoie de un efort conjugat al mediului privat și al societății civile, prin reprezentanții săi, asociații și organizații nonguvernamentale, pentru a pune lucrurile pe făgașul lor firesc. În spiritul acestei idei, odată ce am aflat de inițiativa Asociației Free Miorița am dorit să facem parte din această acțiune și o spunem cu mândrie că împreună reușim să aducem “Lumina pentru ultimile 3 școli fără electricitate din România”, a declarat Cristian Christodorescu, director general Ropeco București.

M-am bucurat enorm că am găsit deschidere și am primit sprijin rapid din partea Ropeco București. Credem în aceleași idei și împreună vom face lumină în ultimele 3 școli din România. Contribuția financiară acoperă costul, transportul și montajul instalațiilor fotovoltaice și al echipamentelor IT, calculatoare și imprimante. 27 de copii vor avea lumină indiferent dacă este soare sau nu, acces la o educație normală și o șansă în plus pentru a reuși în viață”, a declarat Iulian Angheluță, inițiatorul campaniei Lumină pentru România.

Prin campania Lumină pentru România, Asociația Free Miorița descoperă și aduce lumina în casele celor care nu au curent electric, fie că este vorba de copii care învață în școli la lumina soarelui sau de oameni care trebuie să meargă pe jos mulți kilometri pentru a își cumpăra lumânări sau pentru a își încărca telefonul mobil.

Free Miorița este o mișcare non guvernamentală de luptă contra fatalismului mioritic. ”Dacioți până-n Mongolia”, ”Lumină pentru Ursici” și ”Lumină pentru copiii din Ineleț” sunt câteva din acțiunile realizate.

Ropeco București este o societate mixtă româno-elvețiană, înființată în anul 1993, specializată în comercializarea și implementarea unei game largi de soluții de înaltă performanță, dezvoltate intern, folosind tehnologie de la producători de tradiție din Japonia, Germania, Franța și SUA.