Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Amendă fără precedent pentru evaziune fiscală

apple_profit_record_primul_trimestru_anului_fiscal_2015.jpg

Pregătiri pentru deschiderea unui magazin Apple în China (Foto: Reuters/Chance Chan)

Comisia Europeană a stabilit, după o investigaţie care a durat trei ani, că marele concern American Apple trebuie plătească impozite în valoare de 13 miliarde de euro pentru activităţile desfăşurate în Irlanda. Cota standard de impozitare în Irlanda este de 12,5%, dar ancheta Comisiei Europene a stabilit că Apple a plătit impozite de doar 1% în 2003 şi de numai 0,005% în 2014.

La rândul , compania americană Apple a anunţat că va contesta în justiţie decizia Comisiei Europene prin care este obligată să achite impozite retroactive , argumentând că a contribuit la crearea a 1,5 milioane de locuri de muncă şi denunţând legislaţia fiscală a UE.
O analiză a acestui caz fără precedent o realizează consultantul fiscal Adrian Bența. 

Adrian Bența: De-a lungul timpului Irlanda a semnat convenții de evitare a dublei impuneri foarte favorabile față de acest stat inclusiv cu România. De exemplu cele mai mari taxe sunt procente de 3 la sută , mult mai mici decât cele pe care le-ar avea România cu alte state ale Uniunii Europene.
În ultima perioadă statele membre ale comunităţii europene apelează la multe strategii de a avea multinaționale înmatriculate fiscal în respectivele state. Multinaționalele reușesc să evite plata impozitului pe profit dar aduc beneficii prin celelalte state. Prin urmare o multinaționala este bine venită când plătește celelalte taxe pe care le are. Au apărut astfel reduceri care încalcă neutralitatea legislației comunitare. Legislația comunitară spune așa: va fi considerat ajutor de stat orice reducere de taxă acordată punctual anumitor societăţi fără ca ceilalți contribuabili  să poată beneficia în mod direct de această reducere.
Apple a plătit un impozit pe profit insignifiant față de alte companii din Irlanda. Această reducere de impozit pe profit se consideră ajutor de stat și va fi restituită.Trebuie  să privim și din punctul de vedere al companiei. Aceste reduceri au fost programate pentru anii 2001, 2003 punându-ne întrebarea de ce această situație a durat atât de mult.
În afara impozitului propriu-zis trebuie achitate dobânzile de  întârziere. Sunt dobânzi destul de mari de plătit pentru 10 ani de întârziere de exemplu.

Constantin Rudnițchi: Pericolul de a fi considerat ajutor de stat planează și asupra  impozitului forfetar introdus de curând în legislația fiscală românească.

Adrian Bența: Parlamentul României foarte curând a introdus un impozit care presupune o derogare, o sumă modică primită de societățile din zonă turistică.Nu se va mai plăti 16 la sută impozit pe profit, fiind calculate de alte criterii, suprafață,vadul comercial…. 
Demersul nu poate fi acceptat de toate statele membre pentru că fiecare stat are opțiunea lui fiscală, metoda lui, a stabilit câte cheltuieli sunt neimpozabile. Este posibilă o directivă  impozitului pe profit similară directivei TVA. Se remarcă un demers mai important, o direcție de cooperare europeană prin care se dorește implementarea unei strategii , unei proceduri de impozitare a profitului, ceea ce necesită atenția prețurilor de transfer.
Această tendință, transpunere o vom regăsi și în România. Probabil se vor implementa măsuri mai clare prin acest dosar al prețurilor de transfer. 

Constantin Rudnițchi: Rămâne de văzut cum se va termina scandalul Apple versus Comisia Europeană, sau dacă impozitul forfetar introdus la noi va fi considerat ajutor de stat, cert este însă că Uniunea Europeană se arată decisă în combaterea unor practici care diminuează artificial impozitul pe profit, pe care-l datorează contribuabilii, indiferent de mărimea lor.

Rubrica Expert la RFI din 13 septembrie 2016