Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Lucrări oprite pe Autostrada A3 Nădășelu-Zimbor! Reacția ministrului transporturilor?

santier_umb.jpg

Autostrada A3 segmentul Nădășelu-Zimbor a înghețat
Sursa imaginii: 
FB.com / Pro Infrastructură

Asociația Pro Infrastructură a precizat că de la începutul acestei săptămâni, pe termen nedeterminat, muncitorii UMB nu sunt la lucru pe segmentul Nădășelu-Zimbor. UMB, unul dintre cei mai mari constructori de autostrăzi din România, a notificat anterior CNAIR pentru rezilierea contractului, în cazul în care statul nu va majora prețului contractului, astfel încât să reflecte creșterile de costuri cu materialele. 

În replică, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu a precizat că pe toate celelalte șantiere compania lucrează. Sorin Grindeanu susține că miercuri 13 iulie Ministerul Fondurilor Europene va da ordonanţa de urgența care reglează ultimele situații legate de actualizarea prețurilor pentru firmele de construcții care au lucrări publice.
Asociația Pro Infrastructură a făcut publice imagini cu șantierul de pe Autostrada A3 Nădășelu-Zimbor. Pustiu. A oprit UMB lucrul pe șantiere așa cum a notificat în urmă cu câteva zile?

Nu s-a luat nicio decizie din acest punct de vedere și nu știu ce tot ce fotografii dau cei de la Pro Infrastructura. Puteau să meargă și pe șantierul lotului 2, 3 și chiar și 4, de la Craiova la Pitești, unde aceeași companie lucrează. Puteau să meargă și pe drumul expres Galați-Brăila, unde compania lucrează și pe toate celelalte șase șantiere unde compania lucrează. Ministerul Fondurilor Europene trebuie să vină cu o ordonanță de urgență pentru că ei sunt titulari de filă pentru a regla ultimele situații legate de actualizarea prețului. Dar merită spus că România, în acest moment, este singura țară din Uniunea Europeană care a făcut asemenea modificări. Eu am fost în urmă cu două săptămâni la Consiliul miniștrilor de Transporturi din Uniunea Europeană. Nici unii dintre ei nu au făcut, în nicio țară nu s au făcut aceste actualizări de preț. Noi suntem prima țară care am făcut acest lucru, iar acest OUG, care în mod normal ar trebui să fie dat mâine, va clarifica și ultimele aspecte.

Practic, compania a oprit lucrările doar pe autostrada A 3 Nădășelu-Zimbor.

Exact.

Această companie nu este singura care reclamă costurile lucrărilor publice. Vorbim de o mărire a prețurilor materialelor de construcții, în același timp de o criză a forței de muncă. Ce aduce în plus ordonanța Ministerului Fondurilor Europene?

În urmă cu două luni de zile, aproape toate situațiile semnalate de constructori au fost reglate prin ordonanța, sper să nu greșesc numărul, cred că 64, prin care se actualizează aceste prețuri. Este singura de la nivel european. Suntem singura țară care am făcut o asemenea reactualizare a prețurilor. Toți ceilalți colegi ai mei din Uniunea Europeană îmi spuneau că ei nu au de gând, chiar dacă ăsta nu e un fenomen care să apară doar în România, cel legat de prețurile mult mărite. Noi am înțeles să venim în întâmpinarea constructorilor și am dat acea ordonanță în urmă cu o lună jumătate, două. Au mai rămas, cred că sunt zece contracte, nu mai mult, printre care și cele pe care cel pe care îl amintiți dumneavoastră, care necesită o nouă ordonanță de urgență, fiind cazuri specifice, cazuri care nu au fost cuprinse în ordonanța veche de o lună și jumătate și care vor fi reglate.

Care sunt pașii următori pe care îi vizați pentru dezvoltarea infrastructurii și ne putem referi și la infrastructura din Moldova?

Da și chiar aș vrea să-i, pe acești celebrii domni de la Pro Infrastructura, care sunt mai mult activiști ai unui partid politic, aș vrea să îi contrazic prin ceea ce au spus acum o lună și ceva și n-aș vrea să luăm comparativ o anumită perioadă, pentru că nu este rolul meu. Da, se contrazic pe următoarea situație faptul că pe A7, lucrurile merg înainte și că termenul pe care l-am dat celor de la CNAIR ca până la sfârșitul anului să aibă semnate toate contractele pe A7, cele 13, rămâne în picioare. Sigur că s-ar putea să îi supăr pe domnii de la Pro Infrastructura, dar asta nu poate decât să mă bucure.

Avem o infrastructură feroviară cu mari probleme. Care este strategia dumneavoastră?

Sunt două lucruri care merg în paralel, și infrastructura rutieră, și cea feroviară. Să știți că dacă vorbim de banii europeni, în anii următori, balanța se va schimba, în sensul că pe viitoarele programe sau pentru viitoarele exerciții bugetare europene, vor fi mai mulți bani pe feroviar decât pe pe rutier și acolo sunt proiecte și contracte care trebuie să fie semnate, dacă vorbim de PNRR și încep, vor începe în perioada imediat următoare. Dacă vreți, vă dezvolt.

Avem patru contracte pe PNRR pe varianta Caransebeș Arad și încă patru pe Episcopia Bihorului Cluj. În perioada imediat următoare o să fie semnate primele două, astfel încât până la sfârșitul anului să putem și acolo să avem desemnați câștigătorii pe toate cele opt contracte. Aici e un milestone, o bornă în PNRR ca până la sfârșitul anului să avem 50% din contracte semnate. Eu le am dat, țin să le aibă pe toate, iar dacă revenim la zona rutieră, să știți că borna din PNRR este la anul, în 2023, să fie semnate contractele pe A7. Și vă spuneam mai devreme că pe A7, pe tot ce înseamnă rutier, tot 50%, le-am dat ținta ca până la sfârșitul anului să le aibă, deci cu un an mai repede, astfel încât să existe timp de pentru execuție pe zona rutieră, pe zona de Moldova fiind contracte de FIDIC roșu, adică direct execuție. Nu e proiectare și execuție, cum e cu galben.