Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum a scăpat Ghenosu de mascați, în Ziua Z? Șeful DIICOT la RFI: Din neglijență

Conducerea DIICOT analizează circumstanțele în care un suspect de proxenetism, cămătărie și alte infracțiuni a reușit să fugă înainte ca echipele de intervenție să intre în locuinţa sa din Târgoviște. Florin Pârjol, cunoscut în lumea interlopă drept Ghenosu  ar fi urmat să fie reținut în ZIUA Z, respectiv în cadrul celei mai mari operațiuni împotriva crimei organizate coordonată de DIICOT. La RFI, șeful DIICOT transmite că s-au tras concluzii preliminare: suspectul a scăpat din… neglijență, spune Daniel Hodordniceanu.

În cadrul oprațiunii speciale de miercuri, DIICOT a reținut zeci de suspecți, în toată țară. Dincolo de arestări însă, prioritară e recuperarea sumelor de bani rulate de lumea interlopă, adaugă șeful DIICOT. Chiar și la acest nivel însă, Daniel Horodniceanu nu poate evalua cât de puternică este, cu adevărat, crima organizată din România, pentru că nu există o analiză națională în acest sens. La fel cum nu există, până acum, o motivare a deciziei ministrului Justiției de a-l propune pe Felix Bănilă în funcţia de procuror-şef al DIICOT, în condițiile în care mandatul lui Horodniceanu stă să expire. În aceste condiții, alegerea lui Tudorel Toader poate fi interpretată și ca o tenativă de politizare a instituției, susține (încă) șeful DIICOT: 



Daniel Horodniceanu: Nu am tras încă o linie. Concluziile preliminare sunt legate de o anumită neglijență

Reporter: Exact, ce înseamna asta, că cineva a scurs acea informație?

D.H: Nu. Am pregătit foarte slab zona respectivă. Este o chestiune incipientă, nu am tras linia. Este o concluzie preliminară. Dacă se va constata că este așa, cu siguranță, cine a greșit, va trebui să plătească pentru treaba asta. Și cu siguranță a greșit cineva.

Rep: Respectivul suspect a fugit în timp ce erați acolo sau a fost alertat dinainte? Așa a apărut în presă. 

D.H: Nu cred în varianta că a fost alertat dinainte. Cred că a fugit exact în momentul în care ne apropiam de zonă

Rep: Pentru că l-a sunat cineva?

D.H: Nu știu dacă l-a sunat cineva. Nu am această informație. Ar trebui să o am dacă ar exista. Mai de grabă, cred că s-a alerat pentru că cine trebuia să fie acolo, s-a mișcat mai lent decât celelalte echipe. Asta verificăm în momentul ăsta.

Rep: Toate acele intervenții, în toată țara, au fost făcut concomitent?

D.H: Da, cu excepția câtorva societăți comerciale care la ora 6 nu aveau activitate.

Rep: Pentru că este vorba despre o operațiune atât de amplă și de spectaculoasă, cum se justifică termenul de un an. Sunt și voci care spun că atunci când DIICOT urmărește traficanți de carne vie de ce a trebuit să aștepte un an să acționeze.

D.H: Am spus că acum un an mi-a venit această idee să acționăm coerent, pe o acțiune unică coordonată din București pentru a da un semnal de forță grupărilor de crimă organizată. În luna decembrie s-a operaționalizat. În acel moment am constatat care ar putea să fie dosarele cu potențial. Am mai spus încă o dată că au fost mai multe decât atât, dar atât s-a putut coordona săptămâna asta. Trebuia să fie săptămâna trecută. Din luna martie am început coordonările. Este foarte dificil să coordonezi aproape o mie de oameni.

Rep: Cam câte persoane au acces într-o astfel de operațiune la informațiile de top? De exemplu, în momentul în care faceți o celulă și începeți planificarea unei astfel de operațiuni, cât de restrâns este cercul oamenilor care știu detaliile?

D.H: Au fost mai multe acțiuni. Pentru fiecare acțiune în parte, unul maxim doi oameni, în speță, procurorul șef și șeful poliției din respectiva localitate, județ sau mai multe județe, împreună cu mine, cu un procuror șef al secției unu de la mine din structura centrală și cu șeful Inspectoratului General al Poliției.

Rep: În DIICOT există cârtițe?

D.H: Au fost depistați și au și plecat din DIICOT. Este posibil să mai fie, dar dacă îi mai depistăm or să plece și ceilalți.

Rep: Pe final de mandat, ce vă mulțumește? Care sunt realizările și care sunt regretele pe care le aveți?

D.H: Să știți că avem foarte multe realizări. Dar poate ar fi trebuit să ne concentrăm pe un PR mai bun. Asta ar fi un regret. Sunt foarte multe. S-a schimbat legea de organizare și funționare. Înseamnă că s-a schimbat din temelie structura. Vom avea cel mai modern sediu de instituție de acest fel din sud estul Europei. Ne-am ajustat competența. Ne-am creat o structură polițienească. Putem vorbi foarte mult, dar nu este timp la acest moment.

Rep: Cât de competitiv este DIICOT în raport cu forța crimei organizate din România?

D.H: Până la urmă, am avut peste 70 de rețineri. Dar, pentru mine nu are importanță. Măsurile preventive sunt măsuri preventive, sunt inerente dosarului penal. Pe mine mă interersează câți bani am luat. Și am luat suficienți. Trebuie să ne concentrăm în special pe această latură.

Cât de puternică este crima organizată în România?

D.H: Ca să vă dau un răspuns la întrebarea asta ar trebui să am ceea ce cer de trei ani, o analiză națională de riscuri și amenințări. În momentul în care am avea-o aș putea să vă dau un răspuns corect. Altfel, ce vă spun acum este doar ceea ce percepem. Suntem reactivi când ar trebui să fim proactivi. 

Rep: Care sunt structurile care ar trebui să facă o astfel de analiză?

D.H: Sub autoritatea Ministrului Justiției, Inspectoratul General al Poliției, Parchetul General, noi, ANAF, ONPCSB, Poliția de Frontieră, Jandarmeria. Toți ar trebui să ne adunăm la o masă și să facem o analiză detaliată din ceea ce se întâmplă și informativ și din ceea ce s-a constatat efectiv în practică.

Rep: Simțiți nevoia de continuitate? V-ați fi dorit să aveți șansa să vă continuați munca printr-un un nou mandat la șefia DIICOT?

D.H: Nevoia de continuitate există. Dacă sunt eu sau este alt procuror din DIICOT este același lucru.

Rep: Cum vi se pare nominalizarea făcută de Ministrul Justiției?

D.H: Nu pot să fac aprecieri de genul acesta. Ar fi o apreciere subiectivă. Sunt magistrat.

Rep: Am să vă întreb direct. Există vreo tentativă de politizare a DIICOT? 

D.H: În momentul în care conform propriilor obligații de evaluare stabilite de Ministerul Justiției, nici până în acest moment nu s-a motivat care au fost criteriile care au stat la baza luării deciziei, se poate interpreta și așa. Din acest motiv sunt încă nelămurit, dar și alți foarte mulți oameni care lucrează în această instituție.Opțiunea ministrului Justiției e certă,  dar nu este un drept absolut. Trebuie motivat și văzut exact pe ce criterii. Nu ne jucăm. Este o structură foarte bine ancorată în societatea românească. Este un serviciu public. Este format din oameni foarte competenți și competitivi. Nu ne putem exprima în acești termeni față de această instituție. Nu am condus singur. Am condus într-o echipă care a dovedit abilități manageriale foarte bune din punctul meu de vedere.

Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader declarase recent că pentru şefia DIICOT a ales „din ce a avut”. Dosarele cu termene foarte mari şi achitările suspecţilor sunt printre nemulțumirile ministrului la adresa lui Daniel Horodniceanu.