Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


CCR: valoarea punctului de pensie urmează a fi stabilită de Parlament

ccr.jpg

Image source: 
RFI România / arhivă

Guvernul a sesizat la CCR legea prin care PSD a forțat în Parlament majorarea pensiilor cu 40% începând de la 1 septembrie, după ce Executivul a decis majorarea acestora cu doar 14% din lipsă resurse.

Legea de modificare a OUG care desființa  creșterea pensiilor cu 40% este neconstituțională, a comunicat ieri CCR.

Guvernul a sesizat la CCR legea prin care PSD a forțat în Parlament majorarea pensiilor cu 40% începând de la 1 septembrie, după Executivul a decis majorarea acestora cu doar 14% din lipsă resurse. De asemenea, Curtea a precizat ca OUG prin care guvernul elimina creșterea cu 40% a punctului de pensie este constituțională.

CCR a reținut că legea de modificare a OUG are vicii de tehnică legislativă.

În concluzie, anunță CCR, valoarea punctului de pensie trebuie aprobată de Parlament.

Ieri, mai multe organizații media, printre care și RFI și o serie de politicieni au interpretat decizia CCR ca o admitere a constituționalității măririi cu 40% a punctului de pensie.

În motivarea soluţiei de admitere, Curtea a reţinut, în esenţă, următoarele:

– art.I pct.8 din legea criticată abrogă art.42 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.135/2020 [care prevede o valoare a punctului de pensie de 1442 lei], ceea ce nu înseamnă, însă, o repunere în vigoare a art.86 alin.(2) lit.b) din Legea nr.127/2019, în forma sa iniţială [care prevedea o valoare a punctului de pensie de 1775 lei]. Astfel, din cauza tehnicii legislative defectuoase utilizate, s-ar fi creat un vid legislativ în privinţa valorii punctului de pensie. Abrogarea pură şi simplă a art.42 din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr.135/2020, fără indicarea valorii punctului de pensie prin modificarea corespunzătoare a art.86 alin.(2) lit.b) din Legea nr.127/2019, ar fi generat o incertitudine juridică în privinţa existenţei normative chiar a valorii punctului de pensie, ceea ce este contrar art.1 alin.(5), în componenta sa privind securitatea juridică, raportat la art.47 alin.(2) din Constituţie. Așadar, viciul de neconstituționalitate constatat de Curte privește exclusiv Legea de aprobare a O.U.G. nr.135/2020, și nu ordonanța. În cadrul procedurii de reexaminare, revine Parlamentului competenţa de a infirma/confirma, în termeni clari şi neechivoci, valoarea punctului de pensie stabilită prin art.42 din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr.135/2020.