Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


UK: Uber trebuie să-i considere pe șoferi angajați, nu independenți

farrar_aslam.jpg

 James Farrar (stânga) și Yaseen Aslam
James Farrar (stânga) și Yaseen Aslam s-au judecat timp de șase ani cu Uber
Image source: 
JAMES FARRAR și YASEEN ASLAM

Aplicația Uber trebuie să-și considere șoferii ca angajați și lucrători pe cont propriu a decis Curtea Supremă din Marea Britanie. Decizia înseamnă că zeci de mii de șoferi Uber ar avea dreptul la salariu minim și concediu plătit.

Foștii șoferi Uber, James Farrar și Yaseen Aslam, care au câștigat inițial la un tribunal pentru relațiile de muncă împotriva gigantului american în octombrie 2016, au declarat la BBC că sunt “încântați și ușurați” de decizie.

Uber a făcut recurs împotriva deciziei tribunalului, însă Tribunalul de apel a confirmat decizia în noiembrie 2017. Compania a f[cut apoi apel la Înalta Curte, care a confirmat din nou decizia în decembrie 2018. Hotărârea de vineri este definitivă, întrucât Curtea Supremă este cea mai înaltă instanță din Marea Britanie.

Curtea a luat în considerare mai multe elemente în hotărârea sa. Instanța a stabilit că șoferii se aflau într-o poziție de subordonare față de Uber, unde singurul mod în care își puteau spori câștigurile ar fi fost să lucreze mai multe ore.

Șoferii Uber petrec de obicei timp așteptând ca oamenii să rezerve curse prin aplicație. Anterior, firma a spus că, în cazul în care șoferii ar fi desemnați ca angajați, atunci ar lua în considerare doar timpul din timpul călătoriilor în care un pasager se află în mașină.

"Acesta este o situație de câștig pentru șoferi, pasageri și orașe. Înseamnă că Uber are acum stimulentele economice corecte pentru a nu umple excesiv piața cu prea multe vehicule și prea mulți șoferi", a declarat James Farrar, secretarul general al ADCU, sindicatul șoferilor de aplicații și curierilor. “Rezultatul acestei excesive oferte a fost sărăcia, poluarea și congestia” a mai spus el.

Aslam, care susține că practicile lui Uber l-au forțat să părăsească profesia pentru că nu putea să facă față, se gândește să devină din nou șofer pentru aplicație. Farrar subliniază că, cu tarife în scădere cu 80% din cauza pandemiei, mulți șoferi au pierdut financiar și se simt prinși în capcana sistemului Uber.

"Vedem că mulți dintre membrii noștri câștigă 30 de lire sterline pe zi chiar acum", a spus el, explicând că subvențiile pentru muncă independentă emise de guvern acoperă doar 80% din profiturile unui șofer, ceea ce nu este chiar suficient pentru a plăti pentru costurile lor. Dacă am avea aceste drepturi astăzi, acei șoferi ar putea câștiga cel puțin un salariu minim pentru a trăi" spune Farrar.

Compania Uber spune în 2019, că dacă ar trebui să reclasifice șoferii drept angajați, ar “suporta cheltuieli suplimentare semnificative” în compensarea șoferilor pentru salariul minim și orele suplimentare.

Uber mai scria în dosarul de afaceri că, dacă Farrar și Aslam câștigă cazul lor, oficialitățile fiscale ar clasifica firma drept furnizor de transport, iar Uber ar trebui să plătească TVA pentru tarife.

Compania a susținut de multă vreme că este un agent de rezervări, care angajează contractanți independenți care asigură transportul.