Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Adina Vălean: Cum se vor ”înverzi” transporturile europene

valean.jpg

Image source: 
Facebook / Adina Ioana Vălean

O taxă de poluare la nivel european impusă oricărei mașini, în funcție de kilometrii parcurși pe șosele. Privilegierea transportului pe calea ferată și folosirea TIR-urilor doar pe distanțe foarte scurte. Noi tipuri de combustibili pentru avioane și nave...

Sunt câteva dintre propunerile pe care Comisia Europeană ar putea să le înainteze pentru un sistem de transport mai eficient și mai puțin poluant.  Uniunea Europeană și-a propus să devină neutră din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon până în 2050 iar reforma în domeniul transporturilor este esențială pentru atingerea obiectivelor. Comisia Europeană pregătește o strategie pentru mobilitate durabilă și eficientă în cadrul Uniunii. O dezbatere publică pe această temă a fost lansată deja de Comisia Europeană și se va încheia în luna iunie.

Comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean, detaliază la RFI câteva dintre propunerile avute în vedere: 

Adina Vălean: Strategia, aflată în stadiu de elaborare, răspunde atât angajamentelor luate de Comisia Von der Leyen în momentul numirii ei, cât și așteptării unei largi părți a publicului, care își dorește ca problemele de climă și de mediu să fie abordate și rezolvate într-un termen cât mai scurt. Există acest angajament că vom prezenta o strategie prin care și transportul să contribuie la reducerea emisiilor de CO2 și a gazelor cu efect de seră și la îmbunătățirea calității aerului, reducerea poluării. Spun că suntem în faza de elaborare a strategiei pentru că ea trebuie să fie una comprehensivă, care să includă toate modurile de transport.

Dacă ar fi să fac câte o referire la fiecare dintre ele, trebuie să spunem că transportul rutier are ponderea cea mai mare în emisiile de CO2 la nivel european și se așteaptă ca printr-un set de măsuri, această pondere să scadă. Când mă refer la un set de măsuri, aici trebuie să gândim metode de eficientizare a traficului, metode financiare de internalizare a costurilor.

Asta înseamnă că vom putea trece de la taxarea anulă la taxarea pe utilizarea efectivă a drumurilor. De altfel, avem și o propunere în acest sens. Este așa numita eurovignetă, un sistem care să ne permită să îi taxăm pe cei care chiar folosesc drumurile, nu pe toată lumea în mod egal. Se apropie mai mult de principiul că poluatorul plătește.

Rep: Aici ar fi de făcut o precizare. Când vorbim despre această eurovigentă, vorbim despre transportul de mărfuri sau vorbim și despre transportul individual, care e taxat acum de la o țară la alta după diverse criterii, dacă vorbim de autostrăzi?

A.V: În principiu, noi am vrea să introducem acest sisitem global, în sensul în care oricine utilizează drumurile în scop personal sau pentru mărfuri să aibă o taxare adaptată gradului de utilizare. Cei care folosesc mai puțin să fie taxați mai puțin și așa mai departe. Suntem încă în discuții și în negocieri cu statele membre pentru a vedea care este soluția acceptabilă. Asta ca să nu vorbim de o schemă de taxare a emisiilor în rutier. Despre aceasta se vorbește, dar eu doresc să investighez mai bine pentru că nu aș vrea să atace utilizatori vulnerabili. O mașină care emite mai mult să fie taxată mai mult...

Rep: De obicei, cei cu venituri mai mici au mașini mai vechi, care poluează mai mult.

A.V: Exact. De aceea trebuie să fim foarte atenți. Încă nu promovăm nimic, dar vă spuneam care ar putea fi un curs. De asemenea, introducerea și încurajearea introducerii mașinilor puțin poluante sau cu mai puține emisii, mă refer la cele electrice, la cele pe combustibili alternativi. Suntem încă la început, dar tehnologia evoluează. Pentru viitor, există o oportunitate în ceea ce înseamnă mașina cu hidrogen, care să fie zero poluantă.

Toate acestea reprezintă un coș de măsuri pentru drumuri, pentru ca transportul rutier să fie mai puțin poluant. Pentru mărfuri, ar fi foarte interesat - și ne propunem să dezvoltăm mult intermodalitatea între drum și cale ferată sau căi navigabile.

Pentru transportul de mărfuri, numai pe așa-numita ultimă milă să poată fi pusă marfa pe camion, pentru distribuție. În rest, o dată ce intră în sisitemul de transport pe distanțe mari, să poată fi pusă pe tren sau pe barjă, pe căile navigabile. Acestea sunt două mijloace de transport puțin poluante. Dezvoltarea unei astfel de intermodalități ar contribui la sustenabilitatea transportului. Trenul în sine e mai puțn poluant.

Rep: Calea ferată pare să fie câștigătoarea?

A.V: Da, de altfel, este de ceva vreme în atenția investițiilor de infrastructură, doar că în ceea ce privește calea ferată, infrastructura este foarte costisitoare și în unele țări există un grad de acceptare destul de mic în dezvoltarea infrastructurii de cale ferată. Sigur că viitorul ar fi al trenurilor de mare viteză care să poată suplini, de exemplu, zborurile cu avionul. În unele părți ale Europei se întâmplă deja. Dau ca exemplu calea ferată de mare viteză dintre Madrid și Barcelona. Aceasta aproape a înlocuit transportul cu avionul. Acolo unde există soluții de conectare rapidă cu trenul, oamenii preferă acest mijloc de transport.

Noi dorim să îl încurajăm pentru că este foarte puțin poluant și emitent de CO2. Aviația rămâne o mare problemă. Evoluțiile tehnologice din momentul de față nu permit cu adevărat înlocuirea kerosenului. Există combustibili alternativi, biocombustibili, dar și aceștia trebuie să fie sustenabili șii combustibili sintetici, dar producția acestor două forma mai puțin poluante nu este suficientă cât să acopere nevoile sectorului de aviație.

Ceea ce se întâmplă în prezent și am dori noi să facem este să încurajăm amestecul dintre kerosen și acești combustibili, astfel încât să emită mai puțin. În plu,s pentru aviație trebuie să eficientizăm traficul aeriam, astfel încât avioanele să nu mai petreacă timpi inutili în aer. Asta conduce la emisii crescute.

În sfârșit, transportul maritim, domeniu în care dorim să ne focusăm pe combustibili alternativi pentru nave. În momentul de față vapoarele folosesc ceva extrem de poluant, dar există soluții. Urmează să discutăm cu industria respectivă să vedem de ce ar avea nevoie pentru a începe să utilieze un alt tip de combustibil.

Plus, porturi mai verzi, astfel încât vaporul când intră în port să se cupleze la rețeaua electrică, nu să ardă păcura pentru a-și ține motoarele pornite. Vase mai verzi, lucruri care ar putea, în ansamblu să facă parte dintr-o strategie care să ducă la sustenabilitatea transporturilor.

 

Adina Vălean:

Avem și o propunere pentru așa numita euro-vignetă, un sistem care să ne permită să îi taxăm pe cei care chiar folosesc drumurile, nu pe toată lumea în mod egal. Se apropie mai mult de principiul că poluatorul plătește.

În principiu, noi am vrea să introducem acest sisitem global, în sensul în care oricine utilizează drumurile în scop personal sau pentru mărfuri să aibă o taxare adaptată gradului de utilizare. Cei care folosesc mai puțin să fie taxați mai puțin

Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, la RFI România