Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


”Invincibila Armada” chineză în largul Insulelor Galapagos: Pescuit ilegal la scară industrială

flota_chineza.jpg

Stânga: Formație de trei nave chinezești de pescuit industrial în zona Insulelor Galapagos, 21 iulie 2020; Dreapta: Activitatea navelor chineze văzută din satelit
Image source: 
France24

De la jumătatea lunii iulie, o uriașă flotă chineză, de mai mult de 280 nave de pescuit industrial, acționează zi și noapte la limita rezervației marine a Insulelor Galapagos, în Oceanul Pacific. Rezervația adăpostește zeci de specii amenințate cu dispariția, în special rechini. Activiștii de mediu avertizează că ecosistemul va fi bulversat complet iar pescarii locali semnalează deja o scădere masivă a cantității de pește pe care reușesc să o prindă.

La jumătatea lunii iunie, localnicii și pescarii din arhipelagul Galapagos, situat la aproximativ 1 000 km în vestul Ecuadorului, în Oceanul Pacific, au semnalat că o flotă imensă de nave de pescuit și cargouri chinezești făceau turul rezervei marine pentru a pescui pe cale industrială diferite specii de pești. Identificarea acesteia lângă rezerva marină, patrimoniu mondial Unesco, a fost posibilă cu ajutorul unor mijloace de supraveghere precum Marine Traffic și Global Fishing Watch.

Aceste site-uri permit observarea pe o hartă în direct a tuturor navelor care și-au activat sistemul de identificare automată (SIA), un dispozitiv care emite informații cu privire la navă, activitățile pe care le desfășoară și localizarea acesteia.

„Am detectat între 280 și 300 nave în această flotă imensă de lângă Galapagos care n-au trecut niciodată frontiera. Printre acestea, se regăsesc mai multe nave asociate cu pescuitul ilegal, nedeclarat și neregulamentar”, a indicat pentru redacția Les Observateurs a postului France24 Tony Long, directorul de la Global Fishing Watch.

Aceste dispozitive dau totodată indicații despre originea navei, portul de origine sau furnizează fotografii cu nava, în general făcute de către contribuitori amatori. Multe dintre acestea arată că navele practică un tip de pescuit foarte particular, pescuitul industrial de calamar.

Nava „Zhou Hong Yuan 1” este echipată pentru pescuit industrial de calamar, ceea ce putem confirma prin prisma a două elemente: este dotată troliuri automate și cu becuri aliniate pe punte care permit pescuirea calamarilor noaptea.

Pentru Asociația de Protecție a Fondurilor Marine „Sea Shepherd”, prezența acestei flote într-un culoar de ape internaționale între Galapagos și Ecuador nu este „din punct de vedere tehnic ilegală”, dar „încalcă spiritul legii care protejează rezerva marină, fiindcă numeroase specii, inclusiv rechinii, sunt specii migratoare și părăsesc în mod regulat sanctuarul, răspândindu-se în largul mării”.

Pescarii ecuadorieni, furioși din cauza staționării flotei, au reușit să o filmeze pe mare. Aceștia au filmat nave care pescuiesc calamar dar în special alte nave care practică pescuitul cu plase care pot atinge 100 km lungime, echipate cu zeci de mii de cârlige dotate cu momeală pentru a prinde cei mai mare pești precum tonul sau rechinii.

 

 

Luminile navelor chineze care pescuiesc noaptea filmate de pescari ecuadorieni, la 29 iulie 2020. Temându-se că vor exista repercusiuni, acești pescari au cerut redacției noastre să-și păstreze anonimatul.

 

Un mare cargou dezactivează în mod ilegal dispozitivul său de identificare

Alți pescari au reușit să se urce la bordul unui elicopter și au filmat flota în timpul zilei. În acest video, se observă două nave de pescuit de calamar lângă o navă și mai mare, Yong Xiang 9, care are pavilion panamez dar cu nume chinez:

 

Dacă prezența acestei flote în sine nu este ilegală fiindcă se află în ape internaționale, cel puțin o încălcare a regulilor internaționale a putut fi observată de către activiștii locali.

Activistul Nicolas Schieff care face parte din colectivul Frontul dintre insulele rezervației marine ale Insulelor Galapagos a făcut o anchetă:

”Ceea ce vedem în imagini este procesul de transbordare, mai exact nava mare recuperează cantitatea pescuită de la cele mici pentru ca acestea să nu se mai întoarcă în port. Când videoul a fost filmat, în data de 21 iulie 2020, dispozitivul de identificare era dezactivat, ceea ce este ilegal (navele care au un tonaj mai mare de 500t trebuie să-l țină activat permanent, această navă are un tonaj de 9298)”.

Nu este prima dată când această navă se apropie de rezervația marină din Galapagos. În 2018 de exemplu, a fost filmată de către armata ecuadoriană în timpul unei operațiuni de supraveghere.

Sute de sticle de plastic chineze pe plajele din Galapagos

Flota situată la mai mult de 360 km de arhipelag nu este vizibilă de pe coastă. Dar localnicii au putut rapid să confirme prezența acesteia întrucât au găsit zeci de sticle de plastic pe plaje care purtau etichete cu caractere chineze aproape intacte.

Juliette Miranda, recepționeră într-un hotel de pe Insula Isabela, a găsit aceste sticle. Aceasta confirmă că au fost aruncate de către pescari de pe flota chineză         : „Locuiesc aici de un an și nu am văzut niciodată atât de multe deșeuri, mai ales în stare așa bună. De aceea, cred că provin de la flota chineză.”

Foto: Deșeuri strânse de pe plajă de Ivonne Torres

„Consecințe grave asupra ecosistemului”

Ivonne Torres (55 de ani) este ghid turistic și naturalist cu reședința în Santa Cruz, una dintre cele 18 insule principale ale arhipelagului:

Trebuie să mă ocup de toate deșeurile venite din toată lumea pe tot parcursul anului, dar acum este mai rău ca niciodată cu flota chineză. Noi, ghizii, oferim ajutor în mod regulat parcului natural pentru curățirea plajelor. Am strâns saci întregi cu sticle chineze de plastic.

Cea mai gravă problemă cu această formă de pescuit industrial și masiv nu este legată numai de speciile de ton și rechini care vor fi capturați; foarte mulți pești mici vor fi folosiți ca momeală. În general, peștișorii sunt vânați de către păsările marine, precum pelicanii sau corbii de mare cu picioare albastre.

Resimțim deja efectele negative ale crizei climatice și vedem cum aceste flote imense se apropie de coastele noastre de câțiva ani. Acest lucru are consecințe negative asupra ecosistemului în ansamblu, un exemplu fiind reducerea considerabilă a numărului de cuiburi și de nașteri de pe arhipelag”.

Butoaie goale de petrol aruncate în apă

Donato Rendon, 64 ani, este pescar de pe arhipelagul Insulelor Galapagos. Însurat cu Ivonne Torres, a fost președinte al asociației de pescari din Galapagos:

„Flota chineză ne face o mulțime de probleme. Un confrate pescar a găsit butoaie goale de petrol care pluteau pe apă și aveau inscripții cu caractere chinezești”.

Foto: Butoaie de petrol goale cu inscripții în chineză recuperate din apropierea rezervației marine

Navele au frânghii de mai mult de 100 km de lungime și prind tot ce le trece prin cale, pești mici sau mari. Acestea urmează curenții și bancurile de pești și creează o barieră între această resursă și arhipelagul Galapagos. De aceea, avem foarte puțini pești de pescuit decât de obicei. În acest moment, petrec cinci zile pe mare pentru a pescui ceea ce pescuiam într-o zi sau două înainte.”

Alex Hearn, profesor de biologie marină la Universitatea San Francisco din Quito, membru al rețelei MigraMar, a studiat în detaliu această flotă chineză:

”De fapt, nu este o singură flotă ci sunt mai multe care se regrupează și aplică diferite tehnici. Sunt multe nave care pescuiesc calamar și altele care practică pescuitul cu paragat. Sunt mereu acolo și fiecare are un impact diferit asupra mediului înconjurător. Scăderea brutală a populației de calamar va bulversa tot ecosistemul, fiindcă este o sursă de hrană pentru multe alte specii.

Paragatul vizează în mod direct câteva specii protejate, cum ar fi rechinii. Aceștia sunt importanți în lanțul alimentar iar locuitorii arhipelagului depind de ei. Apoi, turiștii, când vin aici, sunt în primul rând interesați să vadă rechini.”

În data de 2 august, Secretarul de Stat american, Mike Pompeo, a criticat China în privința acestui dosar și a oferit ajutor Ecuadorului din partea SUA precum și tuturor statelor „a căror economie și resurse sunt amenințate de navele cu pavilion chinez care nu respectă legea și utilizează tehnici iresponsabile de pescuit”.

Iar ambasada Chinei din Ecuador a avut următorul răspuns: „Conform informațiilor verificate, toate navele chineze criticate de către Mike Pompeo sunt în acest moment în activitate în mod legal în apele internaționale din exteriorul zonei economice exclusive a Insulelor Galapagos și nu reprezintă o amenințare pentru nimeni”.

 

Traducere de Smaranda Teodoriu, după France24