Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Este hidrogenul lichid o sursă ecologică de energie? Un ambițios dar controversat proiect australiano-japonez

hidrogen_japonia.png

Rezervor pentru hidrogen lichid lângă insula Kobe, Japonia
Image source: 
AFP via rfi.fr

Noul obiectiv privind neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon, asumat de Japonia pentru 2050, face ca această țară să-și îndrepte din ce în ce mai mult atenția către surse alternative de energie. Printre proiectele lansate în acest sens figurează și The Hydrogen Energy Supply Chain (HESC), un proiect comun japonez-australian destinat să producă energie pe bază de hidrogen lichid.

Dar de ce hidrogen?

Japonia are puține resurse de combustibili fosili și se bazează în mare măsură pe gazul natural lichid importat (GNL), cărbune și energie nucleară, aceasta din urmă mult redusă din cauza dezastrului de la Fukushima.

Țară montană, predispusă la dezastre naturale, Japonia se luptă să-și intensifice producția de energie regenerabilă și, prin urmare, investighează o varietate de alternative.

A investit puternic în hidrogen, care produce numai abur și nu dioxid de carbon atunci când este ars. În prezent Japonia produce hidrogen pe plan intern, sub formă de gaz lichid și comprimat, în principal din gaze naturale și petrol.

Energia astfel obținută se folosește pentru clădiri rezidențiale, centrale electrice experimentale și vehicule, dar producția internă este limitată și costisitoare.

 

Ce este HESC?

The Hydrogen Energy Supply Chain este un experiment pentru a vedea dacă Japonia se poate baza pe o sursă durabilă de hidrogen lichid din Australia, care să fie ars pentru a genera electricitate.

Hidrogenul va fi produs și lichefiat în statul australian Victoria, unde va fi extras dintr-un tip de cărbune cunoscut sub numele de lignit.

Acest așa-numit cărbune brun nu are în prezent efectiv o piață, ceea ce îl face o alternativă potențial atractivă, mai ieftină decât producția internă de hidrogen a Japoniei, în ciuda costurilor suplimentare de a-l transporta pe mare 9.000 de kilometri (5.600 mile).

Faza pilot a proiectului, finanțată parțial de autoritățile japoneze și australiene, a primit fonduri de aproximativ 500 milioane de dolari australieni (cca 350 milioane USD).

 

Cum va funcționa?

De anul viitor, un sit de pe o insulă artificială de lângă Kobe, vestul Japoniei, va deveni terminalul pilot pentru prima navă din lume proiectată pentru transportul hidrogenului lichid, o navă construită în Japonia, numită Suiso Frontier.

Deocamdată, impozantul rezervor sferic cu un diametru de 19 metri este folosit pentru a stoca hidrogenul lichid produs pe plan intern.

Dacă testele vor avea succes până în 2022 sau 2023, proiectul va fi extins și va intra într-o fază comercială după 2030. Atunci va fi construit un nou terminal în Japonia și câteva nave mai mari.

Dar procesul este complicat: pentru a fi transportat pe mare în stare lichidă, hidrogenul trebuie răcit la -253 grade Celsius (-423,4 grade Fahrenheit) - un proces scump care necesită multă energie.

 

Hidrogenul este cu adevărat ecologic?

Acreditările ecologice ale hidrogenului depind în mare măsură de modul în care este produs.

Hidrogenul ecologic poate fi fabricat prin electroliza apei, folosind electricitatea obținută din energie regenerabilă.

Dar fiecare tonă de hidrogen produsă din cărbune duce la emisia a 20 de tone de dioxid de carbon, mai mult decât dublul emisiilor de CO2 create atunci când hidrogenul este produs din gaze naturale.

Compararea emisiilor de la producerea hidrogenului cu cele de la arderea cărbunelui este complicată, spun experții.

Susținătorii HESC insistă că poate fi viabil din punct de vedere al mediului prin intermediul programelor de captare a carbonului.

O inițiativă australiană, numită CarbonNet, propune îngroparea dioxidului de carbon sub fundul mării, lângă Victoria.

Pentru susținătorii HESC, cum ar fi Motohiko Nishimura, de la Kawasaki Heavy Industries, termenul limită al Japoniei pentru anul 2050 în privința neutralizării  carbonului „va avea un impact pozitiv” asupra proiectului.

Dar nu toată lumea din industria japoneză este convinsă, inclusiv Shigeru Muraki, un executiv al Tokyo Gas, care susține investițiile în combustibilul pe bază de amoniac.

„Chiar și cu metode de captare și stocare a carbonului, acesta nu poate fi considerat hidrogen ecologic”, a spus el, referindu-se la proiectul HESC.

El consideră că hidrogenul ecologic produs din surse regenerabile probabil va deveni competitiv în timp.

Și ecologiștii precum Nicholas Aberle, din grupul de campanie Environment Victoria, sunt foarte sceptici.

Producerea de hidrogen la scară comercială din cărbune fără captarea carbonului ar fi un „vandalism climatic”, a spus el.

 

Traducere de Anda Costiuc după rfi.fr