Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Norvegia: mai multe mașini electrice decât convenționale. Cum a reușit?

electric_car.jpeg

Image source: 
France24

Norvegia a devenit prima țară din lume în care mașinile electrice au avut peste 50% din piața mașinilor noi pentru un an întreg. Potrivit datelor citate de Reuters și hotnews.ro, mașinile electrice au avut 54% din piață anul trecut, față de 42% în 2019. În decembrie 2020 mașinile electrice au avut chiar 67% din piață.

Și în 2019 au fost luni în care mașinile full-electrice au avut peste jumătate din piață, dar 2020 a fost primul an complet în care electricele au depășit mașinile convenționale.

Țara scandinavă a decis acum 15 ani să transforme parcul auto și să ajute în mod eficient introducerea mașinilor electrice. În Oslo a început încă din 2008 crearea unei infrastructuri de încărcare, iar mașinile electrice au început să se vândă bine după 2010, când au apărut și modele precum Nissan Leaf și mai târziu Tesla.

Subvențiile și diversele scutiri de taxe au făcut ca mașinile 100% electrice să fie și cu peste 10-15.000 de euro mai ieftine decât prețul de lista și în acest fel, modele precum Tesla Model 3, Volkswagen e-Golf sau Nissan Leaf au ajuns să se vândă în câteva mii de exemplare/an fiecare, în timp ce în multe țări europene abia își găsesc câteva sute de clienți.

În același timp, mașinile convenționale pe benzină și motorină au fost ”ultra-taxate” și aceste modele au ajuns în unele cazuri să coste și cu peste 20.000 de euro mai mult decât în alte țări europene. Taxa de import este de câteva mii de euro, TVA-ul este de 25% și, în aceste condiții, mașinile diesel sau pe benzină devin neatractive. În plus, costurile de utilizare sunt de câteva ori mai mici la o mașină electrică.

În afară de subvenții, mai subliniază hotnews.ro, cumpărătorii de mașini electrice sunt scutiți și de taxa la cumpărare, care poate depăși 25% din valoarea vehiculului și au o mulțime de gratuități zi de zi: parcare în centrul orașului, scutiri de taxe la intrarea în tuneluri și pe ferryboat și dreptul de a merge pe banda de autouz.

Într-o țară cu autostrăzi, tunele și tarife mari de parcare, aceste scutiri pot aduce, arată unele calcule, chiar și economii de peste 8.000 de euro/an, dar media este cam la 3.000 - 4.000 de euro.

Norvegia a ales această cale și fiindcă are o mulțime de râuri și de hidrocentrale, peste 98% din energia electrică fiind produsă de acestea la un cost foarte mic și într-un mod cu adevărat curat.

Având electricitate ieftină, Norvegia își poate permite să încurajeze mașinile electrice mult mai mult decât țările unde electricitatea este obținută din combustibili fosili, deci nu prea ecologic.