Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


”Bucureștiul e un film de groază. Campania Vinerea Verde, o idee bună, dar insuficientă” (Marian Ivan, OPTAR)

marian_ivan_optar_bucuresti_film_groaza_vinerea_verde.jpg

Angajații de la stat și nu numai sunt încurajați să meargă la serviciu pe bicicletă, în Vinerea Verde (Sursa foto: pixabay-ilustrație)
Angajații de la stat și nu numai sunt încurajați să meargă la serviciu pe bicicletă, în Vinerea Verde (Sursa foto: pixabay-ilustrație)

Ministerul Mediului a lansat campania Vinerea Verde, prin care îi îndeamnă pe angajații de la stat să vină la serviciu în ultima zi lucrătoare a fiecărei săptămâni, fără mașina personală, ci cu transportul în comun, cu bicicleta sau pe jos.

Marian Ivan este fondatorul Organizației pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR). El spune la RFI că programul Vinerea Verde este o idee bună, dar insuficientă, întrucât infrastructura pentru biciclete e precară, iar transportul în comun este ineficient: ”În mare, este o idee foarte bună. Singura chestiune care poate fi deranjantă, mă refer la mesajul transmis de ministru, să se ia în considerare gratuitatea pe transportul public. Gratuitatea este oricum subvenționată și oamenii ar trebui să învețe totuși să-și plătească transportul public, mai ales că este subvenționat”.

El crede că programul Vinerea Verde nu este suficient, atâta timp cât transportul în comun este ineficient: ”Avem probleme cu alternativa la deplasarea motorizată individuală. S-ar presupune că dacă oamenii lasă mașina acasă în ziua respectivă, traficul general este mai redus și transportul public poate fi cât de cât apropiat de ceea ce ar trebui să fie. Din punct de vedere al comunicării, da, este corect ceea ce face ministrul Mediului, însă este obligatoriu ca măsurile să fie dublate de eficientizarea deplasărilor alternative”.

Marian Ivan consideră că programul Rabla ar trebui regândit: ”Ministerul Mediului poate eventual să regândească programul Rabla, pentru că multe dintre hârburile care stau prin oraș stau cu gândul tocmai că o să vină acel program Rabla, în care își vor valorifica acea mașină (...). Nu prea e o idee bună să valorifici niște mașini care oricum stau, ci mai degrabă să fie funcționale, adică să scoți niște mașini care funcționau și să le înlocuiești cu unele bune. Și bineînțeles, programul Rabla ar trebui să prevadă și deplasările alternative, respectiv să dai o mașină și să-ți cumperi o bicicletă electrică sau trotinetă electrică. Sigur, mai pot fi și programe de finanțare pentru infrastructura pentru biciclete, dar această infrastructură trebuie să fie conform unor standarde care să facă viabile aceste trasee”.