Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


De ce se implică tinerii în protecția mediului

„Nu fac ore specifice protecției mediului, însă cred că motivația cea mai importantă vine de la petrecerea timpului liber. mulți dintre noi preferă să meargă în parcuri, în păduri, să viziteze o rezervație și nimănui nu cred că i-ar plăcea să găsească niște gunoaie aruncate aleatoriu”, spune Serghei Antonov, elev în clasa a XI-a la Colegiul Agricol și de Industrie Alimentară „Vasile Adamachi” din Iași.

Tânărul a fost unul dintre sutele de elevi care au participat la proiectul „Sensibiliser nos enfants à la protection de la planète”, derulat de ecOprovocarea, programul educațional de mediu al ViitorPlus – asociația pentru dezvoltare durabilă, împreună cu Institutul Francez din România și Ambasada Franței în liceele din toată țara.  

În cadrul acestui proiect, 173 de profesori de limba franceză din țară au primit planuri de lecție traduse în limba franceză, pentru 5 ore diferite, pe care le-au predat elevilor lor. Proiectul își propune să crească gradul de conștientizare în rândul elevilor asupra unei problematici complexe: schimbările climatice, într-un conetxt inedit, în cadrul orei de limba franceză. 

M-am înscris pentru că eram în perioada pandemiei (pentru elevi, în acest an, vacanța de primăvară a fost de o lună de zile - n.r.), o perioadă în care elevii stăteau acasă și i-am simțit stresați, obosiți și am vrut să fac altceva la oră, să nu devină ora monotonă”, povestește și Andreea Năstase profesoară de limba franceză la Colegiul Agricol și de Industrie Alimentară „Vasile Adamachi" din Iași.

La rândul ei, Monica Tănase, project manager ecOprovocarea, a explicat că tinerii sunt foarte mai receptivi la mesaje legate de protejarea mediului și integrează bunele practici în viața lor de zi cu zi. „Cu un firesc nemaiîntâlnit închid lumina înainte de a ieși din casă, închid robinetul înainte de a termina să își perieze dinții. sunt mici obiceiuri pe care noi le însușim din ce în ce mai greu pentru că avem atâtea alte obiceiuri pe care trebuie să le însușim și responsabilități pe care trebuie să le adoptăm încât uităm de ele. Ei nu uită”, punctează Monica Tănase.

De altfel, ecOprovocarea este cel mai mare concurs național de educație și acțiuni de mediu ce se adresează elevilor de liceu și profesorilor acestora, care este organizat de mai bine de zece ani. Pe tot parcursul anului școlar, echipele înscrise în concurs, conform regulamentului, colectează și reciclează, promovează principiile, valorile și ideile în care cred, atrag voluntari, cu care, la sfârșitul anului, în vacanța de vară, au oportunitatea de a petrece activ, câteva zile, într-o Tabără de leadership. Prin metode non-formale, participanții, elevi și profesori, își îmbunătățesc cunoștințele despre starea actuală a mediului, iar prin organizarea de activități de protejare a acestuia, învață să devină lideri, să lucreze și să comunice în echipă, să negocieze.

 

 

Urmăriți interviul integral aici.