Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum s-au hotărât companiile să salveze Planeta

Se vorbește foarte mult în aceste zile despre obiectivele de reducere a gazelor cu efect de seră. Dar, în ultimă instanță, cele care trebuie să aplice aceste politici sunt firmele. Sunt pregătite companiile să investească, să schimbe tehnologiile și procedurile de lucru astfel încât să atingă obiectivul ca în anul 2050 să aibă un nivel net zero de emisii de carbon?

Un studiu al firmei Accenture arată că multe dintre marile companii sunt încă departe de ținta de la orizontul anului 2050, respectiv, o treime din cele mai mari 1.000 de companii europene și-au asumat reducerea emisiilor. Dintre acestea fac parte și firme importante din industrii care în mod tradițional sunt emitente de carbon în atmosferă, precum metalurgia, mineritul, chimia și petrochimia sau industria farmaceutică.

Însă, doar una din zece companii a reușit să facă progrese semnificative în ultimul deceniu, respectiv, să reducă la jumătate nivelul emisiilor. Multe firme vor trebui să-și dubleze nivelul scăderii emisiilor, ceea ce va însemna investiții în noi tehnologii inovatoare și o colaborare interdisciplinară între industrii.

Sunt trei direcții pe care își concentrează firmele eforturile de reducere a emisiilor. Prima, este cea a propriei activități de producție. A doua direcție privește emisiile indirecte, provenite din generarea energiei pe care o folosește compania. Al treilea vector pe care îl au în vedere companiile este cel al emisiilor indirecte care apar pe lanțul de lucru, de la aprovizionarea cu materii prime, până la distribuția produselor către consumator. Pe fiecare din cele trei segmente ar trebui să se ajungă la un nivel net egal cu zero emisii.

Studiul arată că asumarea obiectivului este importantă. Firmele care și-au propus explicit să reducă emisiile de carbon au reușit acest lucru, celelalte companii, dimpotrivă, au ajuns chiar să producă un nivel mai mare.

Analiza firmei de consultanță arată că doar una din 20 de companii listate, care au fost incluse în studiu, va putea să atingă obiectivul la momentul la care și l-a propus. Multe alte firme trebuie să mărească ritmul reducerii emisiilor, dacă ne raportăm la rezultatele obținute în ultimul deceniu. Iar progresele realizate se referă doar la emisiile din procesul de producție și cele asimilate energiei utilizate, în timp ce gazele cu efect de seră generate în procesul de distribuție sunt, deocamdată, ignorate.

„Harta” emisiilor de carbon este destul de diferită, în funcție de profilul industriei. Dar, autorii studiului arată că firmele din cinci sectoare: industria auto, construcțiile, industria manufacturieră, sectorul de chimie și petrochimie și transportul și depozitarea, sunt responsabile pentru 42% din emisiile de carbon de la nivel european. Aceste companii ar trebui să facă eforturile cele mai mari pentru a respecta obiectivul de zero emisii net până în anul 2050. În medie, însă, firmele își propun să atingă ținta în avans, până în anul 2043.

Există o legătură strânsă între companii, în ceea ce privește preocupările pentru reducerea emisiilor de carbon. Astfel, firmele din domeniul siderurgiei și cele din industria petrochimică pot colabora pentru a produce hidrogen care se folosește la fabricarea oțelului cu grad redus de carbon. Acest lucru va ajuta industria auto. Care la rândul ei, prin vehiculele electrice va fi utilă sectorului de transporturi. Este, după cum se poate vedea, un întreg lanț, un ecosistem, care se creează și care are ca rezultat o scădere a emisiilor de gaze cu efect de seră.

În concluzie, autorii studiului arată că obiectivele pot fi atinse. Este nevoie de asumare, de tehnologii potrivite și de influență pe întregul lanț de producție și distribuție. Companiile mari pot genera efecte mari impunând partenerilor de afaceri o implicare concretă. Așadar, dezbaterile dintre politicieni sunt utile până la un punct. Dincolo de acesta este nevoie de acțiunea companiilor și a cetățenilor.

 
Rubrica Economia Reală din 8 noiembrie 2021