Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ambalajele produselor comandate online ne invadează. Distribuitorii caută soluții

ambalaje.png

Centru de sortare a ambalajelor la Kerval, Franța, 21 august 2018
Sursa imaginii: 
AFP via France24

Pubele doldora de ele, adesea revărsate pe trotuare... Odată cu avântul comerțului electronic, ambalajele coletelor poluează din ce în ce mai mult, motiv pentru care distribuitorii promit să ia măsuri...

Potrivit unei anchete realizate de AFP, în 2020, în Franța au fost livrate sau exportate 1,5 miliarde de colete, adică cu 12,4% mai mult decât în ​​2019, conform ARCEP, autoritatea franceză de reglementare din domeniul serviciilor poștale, de comunicare electronică și de distribuție a presei.

Se previzionează că numărul va crește anul acesta, deoarece mulți oameni apelează la comerțul electronic, iar tranzacțiile online continuă să crească.

Dacă nu vrem ca toate aceste ambalaje să ajungă la gunoi, putem începe prin reducerea dimensiunilor acestora.

În Franța, 14 operatori din sfera comerțului electronic, printre care Ebay, Veepee, Fnac Darty și Maisons du Monde, au semnat în iulie un acord cu Ministerul Mediului și cu Biroul Secretarului de Stat responsabil cu Afacerile Digitale, prin care se angajează să „desfășoare acțiuni de reducere a volumului ambalajelor de livrare la cel puțin 75% dintre produse și colete, până la 31 decembrie 2024”.

Pentru a atinge această țintă, mulți folosesc aparate de dimensionare 3D a produselor, sau modifică tiparul de pliere a cutiilor, pentru a minimiza spațiul vid din interiorul ambalajului. Unii operatori le pun consumatorilor la dispoziție opțiunea de a li se livra produsul în ambalajul original, fără carton adăugat.

O altă soluție pentru a evita risipa este reciclarea. În acordul semnat cu guvernul francez, cei 14 retaileri se angajează să „folosească la livrare numai ambalaje realizate din materiale preponderent reciclate, reciclabile sau reutilizabile”.

La CDiscount de exemplu, „tot cartonul este reciclat și reciclabil, până și cerneala este vegetală”, ne asigură Rémi Naudion, directorul de transport și livrări al departamentului de logistică.

Showroomprivé s-a angajat la rândul său să „atingă pragul de 75% material reciclat în compoziția ambalajelor de transport până în 2024”.

Și Amazon a anunțat luni că renunță la ambalajele de transport din plastic și le înlocuiește cu pungi de hârtie sau plicuri din carton „mai ușor reciclabile”.

Reutilizare mai presus de reciclare

Cert este că, în 2020, doar 64% din ambalajele din hârtie sau carton au fost reciclate, potrivit Citéo, o companie specializată în reciclarea ambalajelor de uz casnic.

Pentru a evita risipa, unele companii oferă acum ambalaje reutilizabile, dintr-un material rezistent și lavabil. Este mai ales cazul companiei finlandeze RePack, a celei britanice Ecopack Solutions, sau a start-up-urilor franceze Opopop și Hipli.

"Reciclarea este o opțiune bună atunci când ambalajul se află spre finalul duratei sale de viață, dar este un proces consumator de energie. Considerăm că este de preferat să reutilizăm", explică Anne-Sophie Raoult, co-fondatoare Hipli. O analiză a ciclului de viață a materialelor, realizată de compania Evea, arată că un ambalaj reutilizabil are un impact mai mic decât unul din carton, fie el și reciclat, începând de la a doua utilizare.

Pentru a promova această nouă metodă de ambalare, La Poste a dezvoltat, la sfârșitul lunii octombrie, un proces de returnare a ambalajelor uzate:

„Ridici comanda, îndoi ambalajul și îl pui într-o cutie de scrisori galbenă, într-un plic preștampilat, apoi ambalajul este curățat și repus în circuit. ,,Se observă o reducere cu 83% a emisiilor de dioxid de carbon, după prima acțiune de acest fel”, după cum explică Philippe Gras, directorul general al sucursalei Colissimo, care a încheiat și un parteneriat cu Hipli.

Pe de altă parte, această soluție este mai costisitoare. Un ambalaj de colet reutilizabil de până la 100 de ori îi costă pe cei de la Hipli între 1,65 și 1,95 euro, de aproximativ 10 ori mai mult decât un ambalaj de unică folosință. Rămâne la latitudinea comerciantului cu cât îl taxează pe client...

 

Traducere de Irina Șerban după articolul publicat de France24.