Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


SUA: mii de tone de alimente neexpirate aruncate la gunoi, milioane de oameni în insecuritate alimentară

alimente.png

Sursa imaginii: 
Tik Tok via France24

Zeci de borcane cu guacamole, mere proaspete, iaurturi, cârnați vegetali, toate aceste alimente, încă în garanție, într-un tomberon aflat în fața unui supermarket Whole Foods din Statele Unite... Videoclipul realizat de o activistă de mediu a ajuns viral, stârnind reacții puternice în privința gestionării deșeurilor în SUA.

Videoclipul a fost postat pe TitTok pe 11 decembrie de pe contul @dumpsterdivingfreegan. Totul a fost filmat într-o singură seară, la același coș de gunoi, în care niciun produs nu era expirat, mail ales că temperaturile răcoroase de iarnă au permis păstrarea corespunzătoare a alimentelor.

„Aseară am găsit suficientă carne pentru a hrăni o întreagă comunitate”, spune activista în videoclip. Postarea a fost întâmpinată cu indignare, atât pe TikTok cât și pe Twitter, oamenii amintind că 42 de milioane de oameni, sau unul din opt americani, suferă de insecuritate alimentară.

Alimentele pot fi aruncate pe motiv că au defecte: ambalaje găurite, ouă sparte, fructe mult prea coapte, sau un termen de valabilitate depășit. Însă în videoclipurile postate, multe produse nu sunt expirate și au doar ușoare defecte care nu le afectează comestibilitatea.

Activista care realizează aceste videoclipuri se prezintă drept „freegan”, termen care înseamnă că majoritatea alimentelor pe care le consumă provin de la tomberon și că donează ceea ce găsește.

Potrivit statisticilor organizației non-profit ReFed, care se ocupă cu rispa alimentară din SUA, între 35 și 103 de milioane de tone de alimente sunt aruncate în fiecare an în Statele Unite, reprezentând până la 40% din oferta de alimente la nivel național. Supermarketurile și magazinele alimentare aruncă direct la coș 7 milioane de tone pe an, sau 13% din totalul alimentelor aruncate.

Supermarketurile nu sunt obligate să doneze

Nicio lege federală nu obligă companiile de la orice nivel al lanțului de aprovizionare să doneze sau să redistribuie produsele deteriorate.

Problema deșeurilor începe adesea de la depozitarea pe termen lung. Supermarketurile americane stochează în medie 28.000 de produse și tind să-și umple rafturile complet în încercarea de a atrage consumatorii, chiar dacă nu totul se va vinde.

Cu toate acestea, companiile și-au luat angajamente de a redistribui produsele nevândute. La rândul său, Whole Foods Market declară pe site că are „o strategie” de evitare a risipei și că echipele de angajați sunt instruite în această privință.

Agenda de mediu din SUA își propune să reducă la jumătate risipa alimentară până în 2030. În Franța, o lege din 2016 interzice supermarketurilor să distrugă sau să arunce mărfuri nevândute și le obligă să încerce mai întâi să le vândă la preț redus, înainte de a le oferi asociațiilor caritabile, sau crescătorilor de animale.

 

Traducere de Irina Șerban după articolul publicat de France24.