Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Automobilele cu motor termic dispar în UE din 2035

p056760-759868.jpg

electric car
Legea le privește și pe cele hibride care vor fi interzise tot din 2035.
Sursa imaginii: 
European Union

Parlamentul European a votat în 8 iunie în favoarea interzicerii vânzării automobilelor echipate cu motor tehnic, începând cu 2035. Cele de ocazie și cele cumpărate înainte de data respectivă vor putea circula și după 2035. Iată o decizie controversată făcând parte din pachetul ecologic al UE „Pregătiți pentru 55”, una dintre puținele care a putut fi votată acum. Statele membre se vor exprima asupra acestui aspect în 28 iunie.

 

Faimosul pachet de legi ecologice al UE numit „Pregătiți pentru 55” (reducerea cu 55% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030 comparativ cu 1990) este acum pe cale de a fi votat de Parlamentul European. 

Din întreg ansamblul, partea privind interzicerea motoarelor termice a reușit să treacă de vot relativ ușor. 

Asta nu înseamnă că nu există mai departe puncte de vedere divergente între dreapta și stânga europeană și între legiuitori și industrie, dar aici negocierile au mers mai bine. 

Prin urmare, mașinile echipate cu motor termic, pe benzină sau pe motorină, vor dispărea în următorii 13 ani. Prin urmare doar vehiculele electrice și cele bazate pe hidrogen vor mai fi fabricate și vândute. 

Legea le privește și pe cele hibride care vor fi interzise tot din 2035. 

Astfel, pe drumurile europene, automobilele de mâine nu vor mai contribui deloc la încălzirea climatică. Cel puțin în teorie...Statele membre nu s-au exprimat pentru moment, iar negocieri între capitale și Parlamentul European urmează.

De ce a fost ales anul 2035 ca data limită? Pactul verde european și-a propus ca emisiile gazelor cu efect de seră să fie total eradicate pâna în 2050. De aceea, automobilele trebuie să fie neutre din punct de vedere climatic cu 15 ani înainte de 2050.

Pentru industria automobilului, această veste este nu este tocmai nouă. Propunerea care stă la baza legii a fost făcută în iulie 2021, dar chiar și atunci fabricanții de mașini erau oarecum pregătiți pentru schimbare. 

Constructorii germani și într-o oarecare măsură și cei francezi anunțau deja anul trecut că vor începe să renunțe chiar și la fabricarea automobilelor hibride. O mai mare atenție este acum acordată cercetării și dezvoltării astfel încât automobilele „ecologice” de mâine să fie cât mai fiabile. 

Dar asta presupune și dezvoltarea unei infrastructuri pe măsură, ceea ce nu mai ține de fabricant, dacă ne gândim doar la rețeaua de încărcătoare pentru mașinile electrice. 

In fine, fabricanții de automobile știu că pot diversifica modelele pentru piețe total diferite, întrucât aceasta interdicție a motoarelor termice nu se aplică în SUA și nici în China, de pildă. 

 

 
Corespondentul RFI la Bruxelles, Mihaela Gherghisan