De ce ar trebui să fie introdusă norma Euro 7 din 2025

Din 2035, vor putea fi comercializate doar mașini electrice

Sursa imaginii: 
Jacek Dylag/Unsplash.com

Statele membre UE au aprobat recent planul Comisiei Europene de a reduce la zero emisiile de CO2 pentru maşinile noi începând din 2035, impunând astfel motoare 100% electrice. Cu alte cuvinte, această decizie înseamnă, din 2035, va înceta de facto vânzarea de vehicule pe benzină şi diesel în UE.

În acest context, mai multe ONG-uri europene și-ar dori urgentarea acestei măsuri și introducerea normei Euro 7 pentru mașini chiar din 2025. Astfel, zeci de organizații neguvernamentale europene și câteva orașe au transmis o scrisoare Comisiei Europene în care solicită acest lucru. 

Aceștia subliniază că un nou standard Euro 7/VII este ultima șansă a Europei de a reduce poluarea toxică produsă de motoare și nu poate fi ratată. Estimarea lor este că un Euro 7 ambițios ar putea reduce emisiile totale de oxizi de azot (NOx) din UE cu 4,2 milioane de tone până în 2050 și ar putea evita 35.000 de decese premature.

În plus, Raul Cazan, președintele asociației 2Celsius, una dintre semnatarele scrisorii către Comisia Europeană, subliniază că este nevoie și de extinderea listei de particule poluante dăunătoare sănătății umane și mediului înconjurător.

„Dincolo de particulele ultrafine, încercăm să vorbim și de amoniac, încercăm să vorbim și de metan, să vorbim și de formaldehidă și chiar și de gaze organice sau compuși organici volatili și alte particule care apar din folosirea curentă a automobilului”, explică președintele organizației 2Celsius, Raul Cazan.

În România, începând cu primele luni ale anului 2017, a fost eliminat timbrul de mediu, fapt ce a dus la creșterea importurilor din rândul mașinilor poluante, România fiind de asemenea pe ultimul loc în UE când vine vorba de numărul de autoturisme la mia de locuitori, potrivit datelor din 2021 ale biroului european de statistică Eurostat.

În același timp, România are şi unul dintre cele mai învechite parcuri auto. Vârsta medie a maşinilor aflate în circulaţie în România este de 16,5 ani, potrivit Asociaţiei Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA), citată de Agerpres.

România s-a clasat pe locul 15 în topul celor mai poluate ţări din Europa, în 2020, iar Bucureştiul a ocupat poziţia 51 la nivel mondial din acest punct de vedere, potrivit datelor centralizate în platforma globală privind calitatea aerului IQAir, citate de Greenpeace România. 

Urmăriți aici materialul complet.