
Mediu
Serbia anunță că va scoate din Dunăre epavele navelor militare germane din al doilea război mondial
epava_dunare1.jpg

Nu este prima dată când aceste nave scufundate în 1944 devin vizibile, acest lucru se întâmplă de fiecare dată când nivelul Dunării este redus. Ultima dată epavele au devenit vizibile în 2017, când nivelul apei era foarte scăzut.
Autoritățile sârbe au anunțat că în octombrie a.c. va începe ridicarea epavelor germane eşuate în cel de-al Doilea Război Mondial pe porţiunea sârbească a Dunării.
La ordinul generalului-locotenent Walter Stettner Ritter von Grabenhofen, armata germană a scufundat 177 de ambarcaţiuni ale flotei germane de pe Marea Neagră între 5 şi 7 septembrie 1944, în timp ce flota se retrăgea din faţa Armatei Roşii.
Epavele, dintre care multe au muniție la bord, îngreunează navigaţia fluvială de aproape opt decenii pe porţiunea de dincolo de defileul Porţile de Fier II. În anumite porțiuni epavele fac imposibilă navigaţia chiar şi la un nivel ridicat al apei.
Pe o porţiune de cca 6 kilometri, din cauza epavelor partea navigabilă se reduce la un canal îngust de 50 de metri, motiv pentru care navele care vin din sens opus trebuie să aştepte adesea mai multe ore, neavând posibilitate de ocolire.
Pe hărţile de navigaţie, porţiunea Dunării de la graniţa sârbo-română este marcată cu alb, ceea ce indică o zonă necartografiată. Portul Prahovo a fost deminat în urmă cu doar câţiva ani, precizează MTI.
În ultimii zece ani s-a ridicat de mai multe ori problema scoaterii din râu a epavelor din Al Doilea Război Mondial, dar acest lucru nu s-a întâmplat din cauza lipsei de fonduri.
Cinci ani, 32 de milioane de euro...
Cu toate acestea, miercuri, ministrul adjunct al transporturilor din Serbia, Veljko Kovacevic a anunţat că îndepărtarea epavelor va începe în octombrie a.c., Serbia primind finanţare în acest scop de la Uniunea Europeană şi de la Fondul Mondial pentru Natură. Costul total al proiectului, care va dura cel puţin cinci ani, este estimat la 32 de milioane de euro.
Potrivit oficialului sârb, România a încercat deja să scoată o epavă în anii 1980, dar aceasta a explodat, provocând moartea a două persoane. Nivelul de azi al dezvoltării tehnologice face însă posibilă identificarea locului exact al muniţiei neexplodate şi a modului optim de a ajunge la ele.
Conform planurilor, explorarea epavelor va dura cinci ani, deoarece scafandrii vor trebui să dezmembreze navele. Odată ajunşi la materialele explozibile, acestea trebuie dezamorsate pentru a putea continua munca. Proiectul prevede plasarea unor părţi ale navelor în custodia Institutului pentru Protecţia Monumentelor Istorice, dar pe malul Dunării va fi instalată şi o expoziţie militară, care ar putea fi atractivă şi pentru turişti.
Se estimează că rămăşiţele navelor şi ale altor ambarcaţiuni plutitoare ar fi răspândite pe o rază de cinci kilometri pe porţiunea de după hidrocentrala Porţile de Fier II. Deocamdată vor fi curăţate doar secţiunile cele mai critice, pentru a permite traficul în zonă. De asemenea, va fi ridicată şi o navă care, deşi nu obstrucţionează traficul, pune în pericol ecosistemul râului deoarece recent au fost observate scurgeri de combustibil.