Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Revolta bicicliștilor, din cauza unui ordin de ministru: ”Vom ajunge să asfaltăm pistele off-road?”

revolta_biciclisti_ordin_ministru.jpg

Un ordin de ministru nemulțumește mai multe asociații ale bicicliștilor
Un ordin de ministru nemulțumește mai multe asociații ale bicicliștilor
Sursa imaginii: 
pixabay.com

Mai multe asociații de bicicliști sunt revoltate de un ordin al ministrului Mediului privind finanțarea pistelor pentru biciclete. Documentul publicat în Monitorul Oficial este plin de greșeli și încalcă alte legi aflate deja în vigoare, atrag atenția ONG-urile respective.

Între altele, asociațiile spun că dacă ordinul privind finanțarea pistelor pentru biciclete s-ar aplica în forma actuală, ar urma ca traseele off-road pentru bicicliști, de exemplu, să fie asfaltate și amenajate cu borduri. În plus, documentul ar permite realizarea de piste pe trotuar.

 

O lecție pentru București: la Amsterdam, bicicliștii fac legea (galerie foto)

 

Președintele asociației Go4Fun România, Mihai Deneș, spune la RFI care sunt problemele din ordinul de ministru: ”În primul rând, ordinul a fost emis cu încălcarea legii 52/2003 privind transparența decizională. Având în vedere că asociațiile noastre s-au înscris ca asociații de profil, trebuia să fim consultați, pentru a ne oferi expertiza și părerea cu privire la acest ordin. Acest ordin ar fi fost bun, dacă ar fi prevăzut doar cum se alocă fondurile, nu și să prevadă părți tehnice care nu-și au rostul într-un ordin emis de Ministerul Mediului. Chestiile tehnice și problemele tehnice sunt reglementate de alte ministere, Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltării, deci nu își găsesc aici locul”.

 

Problemele semnalate de ONG-urile de bicicliști

 

Care sunt neconcordanțele din ordinul privind bicicletele? Președintele Go4Fun România explică: ”Dacă s-ar construi infrastructura în urma acestui ordin, în primul rând ar risca să nu fie avizată de Poliția Rutieră, pentru că încalcă OUG 195. Pe de altă parte, ar reieși o infrastructură neconformă sau chiar aberantă. Vin cu câteva exemple. În primul rând, nu există în lege o definiție pentru piste pentru biciclete sau piste de biciclete, ci în legea 85/2022, lege care de-abia a intrat în vigoare, există drumuri pentru cicliști, au fost definite de această lege, pentru a îngloba toată infrastructura pentru biciclete și pentru ciclism. În altă ordine de idei, mopedele nu au ce căuta pe o infrastructură de biciclete, acest lucru este interzis de OUG 195/2002, cu completările ulterioare și atunci am face ca această infrastructură să nu fie avizată niciodată de Poliția Rutieră, deci să se cheltuie banii și să nu se întâmple niciodată nimic cu acea infrastructură. Putem să precizăm că acest ordin este foarte confuz, are exprimări diferite de la un paragraf la altul, generează foarte mari confuzii în exprimare, dau un exemplu, acostament sau trotuar. Pe de altă parte, subliniem faptul că aici se contravine principiilor de mobilitate urbană și se forțează construirea de infrastructură de biciclete pe trotuare, deci în orașe să sufocăm și mai mult pietonii, în loc să luăm din spațiul alocat mașinilor. Pe de altă parte, este o specificație ciudată, spune că UAT-ul care solicită finanțare trebuie să nu aibă pe acea zonă unde solicită finanțare pentru zona de pistă să nu aibă nici un litigiu. Asta este aproape imposibil, există litigii și chiar dacă n-ar exista, orice persoană rău intenționată poată să deschidă un litigiu și atunci acolo nu se mai poate construi infrastructură. Pe de altă parte, revin cu partea de dimensiuni, acest ordin nu are cum să emită niște dimensiuni sau niște reglementări pentru pistă, lățimi, înclinația bordurilor sau partea de asfalt, pentru că este absurd de exemplu ca o pistă pe un drum off-road să fie însoțită de borduri sau de asfalt. Pe de altă parte, sunt niște reglementări tehnice, lățimi sau unghiuri ale bordurii. Vin cu exemple: unghi de 45 de grade. Un unghi de 45 de grade este prea abrupt, un unghi de 30 de grade ar face ca mare parte din pistă să fie bordură. Sunt multe reglementări care nu au nici un rost să fie în acest ordin de ministru”.

Mihai Deneș cere consultări cu ministrul Mediului: ”Am trimis către Ministerul Mediului o adresă oficială din partea Federației Bicicliștilor din România, Asociației Go4Fun, Clubului de Cicloturism Napoca și asociației Hai cu bicla, prin care am solicitat o întâlnire online de urgență cu ministrul Mediului, pentru a-i explica direct neconcordanțele și a-i explica modul în care poate fi modificat și corectat acest ordin. Cred că cel mai bine ar fi să fie retras și după aceea să fie republicat, după ce urmează transparența decizională și consultările și ne-am dori cât mai repede ca ministerul să nu mai intre într-un alt scandal public pe această temă și să facă un pas, pentru a arăta că este deschis și chiar își dorește să construiască o infrastructură pentru biciclete”.

 
Mihai Deneș, despre ordinul privind finanțarea pistelor pentru bicicliști