Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Zece metode de furt de lemn din păduri. Cum e înșelat SUMAL? (interviu Agent Green)

Acord istoric biodiversitate WWF.jpg

Activiștii de mediu salută acordul privind biodiversitatea
Activiștii de mediu salută acordul privind biodiversitatea
Sursa imaginii: 
RFI/Cosmin Ruscior-ilustrație

Organizația ecologistă Agent Green a publicat marți raportul despre metodele de furt masiv de lemn prin înșelarea SUMAL. Acest instrument de control a fost viciat încă de la lansare, cu scopul de a menține dimensiunea tăierilor ilegale și nedescoperite la un volum cât mai mare, spune ONG-ul.

SUMAL poate fi foarte ușor de înșelat de transportatori și procesatori, prin cel puțin zece metode de furt, precum cea a teleportării, călătoriei în timp, a evaporării sau a sublimării. În toate situațiile, lemnul furat nu apare niciodată în SUMAL și volumul acesta de lemn îl depășește pe cel al tăierilor legale, declară președintele Agent Green, Gabriel Păun.

Poate cea mai gravă dintre metode este cea a transporturilor evaporate, adică invizibile în SUMAL, care îi pune pe polițiști, jandarmi și inspectori ai Gărzii Forestiere în imposibilitatea aplicării legii, arată un comunicat al ONG-ului de mediu amintit.

Acestă metodă este facilitată de programarea defectuoasă și deliberată a SUMAL în cazurile frecvente în care transportatorii circulă încărcați cu lemn și rămân necontrolați pe întregul traseu, având datele mobile oprite. După livrare, transportatorii șterg aplicația din terminalul mobil, astfel încât datele introduse offline să nu se transmită niciodată către serverul SUMAL. Aceștia reinstalează aplicația la fiecare transport, de un număr nelimitat de ori, pentru a introduce offline date pe care le-ar încărca online doar în cazul unui control pe traseu.

 

Soluțiile Agent Green

 

Dan-Cătălin Turiga, inginer silvic și investigator Agent Green spune că orice metodă poarte fi combătută dacă se dorește. Chiar și metoda evaporării, printr-o serie de măsuri care includ:

Completarea normelor aprobate prin HG 497/2020 cu interzicerea emiterii unui nou aviz de însoțire pentru mijloacele de transport care înregistrează curse precedente nefinalizate conform prevederilor legale.

Reprogramarea SUMAL, în așa fel încât informațiile despre un transport offline să persiste în terminal chiar și după dezinstalarea aplicației și reinstalarea acesteia. Aceste informații ar fi transferate către serverele SUMAL imediat ce utilizatorul și-ar instala aplicația din nou și ar intra online.

Depistarea și blocarea operatorilor să se efectueze în mod automat de aplicația SUMAL 2.0 Avize ale cărei funcții trebuie dezvoltate în acest sens.

Ar fi fost descurajatoare includerea în Legea 171/2010 a unei sancțiuni contravenționale însemnate, dublate de măsura confiscării valorice a cantităților dispărute astfel din circuitul trasabilității lemnului și retragerea calității de transportator profesionist.

Tot în Legea 171/2010 ar trebui reintrodusă măsura de confiscare fizică atunci când un asemenea transport este depistat în trafic și abilitarea Jandarmeriei cu competențe de aplicare a legii.

Ține de onoarea Guvernului să demită un ministru al Mediului care are cunoștință despre deficiențele sistemice majore deliberate operaționalizate acum 21 de luni sub mandatul aceluiași ministru.

Mai este necesară și obligativitatea emiterii unui singur aviz pentru fiecare cursă/mijloc de transport, în care să fie înscriși toți beneficiarii cu adresele aferente de descărcare a mărfii, indiferent de numărul lor. Pentru aceste situații Aplicația SUMAL trebuie să ofere fotografii cu stadiul încărcăturii după fiecare predare către beneficiar.

Alte metode vizează lemn care provine dintr-o altă sursă și de la altă dată decât cele declarate și implică un număr în medie de cinci sute de transporturi săptămânal.

Metoda supraîncărcării este de asemenea foarte des întâlnită, camioanele fiind însă rar confiscate de autorități, potrivit prevederilor legale.

Se fac în continuare transporturi multiple, cu un singur set de documente, întrucât perioada de valabilitate a avizelor de transport este nejustificat de lungă și controlalele insuficient de aspre și de frecvente.

Multe furturi se fac chiar sub ochii cetățenilor activi, care pot vedea adesea în Inspectorul Pădurii poze cu transporturi la care nu se vede încărcătura deloc sau parțial. Astfel de transporturi cu fotografii trunchiate nu ar fi trebuit niciodată aprobate de SUMAL.

Creativitatea hoților de lemne poate bate și cele mai vigilente autorități. Prin metoda operațiunilor virtuale se creează doar fictiv în sistem depozite temporare și permanente, platforme primare și expediții de lemn. Scopul îl reprezintă menținerea la dispoziție, permanent, a unor rezerve virtuale. Acțiunile de acest tip sunt foarte greu de depistat în condițiile actuale. Transportul fictiv este un simplu joc în care partea cea mai dificilă este plimbarea telefonului mobil cu autoturismul, de exemplu, între locul de emitere şi destinație, pentru a configura traseul pe hartă, mai arată comunicatul Agentul Green.

ONG-ul cere nu doar dezvoltarea SUMAL 2.0, ci și înlocuirea ministrului Mediului și verificări amănunțite ale Corpului de Control al premierului.

 

Ascultați explicațiile oferite de Dan-Cătălin Turiga, inginer silvic și investigator Agent Green

 
Dan-Cătălin Turiga, despre vulnerabilitățile SUMAL