Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Bucureştiul are un sistem de bike-sharing. Cum funcţionează I'Velo?

Foto: RFI

Bucureştiul intră timid în rândul oraşelor europene care au un sistem de bike-sharing. Primele staţii automatizate de închiriere de biciclete au fost instalate deja pe unele trasee ale transportului în comun cu aflux mare de călători.

Proiectul asociaţiei Green Revolution se va extinde odată cu potenţiala dezvoltare a pistelor pentru biciclişti.

Directorul de programe al ONG-ului, Corneliu Belciug, a explicat la RFI cum anume funcţionează sistemul de partajare a bicicletelor: "Sunt mai multe staţii, amplasate la Piaţa Victoriei, Piaţa Revoluţiei, Piaţa Universităţii, Piaţa Romană şi pe Barbu Văcărescu. Urmează să mai punem încă o staţie acum la Charles de Gaulle. Sunt şase staţii, este un proiect pilot pe care-l facem. Noi le-am poziţionat în aceste intersecţii mari din Bucureşti tocmai pentru că acolo există şi mijloace de transport în comun. În general, utilizatorul de bicicletă este şi utilizatorul de transport public. Este o alternativă pentru ceea ce reprezintă traficul în centrul oraşului".

"Orice utilizator trebuie să-şi facă un card, arată ca orice fel de card normal. Cu acel card pe care tu îl iei trebuie să te duci la unul dintre centrele I'Velo din Parcul Herăstrău sau Parcul Tineretului, te duci cu un buletin, te înregistrăm şi-ţi dăm acel card. Acel card îţi oferă posibilitatea să accesezi staţiile automatizate. Având cardul, tu poţi să-ţi alegi unul dintre cele trei tipuri de abonamente pe care noi le oferim în momentul de faţă: există un abonament de o zi, un abonament de o lună şi un abonament de un an. Pentru tineri şi pentru pensionari există posibilitatea de a primi o anumită reducere, de aproximativ 25%. În momentul în care ai acel card şi un abonament activat, te poţi duce la orice staţie, există un cititor pe staţia respectivă, apropii cardul, îţi introduci PIN-ul pe care ţi l-ai ales pentru cardul respectiv şi-ţi alegi una dintre biciclete. Ai luat bicicleta din rastel, te-ai urcat pe ea, pedalezi şi o aduci în altă staţie", spune Corneliu Belciug.

"Fiind vorba de un mijloc de transport, noi în momentul de faţă am setat sistemul astfel: poţi să iei o bicicletă şi să o foloseşti timp de 30 de minute, după care trebuie să o introduci în altă staţie, să o dochezi, urmând ca următoarea închiriere pe care trebuie să o faci să vină după alte 30 de minute. Deci ai 30 de minute de utilizare, cu 30 de minute pauză şi poţi să faci asta 24 de ore pe zi, 365 de zile pe an", explică directorul de programe al asociaţiei Green Revolution.