Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Danemarca: Muzică de cameră pentru vaci

concert_vaci.png

Vacile ascultă cu atenție concertul de violoncel, Stenvs, Danemarca, 15 iunie 2021
Image source: 
AFP via France24

Orchestră de cameră pentru un auditoriu alcătuit din vaci, juninci și viței: neputând să evolueze pe scenă în timpul pandemiei, un violoncelist danez a apelat la acest public neobișnuit, o experiență atât de reușită încât o continuă chiar și după redeschiderea sălilor de spectacole.

„Să cânt pentru vaci este doar o continuare a ceea ce am făcut întotdeauna în cariera mea de solist: sunt pasionat să aduc muzica clasică în afara sălilor de concert”, explică pentru AFP Jacob Shaw, autorul proiectului.

Stabilit în Stevns, într-o zonă rurală verde, la o oră spre sud de Copenhaga, muzicianul, profesor la Academia Marshall din Barcelona, ​​a creat acolo o școală unde se predau cursuri de violoncel.

„În timpul pandemiei, evident, nu a fost întotdeauna posibil să dăm concerte pe scenă și am decis să trecem la al doilea cel mai bun lucru: să cântăm pentru animale”, povestește bărbatul de treizeci de ani.

În toamnă, a convins un fermier meloman să-și expună animalele, crescute pentru carne, la muzică clasică pentru a le îmbunătăți starea.

"Când mi-a vorbit despre asta, nu mi s-a părut o nebunie, ci mai degrabă  ceva captivant. Simt efectul calmant al muzicii asupra propriului meu organism, așa că am crezut că va avea același efect și pentru vaci și nu m-am înșelat", asigură Mogens Haugaard.

Familiarizate mai întâi cu repertoriul clasic prin difuzoarele hambarului lor în timpul iernii, vacile și-au dezvoltat urechea și au devenit treptat un public fidel, asigură muzicantul.

"Toată lumea a putut vedea de prima dată că le-a plăcut, așa că am continuat. Acum se obișnuiesc și rezultatul este că au un comportament agreabil și sunt sănătoase", asigură violoncelistul, care organizează, de asemenea, un festival de muzică în Charente.

Întrebat dacă muzica le influențează în vreun fel, Haugaard explică:  "Sunt mai calme și mai relaxate. Pot fi abordate cu ușurință".

Bovinele au preferințele lor, spune Jacob, o subtilitate care poate părea ciudată.

„Reacționează diferit la diferitele melodii, am cântat ceva care a fost ceva puțin mai modern și multora dintre ele nu le-a plăcut și au plecat”, explică el.

„Cred că tipul de muzică care este cel mai apropiat de vocea lor, de mugetul lor, este de fapt similar cu sunetul unui violoncel, motiv pentru care acest instrument are atât de mult succes”, spune el.

Deschidere

Deseori, concertistul este însoțit de unul sau mai mulți muzicieni veniți să petreacă câteva zile în instituția sa, Școala scandinavă de violoncel, deschisă în 2016 pentru a-i sprijini pe virtuozi.

Potrivit lui Jacob, cântatul pe o mică platformă în aer liber în fața acestui public fără precedent le permite oaspeților săi să se relaxeze.

„Posibilitatea de a cânta în fața vacilor cred că le permite să se relaxeze și să se bucure mai mult de ceea ce fac.”

Roberta Verna, o violonistă în vârstă de 22 de ani, a venit la Stevns pentru a „obține o altă abordare a lucrurilor, care i-a schimbat multe dintre percepțiile asupra ceea ce o înconjoară”.

Cu un violoncel și o vioară Stradivarius, cei doi artiști au interpretat piesele duetului Reinhold Glière și Béla Bartok în fața rumegătoarelor, vizibil la fel de emoționate de frumusețea melodiilor ca de primirea hranei.

"A fost o situație diferită, dar nu mai rea. A fost cu adevărat interesant pentru că ele ascultă cu adevărat. Și ne respectă", explică tânărul muzician.

La sfârșitul concertului de cincisprezece minute, al doilea organizat pentru vite, viței și juninci, acestea pasc calme în timp ce așteaptă următorul recital, întrucât pentru Jacob, nu se pune problema încetării acestei activități după un start atât de bun.

„Cred că va fi foarte interesant în următorii câțiva ani: urmașii lor vor crește cu muzică clasică (...) normalitatea pentru o vacă de aici este să asculte muzică”, conchide el.

 

Traducere de Magda Savițchi după articolul publicat de France24