Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Confuzie totală în fiscalitate

fiscalitate.jpg

În fiscalitate este haos total. Ordonanțele de urgență ale "revoluției fiscale" nu s-au transformat în lege. Ca urmare, companiile își pot construi bugetul pe anul viitor cu mare greutate.
Image source: 
pixabay.com

Confuzia domnește în mediul de afaceri. În acest moment, antreprenorii și managerii companiilor au multe semne de întrebare cu privire la regulile fiscale care se vor aplica anul viitor. În cazul split TVA, situația este următoarea: legea de aprobare a ordonanței care reglementează aplicarea plății defalcate a TVA a fost adoptată de Parlament. Schimbările aduse legii au fost de substanță. Ordonanța prevedea ca toate companiile să aplice split TVA, legea include în această categorie doar companiile care au datorii către buget la TVA și pe cele aflate în insolvență. Există mai multe praguri de la care o companie este obligată să între în sistemul de plată split TVA. În plus, în sistem vor fi atrași automat și partenerii de afaceri ai companiilor care achită defalcat TVA.

Problema este însă alta. Legea adoptată de Parlament este trimisă la președinție pentru promulgare. Iar mediul de business se întreabă ce va face președintele? Dacă promulgă legea până la sfârșitul acestui an, lucrurile sunt clare: se aplică legea. Președintele poate, însă, să aleagă să retrimită legea în Parlament. În această situație, Ordonanța, care are prevederi mult mai dure decât legea, se va aplica începând cu anul viitor. Dacă (din nou, dacă), nu cumva guvernul nu va emite o ordonanță care să amâne (să proroge) intrarea în vigoare a aplicării split TVA. Și, în fine, mai există o variantă luată în calcul de mediul de afaceri: aceea ca guvernul să emită o nouă ordonanță de urgență care să cuprindă prevederile mai favorabile ale legii aflate la președinție. Toate acestea se vor clarifica în câteva zile, până la sfârșitul acestui an.

Situația ordonanței privind transferul contribuțiilor de la angajator la angajat este și mai complicată. Actul normativ a fost aprobat de Senat, evident, cu o serie de modificări în zona impozitării microintreprinderilor. Sunt, însă, șanse reduse, din motive de timp, ca ordonanța să fie adoptată și de Camera Deputaților și legea să fie trimisă spre promulgare.

În toată această perioadă, antreprenorii și managerii de companii mai mari sau mai mici „își storc creierele”, încercând să găsească soluțiile cele mai bune pentru angajați și angajatori în aplicarea Ordonanței. Multe companii au anunțat deja că vor crește salariile brute pentru ca venitul net să rămână la același nivel. Alte companii ezită să facă această mișcare.

Un producător din industria auto, de exemplu, s-a trezit în fața unei greve, după ce negocierile cu sindicatele din fabrică au eșuat. Angajații și angajatorii sunt, iată, în fața unei probleme complicate pe care nu ei au creat-o, ci guvernul.

Situația este complicată, la limita extremă, de lipsa de încredere a mediului de afaceri. Concret, unii angajatori se îndoiesc că legislația va rămâne în forma actuală. Adică, le este teamă că vor crește salariile brute, iar legea se va schimba după o perioadă de timp. În acest caz, costurile companiilor vor crește substanțial. De aceea, managerii firmelor caută soluții provizorii, precum păstrarea salariului net prin acordarea de bonusuri sau prime. Măcar până când vor vedea legea care prevede trecerea contribuțiilor de la angajator la angajat în Monitorul Oficial.

Situația angajaților din sectorul de tehnologia informației și a celor din domeniul de cercetare-dezvoltare este și mai ciudată. Aceștia erau scutiți de la plata impozitului pe salariu până la apariția noii legislații. Ordonanța respectivă i-a uitat sau s-a făcut că îi uită pe cei scutiți de impozit, astfel că IT-iștii s-au trezit că pierd până la 20% din salariul net, în funcție de decizia angajatorului de a mări salariul brut. Dar o mărire a salariului brut înseamnă și o creștere a costurilor pentru companie. Guvernul a promis că va compensa pierderile, dar în acest moment nu este nimic clar și reglementat. Chiar există informații conform cărora guvernul pregătește un model ce pare desprins din absurdul kafkian. Astfel, creșterile de costuri ale companiilor vor fi compensate pe baza acordării unui ajutor de stat. Bineînțeles, că pentru a încasa aceste sume fiecare companie va trebui să întocmească o documentație destul de stufoasă. Este prosibil chiar ca unele firme să renunțe la a mai cere banii de la stat.

În acest punct se află reforma fiscală la câteva zile de sfârșitul anului și de momentul în care va începe aplicarea ei. Nicio ordonanță a revoluției fiscale nu a fost transformată în lege publicată în Monitorul Oficial, așa cum nicio ordonanță nu s-a bazat pe un studiu de impact. Ceea ce vrea să însemne că firmele au fost lăsate să cheltuiască resurse, timp și energie pentru a înțelege ce urmează să li se întâmple în materie fiscală, începând cu anul viitor.

În acest context, votarea bugetului de stat, care ar trebui să aibă loc astăzi, rămâne într-un plan secund. Bugetul este construit pe baza unor venituri supraestimate, în special la capitolul TVA, cu un deficit la limita a 3% din PIB, cu cheltuieli certe la salarii și incerte la capitolul investiții. De altfel, suma investițiilor bugetare este extrem de ambițioasă, dacă privim rezultatele de anul acesta. Este un buget al măririi cheltuielilor sociale și salariale și al supraestimării potențialului de a investi bani publici.

Evident, antreprenorii sunt acum mult mai preocupați de situația legislației fiscale. Ei își pot construi cu mare dificultate bugetul companiei. În aceste condiții, nu mai rămâne decât să le urăm antreprenorilor să aibă forța de a se bucura de Sărbători.

2473