Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Alegeri europarlamentare: campanie cu broşuri şi portocale la Iaşi

Absenţa înfruntărilor electorale dar şi o luptă pentru fiecare vot al ieşenilor, acestea ar putea fi coordonatele campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare la Iaşi. O campanie care s-a văzut mai puţin pe ecranele televizoarelor sau în paginile ziarelor. Şi poate mult dezinteres din partea alegătorilor astfel încît se pare că marea miză pentru partidele mari va fi să-i scoată pe oameni din case şi să-i trimită la şcoală pentru a vota.

Iaşi, cu puţin timp înaintea zilei în care românii vor vota şi vor decide pe cine trimit în Parlamentul European.

Afişele electorale din staţiile de tramvai, afişe din care îţi zîmbesc liderii naţionali ai partidelor politice lîngă candidaţi e semnul că încă e campanie.De altfel liderii centrali au fost adevărate locomotive pentru candidaţi. Toţi au venit cel puţin o dată la Iaşi.

Mesajul electoral? Schimbă, acesta este mesajul transmis de toate partidele politice.

Oferta candidaţilor? E ca o promoţie la marile supermarketuri. O ofertă personalizată pentru Iaşi. Se folosesc marile proiecte ale Iaşiului: aeroportul, spitalul regional de urgenţă şi autostrăzile care să deschidă Iaşiul către Europa. A doua ofertă este cea a partidului. Nu în ultimul rând, candidaţii şi echipele lor încearcă să-i înveţe pe oameni ce e Parlamentul European şi de ce ar trebui să voteze. Se promit multe: se pun în mişcare proiecte care aduc locuri de muncă, se laudă un candidat. Organizarea unei reprezentanţe a Iaşiului la Bruxelles, festival de film istoric cu buget de zeci sau chiar sute de mii de euro finanţare din fonduri proprii, guvernamentale şi europene. Alţii s-au centrat direct pe tineri care nu au locuri de muncă, doctorii care trebuie readuşi acasă din spitalele din Franţa. Readucerea demnităţii profesorilor şi a pensionarilor, alte mesaje adresate alegătorilor.

Incidente nu s-au înregistrat la Iaşi. Doar cîteva plângeri legate de afişajul stradal între PSD şi PNL.

Campania s-a dus în stradă. S-au împărţit ziare de campanie şi broşuri, portocale, sacoşe şi lista poate continua. În campanie nimic nu pare a fi fost uitat. Un joc online creat special pentru un anumit candidat. Un alt aspirant are deja experienţă de europarlamentar. S-au organizat acţiuni caritabile, au fost inaugurate centre sociale. Şi mesajele se particularizează în funcţie de zonă. Cert este ca în toate judeţele Moldovei candidaţii, fie susţinuţi de partide, fie independenţi,  au mers la târguri, au dansat, au mers din poarta în poartă, iar din broşuri şi discursuri ajungi la concluziă că Parlamentul European este un panaceu universal: România nu va mai avea nici o problemă odată ajunşi ai noştri la Bruxelles.

Corespondenta RFI la Iaşi, Violeta Cincu, în dialog cu Magda Prelipceanu
1581