Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Guvernul renunță la construcția de autostrăzi

România are nevoie de autostrăzi, dar ele vor fi construite de viitoarea generație de miniștri, spune șeful de la transporturi, Ioan Rus. ”Raţional vorbind, trebuie să ne corelăm dorinţele şi visele cu posibilităţile”, a afirmat ministrul transporturilor, care vorbește acum de construirea doar de drumuri-expres.

”În acest moment putem vorbi despre autostrăzi transcarpatice, timp de câţiva ani, dacă vrem să purtăm discuţii, sau putem intra într-o zonă de past-cluster, în rezolvarea problemelor, de la drumuri regionale la drumuri expres, rapide, cu patru benzi, care trec prin localităţi, care au traseu de autostradă. Generaţia viitoare de miniştri va face autostrăzi”, a arătat Ioan Rus.

Ministrul Transporturilor spune că este adeptul ”în totalitate” al autostrăzilor, afirmând că îi place să şofeze cu viteză, motiv pentru care i-a fost suspendat permisul, el menţionând însă că ”raţional vorbind, trebuie să ne corelăm dorinţele şi visele cu posibilităţile”.

Ministrul Rus a declarat că România are probleme, în acest moment, cu partea de nord-est a ţării. ”Teoriile vechi, de pe vremea comunismului, cu dezvoltarea echilibrată a tuturor regiunilor ţării, nu erau prostii, pentru că acolo este potenţial uman”, a spus Rus, precizând că, în acest moment, zona de vest a ţării are o dinamică de dezvoltare mult mai mare decât cea de est.

”Avem probleme cu zona de sud-vest, Piteşti-Craiova, la fel, avem cel mai mare producător şi exportator care are probleme grave în a-şi transporta marfa către beneficiar, din cauza insuficientei modernizări a infrastructurii, care ar trebui să fie suport pentru el”, a arătat Rus.

Prezent la Bucharest Forum 2014, ministrul transporturilor a vorbit despre Planul General pentru Transporturi, despre care a spus că este ”un document strategic integrat, care stă la baza planificării a ceea ce vom face până în 2030” şi a adăugat că ”din trei sau din cinci în cinci ani se vor reface aceste lucruri, pentru că vor fi evoluţii pe care în acest moment le-am anticipat poate insuficient de bine”.

În ceea ce priveşte infrastructura feroviară, Rus a menţionat că România are aproximativ 20.000 de kilometri de linie ferată, precizând că doar 20-30% din potenţial este valorificat în acest moment. ”Diferenţa nu este valorificată suficient”, a mai declarat Rus, precizând că este nevoie de finanţări pentru tot ceea ce înseamnă mentenanţa infrastructurii, modernizare şi studii de alt tip, inclusiv de fezabilitate.

România ar trebui să construiască 656 kilometri de autostradă şi 2.226 kilometri de drumuri expres până în anul 2030, reiese din Master Planul de Transport, în condiţiile în care fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, promitea în aprilie 1.800 kilometri noi de autostradă până în anul 2020.

Proiectele de autostrăzi incluse în Master Plan sunt Sibiu - Braşov (103 km), Ploieşti - Comarnic (49 km), Craiova - Piteşti (115 km), Comarnic - Braşov (54 km), Braşov - Bacău (158 km) şi Gilău - Borş (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fără TVA, potrivit unui document de sinteză furnizat de Ministerul Transporturilor.

În plus, Master Planul cuprinde construcţia de drumuri expres însumând aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizând circa 17,5 miliarde euro fără TVA.

În actuala variantă a Master Planului, secţiunea Sibiu - Piteşti, de 115 km, una dintre cele mai aşteptate autostrăzi din România, promisă de autorităţi, figurează ca viitor drum expres.

1206