Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Începe campania electorală. Ce pot şi ce nu pot face prezidenţiabilii?

Vineri, 3 octombrie, la ora 00.00, începe campania electorală pentru primul tur al alegerilor prezidențialelor din 2 noiembrie. Campania va dura 30 de zile și se va încheia sâmbătă, 1 noiembrie, la ora 7.00 dimineaţa. Ce au voie să facă şi ce nu pot face candidaţii la cea mai înaltă funcţie în stat în încercarea de a câştiga voturi?

În aceste 30 de zile ale campaniei electorale, cei 14 candidații şi, după caz, partidele, alianţele politice sau electorale care i-au propus, precum şi cetăţenii au dreptul să îşi exprime opiniile în mod liber şi fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, marşuri, precum şi prin intermediul mass-media.

În unităţile militare, însă, în cele de învăţământ, în sediile reprezentanţelor diplomatice, precum şi în penitenciare, acţiunile de campanie electorală de orice tip sunt interzise.

Pe de altă parte, legea afirmă că, în timpul campaniei, primarii trebuie să asigure candidaţilor şi formaţiunilor politice care i-au propus, în mod nediscriminatoriu, spaţii corespunzătoare pentru a se întâlni cu alegătorii. Tot primarii sunt obligaţi să stabilească locuri speciale pentru afişajul electoral, în care să amplaseze panouri electorale.

Este interzisă utilizarea de către un candidat a locurilor speciale pentru afişaj electoral, astfel încât să împiedice folosirea acestora de către un alt candidat.

De asemenea, sunt interzise afişele electorale care combină culorile într-o succesiune care reproduce drapelul României sau al altui stat. Se interzice totodată afişajul în scop electoral prin aplicarea pe pereţii sau pilonii de susţinere a podurilor, tunelurilor, viaductelor, pe indicatoarele rutiere, panourile de orientare şi informare rutieră, precum şi pe sistemele electronice de reglementare a circulaţiei.

Pe de altă parte, pentru candidaţi, accesul la serviciile publice de radio şi televiziune este egal şi gratuit, afirmă legea. Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi candidaţii şi toate partidele politice, alianţele politice sau electorale care îi susţin.