Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Expert media: ”R.Moldova trebuie să ia decizii ferme și să nu aplice doar penalități modeste posturilor rusești”

libertate_presa.jpg

Expert media: ”R.Moldova trebuie să ia decizii ferme și să nu aplice doar penalități modeste posturilor rusești”

Dupa ce Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) din R.Moldova a sancționat recent patru posturi de televiziune rusești pentru lipsa pluralismului și încălcarea principiului de imparțialitate în reflectarea conflictului din estul Ucrainei, Ministerul rus de Externe vine cu un comentariu dur la adresa Chișinăului. Oficialii ruși califica decizia ca fiind cenzură politică și o încălcare flagrantă a dreptului la libera exprimare.

”Scopul real al sancțiunilor este limitarea prezenței informaționale ruse. Toate apelurile mass-media profesionale de a efectua un asemenea control și asupra emisiunilor posturilor TV din Ucraina și România, au rămas fără răspuns”, se arată într-un comentariu publicat de Ministerul de Externe din Federația Rusă.

În prezent, posturile rusești au invadat piața locală din R.Moldova. Potrivit datelor CCA, aproape 50 la sută din posturile retransmise de operatorii de cablu vin din Federația Rusă. Pentru comparație, din România ajung doar în proporție de 10 la sută. Corespondenta RFI, Valeria Vițu a discutat cu Alina Radu, directoarea ”Ziarului de Gardă” de la Chișinău despre acuzațiile dure ale rușilor, ce urmează, și cum ar putea autoritățile să determine posturile rusești ruși să respecte legislația de altfel, ca toate celelalte posturi, retransmise în R.Moldova.

”Reacția Ministerului de Externe de la Moscova vine ca un gest foarte serios, un gest care dă mult de gândit. Un Minister de Externe care are una dintre cele mai proaste situații cu presa din regiune, referindu-ne la indicele libertății presei, accesului la informație, a decis să abandoneze orice efort de îmbunătățire a situației presei și să se apuce de capul presei din R.Moldova, autorităților R.Moldova, să ne educe, să ne reeduce”, afirmă jurnalista Alina Radu.

Am discutat zilele trecute cu mai mulți colegi din zonă despre situația presei din Moldova, Ucraina, Federația Rusă, Georgia, Uzbekistan, Turkmenistan, din statele care au pornit la drum cu o presă sovietică care la un moment dat a trebuit să-și redobândească independența și să-și refacă presa. Toți jurnaliștii s-au plâns că sunt foarte multe canale rusești, dar și presa scrisă de limbă rusă care promovează un produs de proastă calitate, multă propagandă, multe fapte eronate. Jurnalism sub standarde, într-o cantitate foarte mare. Jurnaliștii din aceste state s-au plâns că acest produs nu este monitorizat și foarte mulți au zis că este practic necesar să se ia măsuri de limitare a acestor fluxuri de propagandă și minciună și produs neadecvat”, susține directoarea Ziarului de Gardă.

În primăvara trecută, Statele Unite ale Americii au îndemnat atât Radio Europa Liberă, cât şi Vocea Americii să stopeze dezinformarea şi propaganda Moscovei în R.Moldova și Ucraina prin "jurnalism analitic și de investigaţie". Am întrebat-o pe Alina Radu în ce măsura s-a reușit acest lucru în cazul R.Moldova: ”Ucraina de exemplu a reușit. Pur și simplu a bruiat, a limitat, a oprit câteva canale. R.Moldova încă nu a reușit. A făcut un prim pas foarte modest, a impus niște penalități modeste, aproape de glumă, dacă ne uităm la valoarea lor financiară, dacă ne uităm la cele câteva sute de lei. Republica Moldova trebuie să fie pur și simplu fermă. Așa cum a fost fermă Federația Rusă când a impus embargoul asupra fructelor, vinului, cărnii din Moldova, așa și Moldova trebuia să ia decizii ferme”.

”Problema e că patronii posturilor tv care retransmit canalele rusești sunt politicieni, se află în structurile de stat și asta ar însemna că ei trebuie să lupte cu ei înșiși, ei trebuie să-și limiteze fluxurile financiare și asta înseamnă că trebuie să-și distrugă business-ul propriu,ceea ce nu le este convenabil”, mai spune Alina Radu, expertul media din R.Moldova. 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului a constatat la 7 octombrie  că posturile de televiziune „Prime”, „TV 7”, „Ren Moldova” şi, în special, „RTR Moldova” utilizează etichetări pentru a discredita, denigra şi a prezenta într-o conotaţie negativă una din părţile conflictului (Guvernul Ucrainei). Majoritatea ştirilor au avut un pronunţat caracter anti-ucrainean. Astfel, în cadrul dezbaterilor pe marginea raportului, membrii CCA au menţionat că radiodifuzorii poartă  responsabilitate editorială pentru alcătuirea programelor. Prin urmare, posturilor ”Prime”, „TV 7” şi „RTR Moldova” le-a fost aplicată amendă maximă, aproape 300 euro, iar „Ren Moldova” – suspendarea publicităţii pentru 72 de ore.

Alina Radu, directoarea Ziarului de Gardă de la Chișinău despre acuzațiile dure ale rușilor