Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Toader: Riscăm infringement pe Justiție la 1 aprilie 2018. Surse europene: Nu riscăm nimic până în octombrie 2018

toader.jpg

Image source: 
Facebook

Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, explica marți că România riscă declanșarea procedurii de infringement pe justiție din partea Comisiei Europene, dacă nu transpune în legislația națională directiva 343/2016 până la 1 aprilie 2018, fapt care ar motiva graba cu care comisia Iordache modifică legile justiției. Surse europene contactate de RFI au precizat că România nu riscă vreo sancțiune înainte de octombrie 2018.

Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a explicat marţi că, în cazul în care nu va fi transpusă Directiva europeană privind prezumţia de nevinovăţie, există riscul intrării în procedură de infringement, având în vedere că termenul este aprilie 2018, el menţionând că Guvernul poate da o ordonanţă de urgenţă în acest sens.
"Directivele trebuie transpuse la termene şi corect. Din păcate, uneori nu se realizează acest proces. Dacă nu transpunem la termen, intrăm în procedură de infringement. Cu privire la această Directivă, există riscul, pentru că termenul este aprilie 2018. Au fost cazuri în care Guvernul a adoptat OUG pentru a transpune o directivă europeană la termen şi a evitat infringementul. A fost criticată la Curtea Constituţională procedura adoptării unei ordonanţe de urgenţă spunându-se că trebuia făcută prin lege. Curtea a stabilit faptul că se justifică urgenţa adoptării unei ordonanţe de urgenţă pentru transpunerea la timp a unei directive în condiţiile în care legiuitorul nu a realizat prin lege transpunerea respectivei directive", a precizat Toader, la Parlament.
Întrebat dacă poate fi asumată de Guvern, Toader a răspuns: "Sigur că poate fi asumată. Eu sper că Parlamentul va da drumul la proiectul de lege. Dacă nu, eu cred că Guvernul va proceda la o ordonanţă de urgenţă".

Surse europene, pentru RFI: Nu riscăm nimic până în octombrie 2018

În acest context, surse europene contactate de RFI au precizat că România nu riscă practic nicio sancțiune înainte de octombrie 2018. Totodată, în ceea ce privește directiva în cauză, numai trei state din totalul celor 28 au transpus până acum în legislația națională directiva 343/2016.

La aceasta, trebuie adăugat faptul că, anual, zeci de state europene sunt supuse procedurii de infringement, această practică fiind un instrument foarte des folosit prin care Comisia Europeană constrânge statele europene să se supună legislației UE. Cazurile în care un stat are concret de suferit de pe urma unei astfel de proceduri sunt foarte rare.

Ce conține concret directiva? Actul normativ european cuprinde norme care ar trebui să garanteze prezumția de nevinovăție a persoanelor pe care autoritățile le acuză sau le suspectează de comiterea unei infracțiuni.

Spre exemplu, statele membre ar trebui să ia măsurile adecvate pentru ca autoritățile publice, atunci când comunică informații mass-mediei, să nu se refere la persoanele suspectate sau acuzate ca fiind vinovate atâta timp cât nu s-a dovedit conform legii că sunt vinovate. De asemenea, autoritățile competente ar trebui să se abțină de la prezentarea persoanelor suspectate sau acuzate, în instanță sau în public, prin utilizarea unor măsuri de constrângere fizică, cum ar fi cătușele. Totodată, orice îndoială este în beneficiul persoanei suspectate sau acuzate. La fel de importante sunt dreptul la tăcere și dreptul de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale, se afirmă în textul ordonanței.

351