Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ministrul Transporturilor la RFI: "Finalizarea metroului din Dr. Taberei nu va mai dura mult". Trece Metrorex la Primărie?

nou_ministru_transporturi_ritm_alt_loc.jpg

Lucian Şova este noul ministru al Transporturilor (Sursa foto: site cdep)
Lucian Şova este noul ministru al Transporturilor (Sursa foto: site cdep)

Noul ministru al Transporturilor, Lucian Şova, declară într-un interviu la RFI că prioritatea sa este de a-i organiza pe cei din subordine, pentru a-i face să performeze. El spune pe de altă parte că îşi doreşte ca „metroul să funcţioneze sub autoritatea cea mai eficientă cu putinţă”. Ministrul are şi un mesaj pentru bucureştenii care aşteaptă de ani buni finalizarea metroului din Drumul Taberei: „Nu va mai dura mult”.

Lucian Şova: În primul rând, am o viziune administrativă şi mărturisesc că aşa cum am făcut de-a lungul carierei mele, mă voi strădui în primul şi în primul rând să dau dovadă de bun organizaor. Nu pot să vorbesc de prioritizări mai mari unele decât altele, pentru că aşa cum ştie toată lumea, la Ministerul Transporturilor 80% cel puţin din problemele de azi sunt priorităţi zero. Aşa că mai mult decât să găsesc resurse, să organizez, să pun în mişcare mecanisme care să funcţioneze în paralel la nivelul direcţiilor, cât şi al companiilor din subordine, care fiecare să îşi intre în parametri şi sigur să recupereze întârzieri, acolo unde este cazul. După părerea mea, a vorbi că prioritizări sunt autostrăzi sau prioritizare este calea ferată sau prioritizare este aeroportul Otopeni n-ar fi concordant cu realitatea. Deci prioritatea mea nu este decât una, aceea de a organiza pe cei din subordine de o manieră în care fiecare să performeze pe direcţia sa şi sigur să intervin cu mai multe fermitate acolo unde modul de funcţionare nu va corespunde exigenţelor mele.

 

„Obiectivul privind construcţia de autostrăzi este realist”

 

Rep.: Premierul Viorica Dăncilă a afirmat în Parlament că până în 2020 vor fi gata 350 de km de autostradă. Ce şanse sunt să se întâmple acest lucru, ţinând cont de ritmul foarte lent de până acum?

L.Ş.: Pentru a compensa acest aspect, adică lentoarea ritmului, nu am decât şansa de a organiza mai bine. Sigur că doamna prim-ministru a făcut o afirmaţie corectă, care vine în concordanţă însă cu programele pe care ministerul le are, care au fost setate în ultimul an care a trecut şi care este în concordanţă cu proiecte care sunt aproape de a fi mature, unele dintre ele aflate în construcţie, unele dintre ele aflate în stadii avansate de finalizare, unele dintre ele la nivel de finanţare sau proiectare. Deci fără a spune dacă este vorba de 350, de 320, de 370 de km de autostradă, aceasta este o cifră care constituie un obiectiv, pe care noi îl considerăm ca realist. Însă pentru a-l atinge, eu conştientizez că trebuie să apropii de ceea ce înseamnă perfecţiune mecanismele de funcţionare ale companiei de drumuri, cât şi în interiorul ministerului. Nu este un lucru imposibil de făcut, însă cere un efort şi sigur, o abilitate despre care eu prezum că aş putea să o am.

 

Rep.: Veţi schimba actuala conducere a Companiei Naţionale de Drumuri?

L.Ş.: La această oră, nu pot afirma că îmi propun să schimb pe cineva din cei pe care i-am găsit în minister şi dacă aş face acest lucru, cred că ar fi foarte greşit şi lipsit de simţul realismului, dintr-un singur motiv: pentru a schimba orice conducător, orice funcţionar, orice manager, dincolo de percepţiile publice, trebuie să avem şi nişte fundamentări bazate pe realitate. Nu exclud însă ca orice schimbare să fie făcută şi nu în orizonturi de timp prea îndepărtate. Însă din această perspectivă, trebuie să am evaluări şi legal şi profesional făcute, să văd cum funcţionează în raport cu mine cei care au responsabilităţi în domeniu şi desigur, profit şi de această ocazie să transmit acest mesaj: nimeni nu este ameninţat, însă nici nimeni nu este sigur de poziţia pe care o are, sigur, în limitele legale.

 

Rep.: Aţi pus accentul pe organizarea şi pe capacitarea oamenilor din subordine. Totuşi, cum veţi face asta, veţi cere evaluarea fiecărui angajat sau fiecărui director din minister sau de companii aflate în subordinea Ministerului Transporturilor?

L.Ş.: Nu-mi propun formalisme. Am reflex administrativ bine construit şi probat la Ministerul Comunicaţiilor cel puţin în ultimele şase luni, din perspectiva faptului că am deblocat şi se lucrează la un ritm pe care cei de la Transporturi ar trebui să-l invidieze în proiectul RO-NET, se organizează Poşta Română şi în fiecare zi se întâmplă acolo evenimente pozitive, de asemenea proiectele cu fonduri europene, proiectele majore sunt toate demarate. Nu, eu am reflexul să interacţionez, am reflexul de a conduce, am pretenţia că desigur împreună cu cei care se pricep mai bine pe domenii şi au expertiză tehnică mai bună decât mine să pot evalua în mod continuu şi să fixez în mod continuu obiective, termene realiste, dar foarte strânse, astfel încât ritmul să crească. Cine nu va face faţă fie din neputinţă, fie din neştiinţă sigur că va trebui să-şi găsească alt loc, lucru la care îmi propun să contribui şi eu.

 

Rep.: Aţi spus în comisiile de specialitate din Parlament, referindu-vă la autostrada Iaşi-Tg. Mureş, că este importantă pentru dvs.. Oamenii aşteaptă de mult timp această autostradă. Ce le transmiteţi?

L.Ş.: Le transmit că această autostradă este la fel de importantă pentru mine ca şi pentru ei, dar vedem că este la fel de importantă şi din perspectiva anchetelor pe care DNA le face în legătură cu ea şi acest lucru constituie o condiţionalitate în derularea proiectului şi desigur, la fel de importantă este şi pentru cei care nu dau avize de mediu pentru unele segmente, motivat de unele condiţionalităţi despre care sigur mă voi informa mai aprofundat, le voi dezbate, voi verifica temeinicia lor şi din perspectivă legală şi din perspectivă morală şi sigur că având toţi acelaşi deziderat, mă voi strădui să duc proiectul sau măcar să contribui la derularea acestui proiect. Nu sunt un defetist, nu mă ascund după argumente, dar ce-i alb e alb, ce-i negru e negru, dacă o anume condiţionalitate există, nu putem să facem abstracţie de ea, trebuie să găsim soluţii alternative, lucru pe care îl voi face. Nu putem însă nici să spunem că dorinţa ţine loc de putinţă.

 

Metroul din Drumul Taberei „nu va mai dura mult”

 

Rep.: Finalizarea metroului din Dr. Taberei întârzie de ani buni, spre disperarea sutelor de mii de bucureşteni din acest cartier al Bucureştiului. Aveţi vreun mesaj pentru ei?

L.Ş.: Le transmit că în măsura capacităţilor mele administrative, acest lucru nu va mai dura mult.

 

Rep.: Asta însemnând? Pentru că ultimul termen avansat a fost a doua parte a acestui an. Deci încă o amânare.

L.Ş.: Îmi propun ca cei care răspund în mod direct de acest subiect să îi încurajez cu toate metodele posibile să-l şi respecte. Am luat la cunoştinţă de o serie de condiţionalităţi pe perioada cât m-am pregătit pentru preluarea mandatului. Există o problemă legată de achiziţionarea sistemului de siguranţă. Încă înainte de a fi ministru, cei cu care am vorbit de la companie mi-au prezentat lucrurile de o anumită manieră. Nu pot să spun că m-au convins 100%. Trebuie să evaluez şi deocamdată bucureştenilor le spun că îi rog ca cel puţin încă două luni de zile să aibă încredere în capacitatea mea de a evalua şi de a organiza.

 

Metrorex, transferat la Primăria Capitalei? „Nu exclud nici o posibilitate”

 

Rep.: Metrorex va rămâne la Ministerul Transporturilor sau îl transferaţi la Primăria Capitalei? Primarul Gabriela Firea a insistat pentru acest transfer.

L.Ş.: Eu am avut o discuţie cu cei de la Metrorex şi le-am pus o întrebare clară, de natură să mă lămurească şi pe mine: în alte metropole cum funcţionează metroul? Şi răspunsul lor a fost că în cele mai multe este la municipalitate. Am impresia că există un grad de imobilism la nivelul responsabililor de la metrou şi al responsabililor din minister, predecesorii mei, fiind prizonierii ideii că doar ei pot face. Nu sunt prizonierul nici unei prejudecăţi, îmi doresc ca metroul să se aşeze acolo unde poate performa mai bine. Sigur că regulile pe care le vedem că sunt de bună practică în alte state civilizate trebuie să constituie şi pentru noi un bun exemplu.

 

Rep.: Adică v-aţi dori ca metroul să fie transferat la municipalitate? Asta să înţelegem?

L.Ş.: Nu exclud acest lucru, dar fără ca... pe de altă parte dacă există condiţionalităţi, pentru că specialiştii de la metrou mi-au vorbit şi de o serie de chestiuni care ţin de ordin tehnic şi de nişte chestiuni care ţin de modul în care vor funcţiona finanţările pe care metroul le-a contractat deja şi încă ceva mai mult se vorbeşte în general despre transferarea metroului la municipalitate, însă nu m-am lămurit clar dacă asta ar însemna şi componenta de exploatare şi componenta de întreţinere şi dezvoltare a infrastructurii, pentru că şi acesta este un aspect. A transfera compania cu totul este una, a transfera doar componenta de exploatare a ramelor de metrou şi componenta comercială este altceva. Trebuie să definesc şi să am discuţie cu doamna Firea pe acest subiect, însă declar că nu exclud nici una din posibilităţi, nu am nici o idee preconcepută, îmi doresc ca metroul să funcţioneze sub autoritatea cea mai eficientă cu putinţă. Aşa cum funcţionează astăzi ştim. Îmi doresc doar să nu cumva să comit o greşeală.

 

Rep.: TAROM-ul, ce strategie aveţi, unde vedeţi această companie?

L.Ş.: Într-o piaţă europeană în proporţia cea mai mare, într-o piaţă dedicată cetăţenilor români care călătoresc mult, în alianţă puternică cu companii de prestigiu, într-o situaţie tehnică mai bună, cu o structură de personal mai flexibilă şi adecvată dimensiunilor veniturilor pe care le realizează TAROM.

Lucian Şova, despre priorităţile sale ca ministru al Transporturilor
1217