Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Guvernul le promite primarilor bugete minime.“Nu luăm de la bogați, dar trebuie să-i sprijinim pe cei săraci”

guvern_primarii.jpg

Image source: 
pixabay.com

Guvernul le promite primarilor ajutoare finanicare, de anul viitor, sub forma unor bugete minime de funcționare. Vicepremierul Paul Stănescu a anunțat că se lucrează la noul Cod al Finanțelor Publice Locale și că de la 1 ianuarie fiecare primar va avea la dispoziție sume din care să poată acoperi cel puțin salariile. Pentru comunele mici, cu mai puțin de două mii de locuitori, guvernul ar urma să aloce un buget minim de funcționare de 1,5 milioane de lei. 

 

Ne-am gândit ca formula de finanțare să fie următoarea: nu luăm de la cei bogați, dar trebuie să-i sprijinim puțin pe cei săraci, a afirmat Paul Stănescu. 

Nu este pentru prima dată când se vorbește despre un asemenea proiect în contextul în care peste 2.500 de unități administrativ-teritoriale au dificultăți în a-și asigura funcționarea. Însă soluția e reoragnizarea lor și nicidecum infuzia de bani de la centru, e de părere Codru Vrabie, expert în administrație publică: 

Codru Vrabie: Pe vremea guvernului Ponta, înainte de Cioloș, s-a făcut o modificare la legea finanțelor publice, exact în același sens, astfel încât să existe un plafon minimal de finanțare pentru fiecare localitate din țară.
Reporter: De ce vii cu o asemena soluție și nu iei, în egală măsură, în seamă și o reorganizare teritorială? 

C.D: Asta ar însemna să gândim strategic. Nu mi-e clar dacă avem capacitatea asta la nivelul guvernului. Oricum, ar trebui făcut calculul pentru a ne da seama cât de mare trebuie să fie o localitate astfel încât primăria să fie sustenabilă.

Rep: Și care e concluzia?

C.D: Că este un calcul dificil pe care dacă nu pune mâna să îl facă cineva din Ministerul Finanțelor, degeaba îl facem noi, din societatea civilă, din afară, pentru că ei oricum nu or să ne creadă că am folosit metodologia corectă.

Rep: Plecăm oricum din punctul în care ai foarte multe primării falimentare în România în acest moment. Este un bulgăre care se rostogolește. Ce faci cu ele?

C.D: Din 3.200 de unități administrativ teritoriale mi se pare că 2.600 au dificultăți în a-și plăti consturile obișnuite de funcționare. Nu mai discutăm în plus de investiții sau de alte acareturi.

Rep: Și atunci care e soluția sau care e cumulul de soluții în evaluarea dumneavoatră?

C.D: Din punctul meu de vedere, soluția este una singură. Trebuie să ne uităm la sustenabilitatea financiară a unei primării cumva invers, pornind de la care este structura minimă de personal față de funcțiile care trebuie, conform legii, să le îndeplinească o primărie. De acolo aflăm care este bugetul minim pe partea de cheltuieli. După care ne uităm din perspectivă de venituri ce populație trebuie să aibă o astfel de unitatea admninistrativ teritorială, astfel încât să fie ea însăși sustenabilă. La acel număr eu aș adăuga o marjă de rezervă de măcar 10%. Dau un exemplu din burtă. Atunci am putea să descoperim că dacă este nevoie de 10.000 de locuitori pentru ca o comună să fie sustenabilă, atunci noi avem o mare problemă cu cele vreo 2.200 de comnue din România care au populația mai mică de 10.000 de locuitori. În pasul următor, acolo, ar trebui, după ce facem calculul, să ne gândim la o formulă de comasare teritorială a comunelor foarte mici. Pentru asta e nevoie de o gândire strategică. Nu se poate face din pix. Trebuie să ai în vedere cum anume se va face transportul de la o localitate care rămâne fără primărie către o localitate mai mare unde se pune primăria. Sau cum faci descentralizarea serviciilor de la primăria nouă în sediul primăriei vechi. Poate să însemne investiții în infrastructură de tipul informatizării. Nu știu dacă avem capacitatea aceasta la nivelul administrației publice în România. Este un efort pe care eu îl văd întins pe minimum patru ani, un mandat de primar și consilieri.

Rep: Însă, până atunci, guvernul vine cu această soluție, să dea sume standard, uniforme, județelor, municipiilor, satelor, comunelor. Pot să suspectez că este o măsură inclusiv cu iz electoral, știind că 2019 va fi un an cu alegeri?

C.D: Da, se poate suspecta, însă nu cred că este o suspiciune rezonabilă.

Rep: De ce?

C.D: Pentru că aici discutăm de asigurarea unui minim pentru buna funcționare. Nu discutăm în niciun fel de niște bani care să poată să fie cheltuiți în acțiuni electorale „de cumpărare a voturilor”. Este adevărat că un primar care are bugetul asigurat este mai liniștit și se poate concentra și pe acțiuni de mobilizare a alegătorilor, dar nu este asta prima prioritate pe agenda unui primar de comună mică. 

 

302