Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Raluca Prună, despre raportul MCV: Atrage atenția Puterii dintr-o țară aflată în deraiere. România, stat captiv

pruna.jpg

Fostul ministru al Justiției, Raluca prună, spune la RFI că România încalcă valori ale Uniunii Europene, încalcă statul de drept, de aceea mesajul instituțiilor europene este atât de dur la adresa țării noastre.
Image source: 
Facebook/Raluca Prună (arhivă)

Fostul ministru al Justiției, Raluca Prună, vorbește la RFI despre un semnal de o duritate fără precedent pe care Comisia Europeană și Parlamentul European l-au transmis unui stat membru prin Rezoluția privind statul de drept și raportul MCV. În evaluarea Ralucăi Prună cel puțin trei puncte îi sunt imputabile ministrului Justiției, Tudorel Toader, care ar trebui să își prezinte demisia. PSD, care a forțat toate procedurile cu putință pentru intrarea în vigoare a legilor care fragilizează sistemul judiciar, ar trebui să abroge aceste legi, mai spune fostul ministru al Justiției. Raluca Prună spune răspicat că România încalcă valori ale Uniunii Europene, încalcă statul de drept, de aceea mesajul instituțiilor europene este atât de dur la adresa țării noastre.

Raluca Prună: Este un semnal de o duritate nemaiîntâlnită dat unui stat membru. Aș îndrăzni să zic că acest raport este nu numai cel mai dur dintre rapoartele elaborate în cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare de când suntem stat membru, dar este cel mai dur raport din 2000, de când s-au făcut rapoarte de țară, inclusiv înainte de aderare. Limbajul este dur, fără echivoc și cere imperativ părții române să suspende imediat punerea în aplicare a alegilor justiției și a ordonanțelor de urgență aplicate ulterior. De asemenea, cere suspendarea procedurii de revocare a Procurorului General. Atrage atenția și unei părți din CSM că nu se află într-o situație regulară, prin menținerea unei situații incerte la Inspecția judiciară. Toate aceste lucruri sunt mesaje lipsite de orice fel de echivoc, directe. Ne putem întreba de ce face Comisia Europeană acest lucru. Și de ce face acest lucru în aceeași zi în care și Parlamentul adoptă o rezoluție la fel de dură și în termeni la fel de clari. Fac acest lucru pentru că este un semnal pentru un stat membru, care este un stat captiv. Eu consider că la acest moment România este un stat captiv, un stat în care s-au preluat în mod abuziv niște proceduri, inclusiv cele parlamentare și se folosesc în interes privat. Uniunea Europeană, prin Comisie, care are datoria de a fi gardianul tratatelor și a ordinii de drept din Uniunea Europeană atrage atenția că acest lucru nu poate fi tolerat. Dacă îmi îngăduiți, la Parlament, remarc faptul că rezoluția este inițiată din familia politică ALDE, din familia politică a domnului Tăriceanu. Este votată în mod covârșitor de două treimi din cei prezenți. Au fost prezenți mai bine de 90% dintre membri. Au votat și socialiști, din familia politică a PSD. Toți acesți deputați votează pentru că au o obligație față de cetățenii europeni pe care îi reprezintă acolo. Obligația e de a atrage atenția puterii dintr-o țară care se află în deraiere.

"PSD să accepte că a făcut o eroare masivă și să abroge imediat aceste legi"

Reporter: Printre cele 8 recomandări: suspendarea imediată a punerii în aplicare a legilor justiție și a ordonanțelor de urgență pe această temă, suspendarea imediată a procedurilor de numire și revocare care vizează procurori în funcții cheie, relansarea procesului de numire a unui procuror șef în fruntea DNA. Doamnă Prună, din punct de vedere procedural acest lucru este posibil? PSD spune că legile au trecut de Curtea Constituțională, sunt în vigoare, unele dintre ele au produs deja efecte juridice, deci nu se poate face o revenire.

Raluca Prună: Sigur că PSD nu poate face altceva decât să susțină păstrarea situației așa cum este ea astăzi. PSD ne-a adus în această situație. Zilele acestea s-a făcut vorbire despre posibilitatea de a suspenda imediat punerea în aplicare a unor legi care sunt în vigoare. PSD ne-a adus aici. Aceste legi sunt niște legi proaste, niște legi care nu fac decât să fragilizeze sistemul judiciar. PSD a forțat toate procedurile parlamentare cu putință și după epuizarea, inclusiv la Curtea Constituțională, după intrarea în vigoare a acestor legi, sistemul judiciar este fragilizat. Ce e de făcut? Se pot abroga imediat aceste legi. PSD ne-a adus aici forțând și principii de drept și proceduri parlamentare și modul în care se legiferează într-o țară, împotriva magistraturii, împotriva societății civile, ignorând opoziția. Acesta e adevărul. PSD trebuie să abroge aceste legi. Despre Curtea Constituțională raportul nu o numește, dar e o critică indirectă și la adresa ei. Curtea Constituțională a spus că anumite prevederi din aceste legi (că sunt constituționale). De exemplu, despre secția specială de investigare a infracțiunilor magistraților, Curtea Constituțională a spus că prevederea e constituțională. Iată că acum vine Comisia și spune „Nu, suspendați, imediat, în întregime, aplicarea acestor legi”. Comisia nu e prima care spune asta. Prima dată l-au spus magistrații din România, societatea civilă, opoziția, GRECO, Comisia de la Veneția. Comisia Europeană este ultima care spune acest lucru. PSD trebuie să aibă curajul politic și voința de a accepta că a făcut o eroare masivă și să abroge imediat aceste legi. 

"Tudorel Toader ar fi cazul să plece de la Ministerul Justiției"

Reporter: Jurnaliștii au încercat să obțină, ieri, o reacție la cald de la Ministrul Justiției imediat după ce a fost votat raportul MCV și după prezentarea rezoluției. Domnul Toader a răspuns că el nu poate să comenteze pentru că nu a citit.

Raluca Prună: Pentru mine, personal, decepția pe care mi-o produce ministrul Toader e atât de mare încât nimic din ceea ce face domnia sa nu mă mai surprinde. Avem un ministru al justiției care s-a derobat complet de ceea ce trebuie să facă un ministru al justiției. Notez că cel puțin trei dintre recomandări îl privesc direct. Spun că domnul ministru Toader putea, dacă nu citește engleză, să apeleze la cei din Ministerul Justiției, care îi puteau traduce proiectul de rezoluție a Parlamentului, care se afla în spațiul public de săptămâna trecută. Nu vorbim despre un lucru ușor sau despre un lucru lipsit de gravitate. Maniera în care domnia sa spune că nu va vorbi, ca alții, pentru că el trebuie mai întâi să citească, dacă îi trebuie trei ani ca să citească, poate că ar fi cazul să plece de la Ministerul Justiției. Este o critică directă la activitatea domniei sale. Nu vroiam să vorbesc de domnul ministru Toader. Noi nu avem ministru al justiției. Pentru că mi-ai pus această întrebare, voi profita și voi spune că în afară de procedurile de suspendare, de revocare din funcție ale procurorilor de la nivel înalt și de un powerpoint din 23 august 2017, eu nu am văzut nimic de conținut de la acest ministru. Nu a produs niciun fel de proiect, nu a fost implicat, s-a derobat cu privire la legile justiției, a spus că nu el, nu ministerul, ci Parlamentul. Dar lucrurile nu merg așa într-un stat de drept. Ministrul Justiției avea datoria, dacă aceste legi nu erau în regulă și considera că nu sunt în regulă, să se pronunțe în spațiul public, nu să fie absent. România nu are ministru al justiție, doar câteodată, când ne mai trage cineva de urechi și ne spune că nu ne luăm timpul să citim cât citește domnia sa. Dincolo de glumă, nu avem ministru al justiției, așa că poate pleca oricând din punctul meu de vedere.

"Încălcăm articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană"

Reporter: Încă o chestiune, recomandările MCV sunt obligatorii sau nu? Judecătorul Cristi Dănileț a postat ieri pe Facebook un mesaj din care reise că portivit deciziilor Curții Constituționale din 2012, recomandările MCV sunt obligatoriu de implementat în România.

Raluca Prună: E adevărat că există Decizia nr. 2/2012 prin care Curtea Constituțională spune că recomandările din MCV sunt obligatoriu de urmat. Din păcate, pentru că așa e la noi cu Curtea Constituțională, există și o altă decizie din 2018, din timpurile noastre, când această Curte și-a schimbat practica, Decizia 104/2018 în care se spune exact contrariu. Dar nu asta e important. Nu e important acum ce a spus Curtea Constituțională. Important e că noi suntem un stat membru și că avem în Constituția României o prevedere care vorbește despre întâietatea prevederilor de drept internațional asupra prevederilor de drept intern atunci când acestea intră în conflict. Cu alte cuvinte, în România primează dreptul european, tratatele. Cred că ne aflăm în situația în care încălcăm articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană. Încălcăm valori ale Uniunii Europene, încălcăm statul de drept. De aceea și mesajul pe care ni-l dă Comisia Europeană și Parlamentul European. Este un mesaj foarte dur.

Ascultă AICI interviul
573