Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Procedura de infringement împotriva României din cauza plafonării prețurilor la gaze prin OUG 114

gaze naturale 2.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com

Comisia Europeană a demarat o procedură de infringement împotriva României din cauza controversatei OUG 114/2018. Comisia a constat că obligarea producătorilor de gaze să vândă la prețuri plafonate timp de trei ani este contrară legislației europene.

Astfel de măsuri nu sunt "adecvate pentru atingerea în mod sustenabil a obiectivului de a proteja consumatorii casnici împotriva creşterilor excesive de preţ", potrivit Comisiei. Instituția a trimis o "scrisoare de punere în întârziere pentru nepunerea corectă în aplicare a cerințelor prevăzute de Directiva privind gazele naturale (Directiva 2009/73/CE) şi de Regulamentul privind siguranţa furnizării de gaze (Regulamentul UE 2017/1938)".
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a aprobat, săptămâna trecută,  metodologia prin care obligă producători ca Romgaz și OMV Petrom să vândă gaze către furnizori la prețul de maxim 68 lei/MWh, timp de trei ani. Practic, ANRE a venit cu legislația secundară pentru punerea în aplicare a controversatei OUG 114/2018.

Ce efecte vor avea aceste obligații impuse de autorități?

  • bugetul de stat va pierde peste 2,2 miliarde de lei, ceea ce înseamnă valoarea unor ajutoare de stat esențiale acordate într-un an.
  • producătorii români de gaze, în special cei mai mici, vor fi discriminați față de furnizori
  • producția internă de gaze va stagna sau chiar se va reduce în următorii ani, crescând importurile din Rusia. Toate acestea sunt efecte ale OUG 114/2018, potrivit unui studiu realizat de Deloitte. Câștigători sunt rușii de la Gazprom, cei mai mari furnizori, dar și producătorii de îngrășăminte chimice, precum InterAgro. Studiul Deloitte mai arată că, deși interesul consumatorilor casnici a fost anunțat ca fiind în centrul acestor măsuri de reglementare, impactul lor multiplu asupra prețului final, prin introducerea impozitului de 2% pe cifra de afaceri aplicat tarifelor, sau prin recuperarea pierderilor din trecut ale furnizorilor către consumatori casnici, pot duce la un preț cu amănuntul mai mare, contrar scopului OUG 114/2018.