Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Campanie electorală made in Ro: Glumițe, ironii și mesaje patriotarde

Campania electorală pentru alegerile europarlamentare e în toi, chiar dacă nu a fost dat încă startul oficial. Momentan asistăm la lansarea în spațiul public a unor mesaje cu ton naționalist, din partea partidelor mari, PSD și PNL și la promovarea mesajului anti-corupție, de către Alianța USR-PLUS. Este și o bătălie a bannerelor: mesajul PSD a fost detrunat de Pro România, la rându-i ironizat de USR.

„România merită mai mult”,  transmite afișul PSD. „Așa e. Fii Pro România”, răspunde formațiune lui Victor Ponta. “ Și alege o Românie fără penali și fără hoție.”,completează USR-PLUS.
 Ce spune acest mod de comunicare despre campania electorală? Cum se explică mesajele cu ton naționalist? Și de ce lipsesc temele de interes European? Răspunde la toate acestea Antonio Momoc, conferenţiar doctor la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării și consultant politic:

Antonio Momoc: Întotdeauna în campanii electorale există o perioadă de teasing în care se anunță temele majore ale campaniei și apoi sunt reacții la temele respctive. Mai mereu, partidele mari sunt cele care dau tonul campaniei, setează sau încearcă să preseteze agenda fix în anumite teme. Iar cei care sunt challengeri, locurile 2, 3, 4, reacționează la temele majore de campanie. Dacă teasul respectiv nu are o continuare și vedem că așa e în alegerile europarlamentare de anul acesta, concurența, comepetiția va reacționa. Vom avea reacții online sau prin bannere la teasul la mesajul inițial. Nu întotdeauna campania înseamnă doar atât și nu întotdeauna se limitează la asta. Nu e obligatoriu ca ceea ce vedem pe afișe sau în online în momentul de față să fie tot. Urmează o perioadă de precampanie, urmează perioada de campanie efectivă, în care pot apărea și alte mesaje. Din câte știu eu, partidele se vor limita la mesajele care au fost date. Au fost lansate și le vor defila pe acestea. Dar e foarte posibil ca unele dintre ele să aibă contrareacții. De exemplu, m-aș aștepta și ar fi absolut firesc ca cei de la PSD să aibă la rândul lor reacții la reacțiile care s-au dat deja în online sau în offline pornind de la mesajele lor inițiale cu „patrioți în Europa” sau„ România merită mai mult”. Au fost acele reacții, „prin urmare, votează ce trebuie” sau nu vota PSD. 

Reporter: Reacții la reacții, dar, până la urmă, dumneavoastră cum percepeți agenda? Mie nu mi-a sărit în ochi un subiect de actualitate europeană, o tematică europeană, până la acest moment.

A.M: Nici nu mă aștept să sară foarte multe subiecte europene pentru că specialiștii în comunicare ai partidelor pleacă de la premiza că publicul din România nu va rezona și nu va reacționa foarte mult la teme europene. Pentru că publicul din România este mai degrabă sensibil la cum tratează Europa România sau cum ar trebui să fie România tratată în Europa, mesajele vor fi în general în această direcție.

Rep: Vreo schimbare de paradigmă pe undeva era așteptată din partea unui partid precum USR sau din partea alianței USR – PLUS. E drept că se bate în continuare monedă pe o Românie fără penali, însă nu a fost dublat acest mesaj de altceva în contextul acestor alegeri. Așteptați mai mult de la ei?

A.M: Nu mă aștept la mai mult. Cei de la USR – PLUS vor continua efectiv comunicarea din ultimul an, ultimii doi ani, comunicarea lor ca partid sau ca entități. Comunicarea și campania lor a fost „fără penali”. Prin urmare, ei gândesc că nu este timp pentru a seta agenda și atenția opiniei publice pentru teme, chiar unele importante, relevante legate de Uniunea Europeană. Pentru că nu este acest timp ei continuă și întăresc mesaje anterioare, așa cum este campania anterioară derulată de USR, „fără penali”. În general partidele gândesc așa. Atunci, nu mă aștept mai ales de la USR – PLUS și mai ales în contextul referendumului pentru justiție inițiat de Președinte, ca mesajele să fie altele. Poate doar să conecteze un pic tema justiție sau „fără penali” la tema statului de drept, a MCV-ului,  teme de interes pentru Uniunea Europeană. Dar nu mult mai mult și nu foarte nuanțat.

Cartea patriotardă, câștigătoare 

Rep: Iar partidele dominante, principalele partide, PNL și PSD, au ales această carte, „România în primul rând”, România merită mai mult”, această carte patriotardă.

A.M: Da, este o carte câștigătoare. Este o carte care se adresează în special propriilor publicuri, dar și publicului nehotărât, care are oarece nemulțumiri sau frustrări în legătură cu Uniunea Europeană. Atâta vreme cât mesajul pune accent pe România sau preocupările strâns legate de situația internă sau a românilor care pleacă în străinătate sau a României care trece prin această perioadă de tranziție de integrare în Uniunea Europeană, cu toate neajunsurile pentru anumite categorii socioprofesionale care nu sunt încă foarte bine integrate sau care nu beneficiază direct sau major de pe urma aderării României la Uniunea Europeană, evident că România și mesajele care îi întâi pe români și pun în centru România sau românii vor fi preferate de partide. Există o categorie largă, există grupuri socioprofesionale largi care nu resimt încă avantajele integrării în Uniunea Europeană.

Rep: Cu ce vor rămâne românii de rând după ce România își va fi terminat președinția rotativă?

A.M: Nu cred că vor rămâne cu foarte mult. Din păcate noi ratăm această ocazie. Din păcate ratăm un moment de educație politică, de educație civică. Dacă partidele ar fi luat mai în serios rolul nostru în Uniunea Europeană, mă refer aici și la cele de opoziție și dacă ar fi luat mai în serios sensul Uniunii Europene în dezvoltarea României ar fi profitat de această oportunitate pentru a insista în sensul comunicării publice, în sensul unor campanii de comunicare din care să reiasă mult mai apăsat și mai accentuat avantajele care decurg din faptul că România este membră a Uniunii Europene. 

Ascultă AICI interviul integral