Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Sorin Ioniță: Ideea Autostrăzii Comarnic-Brașov datează din 1937

autostrada-comarnic-brasov.jpg

Ideea Autostrăzii Comarnic-Brașov datează din 1937
Ideea Autostrăzii Comarnic-Brașov datează din 1937

Sorin Ioniță, expert în politici publice, critică intenția premierului Viorica Dăncilă de a scoate proiectul Autostrăzii Comarnic-Brașov din procedura de Parteneriat Public-Privat și finanțarea acesteia din fonduri guvernamentale. Șefa guvernului ar dori ca proiectul autostrăzii să fie declarat de importanță strategică de către CSAT, astfel încât procedurile birocratice să fie grăbite. 

Sorin Ioniță: Nu avem PPP-uri în România, numai discuții, vorbe și iluzii despre PPP-uri pentru că ele au fost privite greșit din start. Au fost privite ca o formă de a evita achizițiile publice și de primari, care vor să facă o afacere cu un băiat, să îi dea un teren și ăla să facă nu știu ce pe terenul ăla, dar chiar și la nivel de minister, cu autostrada de pe Valea Prahovei. Știți că se încearcă de 15 ani. Ei nu știu ce a ăla un PPP. E tot o achiziție publică, dar mult mai complicată, în condițiile în care ei nu reușesc să le facă nici pe astea simple. Senzația mea este că acum nu mai pot să facă nimic, niciun fel de documentație, nu mai sunt în stare. Nu mai au oameni. Și ar vrea cumva să facă fără achiziție, să atribuie lucrarea unui băiat, la niște chinezi, niște extra comunitari, care să vină să facă tot, proiectare, studii, execuție, iar noi să stăm. Să dăm, eventual, niște bani de la buget. Toată chestia asta este o copilărie care va cădea la Comisia Europeană. Comisia Europeană va avea o mare problemă când cel mai complicat proiect de autostrăzi din România se va da fără achiziție pentru că s-a aprobat nu știu ce în CSAT să fie strategic, în condițiile în care nu există niciun motiv pentru așa ceva. 

Reporter: Credeți că de CSAT poate să treacă? 

Sorin Ioniță: Nu are nicio noimă. Nici nu contează. Chestia asta cu CSAT este copilărească. Ce treabă are autostrada cu CSAT? De unde și până unde? Ce treabă are SRI, armata și Ministerul de interne cu o autostradă de pe Valea Prahovei? De ce ar trebui să o aprobe generalii de armată, de securitate, de jandarmerie și de SRI? Care este legătura cu subiectul evitării de la achiziție publică? Ei asta vor să facă. Asta este o tâmpenie monumentală.

Reporter: Să spunem că CSAT, al cărui șef este Președintele Iohannis, spune că este o tâmpenie monumentală. Vom avea enorme discuții în spațiul public cum că Iohannis nu a vrut să se facă autostrada. 

Sorin Ioniță: Probabil că de asta au și găsit chichița asta. Nici nu pot să îi zic chichiță. Este o prostie vizibilă e la distanță. Dar va mai fi un motiv în plus de trolling. Pe mass media se vinde și hai să mai discutăm cu 15 analiști de casă care să vină la televizor și să spună exact cum ați zis, că nu a vrut Iohannis și de aia nu se face autostrada. 

Reporter: Doamna Dăncilă vorbea de problema contestațiilor care se întâmplă după licitații și că asta ar îngreuna foarte tare construirea de autostrăzi.

Sorin Ioniță: Am înțeles. Și pentru asta, dacă o băgăm în CSAT, ce face? Trimite armata să îi sperie pe ăia care contestă licitațiile? Ce trebuie să înțelegem de aici? O să se ducă cu jandarmii și cu SIE, ca ăia să nu mai conteste ca să nu ne mai întârzie? Ce legătură are? Poate să fie o problemă reală asta cu întârzierea, dar care e legătura între cauză și efect la soluția pe care o propun ei? 

Reporter: Să zicem că se întâlnește CSAT. Spune OK, nu e uzual, nu o să spună cum am zis noi, că e o tâmpenie. O să spună că nu e uzual.

Sorin Ioniță: O să spună că nu e atribuția CSAT. Dacă s-ar ține de lege asta ar spune. Le-ar da-o înapoi peste o săptămână și ar spune „luați-o de aici că nu e treaba noastră în CSAT să discutăm autostrăzi”. Ce treabă au oamenii ăștia cu autostrăzile? Proiectul nu există! Nu există studii de fezabilitate. Nu există nimic. Ei ce o să aprobe acolo? O să aprobe ideea că pe Valea Prahovei, într-adevăr, ne trebuie o autostradă. Vă dau o veste. Ideea aceasta a fost aprobată în România din 1937. În 1937 s-a aprobat decizia că pe Valea Prahovei va trebui făcut un drum mai ca lumea, cu profil de autostradă, cum începuseră să se facă de atunci prin Germania și Austria. De atunci plimbăm ideea asta prin ziare, reviste, ședințe de CSAT.