Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Europenii, tot mai încrezători în Uniune și în moneda comună

Noul sondaj Eurobarometru, primul realizat după alegerile europene din 26 mai , indică o întărire substanțială a sprijinului cetățenilor europeni față de Uniunea Europeană. Percepțiile pozitive se regăsesc în legătură cu toate domeniile studiate – de la economie la starea democrației.

Acestea sunt cele mai bune rezultate de la sondajul Eurobarometru din iunie 2014, înainte de intrarea în funcție a Comisiei Juncker și mai ales, înainte de criza migranților, din vara și toamna anului 2015, urmată de votul pentru Brexit din iunie 2016.

Astfel, încrederea în UE a crescut în 20 de state membre, cele mai mari punctaje înregistrându-se în Lituania (72 %), Danemarca (68 %) și Estonia (60 %). România înregistrează un nivel de încredere de 52 %, la egalitate cu Austria. 

Cu un nivel de încredere sub media europeană se află Italia lui Salvini, cu 37%, Cehia, cunoscută pentru euroscepticismul ei, cu 36%, Franța, țară zguduită de protestele Vestelor Galbene, cu 33%, Grecia, cu 32%, țară care a traversat o criză de un deceniu și s-a confruntat cu măsuri dure de austeritate și, pe ultimul loc la capitolul încredere, Marea Britanie, care se pregătește să părăsească blocul.

Cu un nivel mediu de 44%, încrederea în Uniunea Europeană este însă superioară cu 10 procente celei în guvernele și parlamentele naționale. 

Uniunea înregistrează rezultate îmbunătățite și în privința imaginii pozitive în ochii cetățenilor. Ceea ce este altceva decât încrederea. 45% dintre europeni au o imagine pozitivă despre Uniune, în creștere cu un procent față de sondajul din toamna anului trecut - și un nivel care nu a mai fost depășit în ultimul deceniu. 

Imaginea pozitivă despre UE a crescut în 23 dintre cele 27 de state membre ale UE, cel mai mult în Cipru (cu 11%), Ungaria ( cu 9%), Grecia și România, cu  8%. Cu 60% opinii pozitive, românii împart poziția a doua cu portughezii, în timp ce irlandezii sunt cei care văd cel mai bine Uniunea Europeană.  

Cei mai mulți europeni sunt optimiști și în ceea ce privește viitorul UE  - 61 %, o creștere cu 3 puncte procentuale. Din nou, lider la acest capitol este Irlanda, cu 85 %.

La celălalt capăt găsim Regatul Unit cu 47 %  optimism față de viitorul Uniunii dar și Franța, cu 50 % , în creștere important însă față de sondajul din toamnă și anume cu cinci procente. 

Sprijinul pentru moneda euro atinge la rândul său un nou nivel record, ajungând la peste trei sferturi dintre respondenții din zona euro ( mai précis 76 %) O creștere cu 9 puncte procentuale față de primăvara anului 2014 și un nivel nemaiîntâlnit în ultimii 15 ani.

De altfel, sprijinul pentru moneda comună, în țările care au adoptat-o, a crescut constant în ultimii ani, de la un minim de 62% în 2013 - adică imediat după anii de criză care au marcat eurozona.

 În ansamblul UE, deci punând la socoteală și statele non-euro , sprijinul pentru moneda comună este stabil, 62 %.

Care ar fi elementele care stau la baza sprijinului pentru Uniunea Europeană? 

Europenii indică drept principalele câștiguri de pe urma apartenenței la proiectul comun libera circulație, posibilitatea de a folosi telefonul mobil în alt stat membru fără costuri suplimentare dar și faptul că sunt protejați în calitate de consumatori chiar și atunci când cumpără dintr-un alt stat membru. 

Care sunt, totuși, îngrijorările care-i macină pe europeni? 

Imigrația, în primul rând, un răspuns dat de 34%, în scădere cu 6 puncte procentuale față de toamna anului trecut. Urmează schimbările climatice, problem indicată cu precădere de 22%, cu șase procente în plus față de toamna lui 2018. Situația economică, finanțele publice ale statelor membre și terorismul sunt alte îngrijorări importante ale europenilor, fiecare indicate cu precădere de 18% dintre respondenți. 

 

După cum spune Comisia Europeană, sondajul Eurobarometru a fost efectuat după scrutinul europarlamentar, în perioada 7 -26 iunie, în toate cele 28 de state membre ale UE și în cinci țări candidate. 27.464 de respondenți au fost intervievați față în față de către Kantar.