
Politică
Balansoarele roz, miracolul de pe granița americano-mexicană-interviu cu Virginia San Fratello
balansoare.jpg

Cele 40 de minute cît au fost lăsate în funcțiune balansoarele le-au adus celor doi arhitecți notorietate mondială și, poate mai important, au aruncat lumina, încă o dată, asupra a ceea ce Virginia San Fratello numește "prezența oribilă, hidoșenia" unui zid împotriva istoriei. Balansoarele au fost înțelese corect ca un act transgresiv pentru că acum, cînd accentul cade pe diviziune, dispreț, discriminare, ele sunt simbolul interdependentei și echilibrului.
Virginia San Fratello: Ideea balansoarului ne-a venit acum 10 ani, în 2009, la scurtă vreme după intrarea în vigoare a legii "barierei sigure" promulgate de Bush Jr. în 2006. În călătorii de-a lungul frontierei, în California, Arizona și Texas, am văzut cum gardul în construcție îngreuna circulația persoanelor, le afecta negativ existența cotidiană.
Rep.: Dar ideea s-a concretizat abia acum, zece ani mai tîrziu. De ce a durat atît de mult?
Virginia San Fratello: A fost inițial doar un concept, printre multe altele pe care cei interesați le pot găși în volumul ZIDUL DE GRANIȚA CĂ ARHITECTURĂ publicat în 2017 de Ronald Rael. Abia acum un an-doi am început să ne gîndim, parțial din cauza situației politice din Statele Unite, că ar fi minunat să transformăm conceptul în realitate. În octombrie trecut, aflîndu-ne la Universitatea Statului Texas--El Paso pentru un vernisaj, ne-am întîlnit cu artizani locali și alte spirite fraterne și am găsit, în Ciudad Juarez, un atelier care să construiască balansoarele. Au fost terminate în primăvară, și vara această, în timpul unei călătorii prin sud-vest, am hotărît că e momentul potrivit să le instalăm. Au venit grănicerii americani, au venit polițiștii mexicani, și toți au înțeles, cred, semnificația evenimentului . Că am reușit să infaptuim așa ceva a fost, pentru noi, ceva miraculos.
Rep.: De ce Sunland Park--Puerto de Anapra/Ciudad Juarez?
Virginia San Fratello: E unul dintre puținele locuri în care ai acces, de ambele părți, la zidul de frontieră, și, lucru extrem de rar, intervalele de aproximativ 10 cm. dintre șipci nu erau blocate cu plasa metalică, așa că balansoarele au putut trece.
Rep.: De ce roz, și de ce trei?
Virginia San Fratello: Roz pentru că sare în ochi, e vibrant și atrage copiii. Am aflat ulterior că rozul ales de noi era culoarea care comemora sutele de femei care au dispărut sau au fost ucise în Ciudad Juarez începînd din 1993. Roz deci în onoarea și amintirea acelor femei și acelei perioade. Trei pentru că ni s-a părut un număr "controlabil": eram îngrijorați, nu știam cît timp vom avea la dispoziție înainte de a fi alungați; trei puteau fi montate în 2-3 minute. Dacă aș fi putut, aș fi instalat mai multe, că să se bucure cît mai multă lume.
Rep.: Care ar fi semnificația, mesajul politic al balansoarelor roz?
Virginia San Fratello: Cred că sunt cîteva mesaje politice. Unul este nevoia de echilibru: ce facem de această parte a frontierei influențează ce se întîmplă în cealaltă parte. Pentru noi, balansoarul simbolizează acest efect pe care o parte o are asupra celeilalte. În Statele Unite avem tendința de a vedea acest zid într-un mod unilateral, ne gîndim doar la noi, nu și la cei aflați de cealaltă parte a graniței. Credem de asemenea că ar trebui să ne unim în prietenie, să fim primitori, să fie bucurie între cele două națiuni nu praful retoric și ostilitatea stirnite de actuală Administrație.
Rep.: Balansoarele roz nu sunt un act izolat. O întreagă comunitate intelectuală și artistică lucrează la proiecte de subminare, demistificare, re-imaginare a zidului, a ideii de zid între oameni și națiuni.
Virginia San Fratello: Ana Teresa Fernandez, că să dăm doar un singur exemplu, a vopsit o porțiune a fetei mexicane în albastru, că zidul să fie una cu cerul, să se "șteargă". Astfel de acte artistice, că să le spun așa, au subtext politic, sunt "comise" pentru a concentra atenția asupra acestei prezente oribile, hidoase, care separă oamenii, împiedică alte viețuitoare să--și urmeze căile migratorii naturale și provoacă inundații în El Paso de pildă pentru că apele sunt scoase din albia lor naturală. Toate aceste probleme le cauzează zidul. Oamenii pot înțelege astfel mai bine realitatea, efectele adevărate ale acestui zid. Încercăm deci să facem invizibilul vizibil.
Toate interviurile realizate de corespondentul RFI în SUA, Radu Tudor: http://www.rfi.ro/tag/interviu-sua