Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Rovana Plumb, anunțată oficial în Comisia Europeană (posibil la Transporturi): “Una din cele mai politizate Comisii de până acum”

Președintele desemnat al Comisiei Europena, Ursula von der Leyen, a anunțat lista comisarilor acceptați. Rovana Plumb este propunerea României, potrivit unui comunicat al Comisiei. Marți va fi anunțată și lista portofoliilor, iar România ar putea primi, susțin sursel europene, Transporturile. 
Este una dintre cele mai politizate Comisii Europene de până acum, comentează la RFI Mihai Sebe, expert în politici europene. Cu foruri comuniatre extrem de divizate și cu o criză Brexit  de gestionat, Rovana Plumb ar putea fi un beneficiar de conjunctură, continuă Mihai Sebe: 

 

Mihai Sebe: În primul rând, Ursula von der Leynen nu a fost alegerea principală a niciuneia dintre formațiunile politice majore din Parlamentul European. Nu a avut o campanie electorală în timpul alegerilor europene pentru a deveni președinta Comisiei Europene. Și a devenit președinte doar datorită neînțelegerilor dintre liderii naționali. Actualul Parlament European este un parlament fragmentat. În continuare diviziunile politice între familiile politice europene continuă să marcheze și să afecteze capacitatea de compromis a Parlamentului. Mai mult, ea va trebui să gestioneze și chestiunea Brexit-ului o dată cu preluarea mandatului, fapt care va face să aibă o primă zi foarte ocupată.  

Reporter: O Comisie politizată, o ciză Brexit care este clar prioritate absolută. Așadar, ar putea Rovana Plumb să beneficieze de tot acest context?

M.S: Cu siguranță poate să beneficieze de acest context, cu atât mai mult cu cât în acest moment Comisia Europeană are nevoie de aliați în cadrul Parlamentului European. Iar a antagoniza o familie politică europeană importantă ca familia socialiștilor europeni nu ar fi un prim pas fericit pentru noua Comisie.

Rep: Cum se proceda cu Marea Britanie?

M.S: Marea Britanie nu va avea niciun comisar propus, lucru de natură a simplifica negocierea și continuarea discuțiilor în Parlamentul European și avizarea actualei Comisii Europene. Trebuie să remarc că noua Comisie este foarte echilibrată din punct de vedere al genului. Avem 13 femei și 14 bărbați în acest moment, lucru de natură a reflecta cât de cât promisiunea făcută de Ursula von der Leynen, să fie o Comisie partitară din punct de vedere al genului. Chiar dacă această regulă de gen poate părea unora o regulă strict formală, în practică, în măsura în care e un proces național de selecție și de nominalizare a unor candidați valoroși pentru Comisia Europeană, nu ar trebui să fie o problemă, în primul rând în identificarea portofoliilor și în al doilea rând în a găsi candidații naționali valoroși bărbați sau femei.

Rep: Ce se întâmplă dacă pică Rovana Plumb la audieri?

M.S: În măsura în care va pica Rovana Plumb la audieri, este greu de spus în acest moment cum vor evolua lucrurile, ținând cont că următorii pași ar presupune o adoptare a listei și o publicare în Jurnalul Oficial. Sunt convins că această nominalizare a venit în urma unor negocieri importante cu liste în interiorul Comisiei și Parlamentului European, astfel că șansele de a avea o surpriză neplăcută la audieri sunt, totuși, reduse, chiar dacă vor exista persoane vocale, de o parte și de alta, care o vor susține sau o vor critica.

Rep: Se vorbește că România ar obține, cel mai probabil, portofoliul de la transporturi. Nu este o informație oficială.

M.S: Deocamdată nu este oficial. Marți se va anunța distribuția portofoliilor.

Rep: Așa este. Dacă prinde contur acest scenariu, ce ar însemna exact acest portofoliu? Cât valoare, greutate are el? Cât de straniu e că o țară care stă atât de prost la capitolul infrastructură și unde avem atâtea cazuri de corupție generate de contracte de infrastructură ar putea să ajungă la acest portofoliu?

M.S: În opinia mea, portofoliul de transporturi este un portofoliu strategic în măsura în care în chestiunea combaterii schimbărilor climatice problema transporturilor ecologice va avea un cuvânt greu de spus. Pe viitor, Europa își planifică a dezvolta căi ferate de mare viteză, de a dezvolta transportul maritim, astfel că un comisar dinamic în acest portofoliu poate face foarte mult pentru deblocarea fondurilor și pentru realizarea rețelelor europene de transport. În ceea ce privește ironia sau nu a nominalizării unui român pentru portofoliul transporturilor, consider că experiența națională, fie negativă, fie pozitivă, ne poate învăța și ne poate oferi lecțiile necesare pentru a debloca situația la nivel european. Plecând de discursul public care susține aspecte referitoare la achiziții publice la greutatea accesării fondurilor europene sau nu, un comisar care are un astfel de bagaj de cunoștințe și de expertiză la nivel național, într-un fel sau altul, poate ajuta la corectarea în plan european a deficiențelor percepute. Pe de altă parte, un comisar român la transporturi ne va priva de o viitoare scuză pentru următorii 4 – 5 ani referitoare la nerealizarea infrastructurii naționale de transport din România. Nu mai putem spune că regulile europene au fost cele care ne-au împiedicat să realizăm autostrăzi câtă vreme vom avea un român în fruntea unui astfel de portofoliu important.

Rep: M-am uitat pe numele propuse. M-a surprins apariția lui Margaritis Schinas, grecul care a fost atâția ani purtător de cuvânt la Comisia Europeană. Surprinde că un purtător de cuvânt ar putea să ajungă comisar?

M.S: Nu surprinde în măsura în care purtătorul de cuvânt prin natura meseriei sale a intrat în contact direct cu realitățile Comisiei. Faptul că are o experiență europeană bogată nu poate să fie decât un avantaj pentru el, cât și pentru statul care îl nominalizează. Avem un personaj rodat la nivel european, care știe regulile interne și care nu are nevoie de o perioadă de învățare abruptă pentru a performa în noua funcție.