Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Eurocronica. Spre ”mașini verzi” în două decenii. Ce face România?

electric_car.jpg

Image source: 
pixabay.com

Danemarca, susținută de alte 10 țări ale Uniunii Europene, cere interzicerea, la nivel european, a vehiculelor diesel și pe benzină până în 2040, pentru a combate schimbările climatice, relatează Reuters și Euronews.

După cum scrie presa europeană, Copenhaga a lansat propunerea în cadrul unei reuniuni a miniștrilor europeni ai mediului desfășurată la Luxemburg.

Țara nordică este, prin tradiție, extrem de preocupată de problemele climatice. Anul trecut, a adoptat un ambițios program intern în care își propune, printre altele, ca un milion de mașini ecologice să ruleze pe drumurile daneze până în 2030.

Mai mult, anul trecut, guvernul de la Copenhaga își anunța intenția de a interzice vânzarea tuturor mașinilor cu combustibil fosil până în 2030, însă Comisia Europeană a pus frână ambițiilor daneze. Interdicția ar fi încălcat regulile UE privitoare la piața unică.

Acum Danemarca își transferă, iată, ambițiile la nivel european.

UE își propune la rîndul ei să reducă emisiile de carbon cu 40% până în 2030, în timp ce Comisia Europeană are ambiția de a propune o reducere a acestora la zero până în 2050, pentru a ajuta la oprirea încălzirii globale.

Asemenea obiective temerare sunt, într-adevăr, de neimaginat fără o adevărată revoluție care să cuprindă și felul în care ne deplasăm.

 

După cum a declarat ministrul danez al Climei și Energiei, Dan Jorgensen, după reuniunea de la Luxemburg, este important ca industria auto să fie informată în privința direcțiilor de politică ale blocului pe termen lung.

Iar faptul că Danemarca ia lucrurile foarte în serios este dovedit tocmai de formarea acestei alianțe cu cele 10 state membre. Și nu este exclus ca și alții să se alăture grupului.

De altfel, după cum remarcă presa europeană, state precum Lituania, Letonia, Slovenia sau Bulgaria cred chiar că trebuie făcut mai mult pentru a opri vânzările de autovehicule second-hand din Europa de Vest către Est.

Renunțarea la mașinile cu combustibil fosil pare mai aproape de realitate în unele țări. Danemarca, Olanda și alte câteva țări deja se orientează puternic spre vehiculele electrice. Alte țări, precum Germania, explorează aceste posibilități.

 

Dar tranziția către autovehicule verzi nu va fi chiar atât de simplă. Și se anunță costisitoare, pentru producători și consumatori deopotrivă. Mașinile verzi sunt, deocamdată, scumpe, iar industria trebuie să investească mult pentru a le putea aduce la prețuri comparabiile cu ale mașinilor de azi, cu combustibil clasic. Cine va plăti pentru aceste investiții? Dar pentru noua infrastructură de alimentare?

Lansarea de către Copenhaga a alianței pentru trecerea la mașinile ecologice este mai întâi de toate semnalul începerii unei bătălii acerbe. Ca întotdeauna în Uniunea Europeană, astfel de inițiative sunt urmate de îndelungi negocieri, pentru că, așa cum există interesul pentru o tranziție cât mai rapidă spre noile generații de autovehicule, la fel există interesul și pentru a menține actualele tehnologii cât mai mult timp posibil.

Și în spatele acestuia se vor alinia unele dintre cele mai puternice lobby-uri de la Bruxelles: cel al industriei auto și cel al petrolului. Iar discuțiile se anunță a fi de lungă durată.

Dar nu atât de lungă pentru a nu interesa, încă de pe acum, și România. Structura industrială românească este puternic dependentă de marii constructori de automobile, îndeosebi din Franța și Germania.

Iar felul în care se va face această tranziție spre mașinile verzi nu ne poate lăsa indiferenți – pentru că, mai devreme sau mai târziu, într-un fel sau în altul, această tranziție chiar se va face.

 

Ascultați rubrica ”Eurocronica”, cu Ovidiu Nahoi, în fiecare zi, de luni până vineri, de la 8.45 și în reluare duminica, de la 15.00, numai la RFI România

Toate Eurocronicile lui Ovidiu Nahoi: http://www.rfi.ro/tag/eurocronica

 
Eurocronica lui Ovidiu Nahoi din 7 octombrie 2019