Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Senatul a votat, cu modificări, proiectul de lege al Guvernului pentru starea de alertă

parlament_29.jpg

Image source: 
Facebook

Senatul a votat în plen proiectul de lege trimis de Guvern pentru starea de alertă, după ce acesta a fost dezbătut în comisii. Proiectul de lege al Guvernului cuprinde măsurile pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 în situaţia de alertă. Documentul a suferit unele modificări în comisiile Senatului. Una dintre modificările esențiale aduse proiectului de lege este că impunerea stării de alertă va trebui să fie încuviințată de Parlament în termen de trei zile. Proiectul va fi trimis Camerei Deputaților, decizională, care se va mobiliza și ea miercuri pentru a-l vota.

Proiectul de lege privind starea de alertă a trecut de Senat cu 111 voturi, 8 împotrivă și 15 abțineri. 

Senatorii au introdus în lege obligativitatea ca instaurarea stării de alertă să fie aprobată și de Parlament. Ministrul Sănătății nu mai poate demite șefii de spitale, iar pe perioada stării de alertă nu se mai pot face achiziții publice prin negociere directă, fără publicarea prealabilă a anunțului. 

Alte amendamente introduse de comisiile de specialitate:

Art.3 – (1) Pe durata stării de alertă se poate suspenda consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice în spaţiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, atât în interiorul, cât şi la terasele din exteriorul acestora.

(2) Pe durata stării de alertă poate fi permisă prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice care nu se consumă în spațiile menționate la alin. (1), cu excepția teraselor unde se respectă măsurile de protecție sanitară.

Art.2 - Măsurile instituite de prezenta lege includ restrângeri temporare și,după caz, graduale, ale exercițiului unor drepturi expres prevăzute de prezenta lege și în limitele prevăzute de aceasta.

(21) Măsurile prevăzute de prezenta lege se pot institui diferenţiat, conform legii, în funcţie de situaţia pandemică din fiecare judeţ, grup de localităţi sau localitate din judeţ.

Ministrul Sănătății nu mai poate numi, suspenda din funcție și elibera persoanele care ocupă funcții de conducere în unitățile sanitare aflate în subordinea primăriilor și consiliilor județene. Conform amendamentului adoptat în comisia juridică, ministrul Sănătății doar coordonează activitățile de prevenire și combatere a efectelor pandemiei de COVID-19 și funcționarea unităților sanitare.

Art. 6 - Pe durata stării de alertă posturile vacante sau temporar vacante din cadrul Ministerului Sănătăţii şi unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea Ministerului Sănătăţii, inclusiv funcţiile publice de execuţie si conducere, pot fi ocupate defuncţionari publici sau personal contractual, prin numire, fără concurs. Numirea se face prin ordin al ministrului sănătăţiişi încetează de drept Ia data încetării stării de alertă

Managerii de spital sau alți șefi de instituții pot fi suspendați din funcție, doar dacă neîndeplinirea atribuțiilor de serviciu are legătură cu criza COVID-19, iar suspendarea încetează imediat după ce se termină starea de alertă.

Art.7 - (1) Pe durata stării de alertă, pentru neîndeplinirea gravă a atribuţiilor de serviciu de natură a pune în pericol persoanele și măsurile de prevenire și combatere a efectelor pandemiei de COVID- 19, pot fi suspendate din funcţii persoanele cu funcţii de conducere din cadrul Ministerului Sănătăţii şi din unităţile sanitare publice aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Sănătăţii.

(2) Posturile devenite vacante temporar prin aplicarea suspendării prevăzută la alin . (1) pot fi ocupate de funcționari publici sau personal contractual, prin numire, fără concurs, prin ordin al ministrului sănătății

(3) Suspendarea din funcție dispusă în condițiile alin. (1) și numirea dispusă în condițiile alin. (2) încetează de drept la încetarea stării de urgență.

Președintele interimar al Senatului, Robert Cazanciuc, a declarat marți, înainte de votul din plen, că rămân câteva zile, între trecerea de la starea de urgență, care expiră vineri, și starea de alertă, care nu vor putea fi acoperite din punct de vedere legislativ, pentru că noua lege nu va putea intra imediat în vigoare. 

„Singurul lucru de care s-a preocupat Guvernul a fost de a-şi crea condiţiile pentru a continua ceea ce au făcut în perioada de stare de urgenţă: achiziţii publice fără transparenţă, numirea oamenilor de partid în funcţii fără pregătirea necesară şi, mai ales, fără concurs, cel mai grav este că nici astăzi reprezentanţii Guvernului nu sunt în stare să ofere populaţiei şi Parlamentului date certe pe baza cărora au propus aceste măsuri”, a acuzat Cazanciuc. El s-a arătat deranjat de faptul că Guvernul nu a prezentat situația exactă care să arate dacă este justificată starea de alertă. Sunt două întrebări la care Guvernul nu a răspuns: „Câți români - nu câte teste au fost făcute - au fost testați?” și „Care este gradul de infectare al populației?”, a spus Robert Cazanciuc.

Reacția lui vine după ce preşedintele Klaus Iohannis a cerut insistent marţi Parlamentului "să decidă cu maximă celeritate” asupra proiectului de lege propus de Guvern.  Camera Deputaților este for decizional și va supune proiectul la vot miercuri.