Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


O controversată lege europeană privind transporturile

camioane_autostrada.png

Image source: 
pixabay.com

Parlamentul European a adoptat miercuri seara o serie de acte normative privind transporturile, care vor intra în vigoare din 2021. Un pachet deja controversat.

După cum afirmă susținătorii săi, pachetul legislativ va îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor și va opri denaturarea concurenței în transportul rutier.

Regulile privesc detașarea șoferilor, perioadele cât aceștia pot sta la volan și cele de repaus precum și o mai bună aplicare a normelor de cabotaj –  adică practica prin care șoferi dintr-un stat membru efectuează transporturi interne într-un alt stat membru.

Companiile europene de transport vor fi obligate să-și organizeze programele astfel încât șoferii angajați în transportul transfrontalier de mărfuri să se poată întoarce acasă la intervale regulate (la fiecare trei sau patru săptămâni, în funcție de calendarul de lucru).

Perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului. Dacă perioada de odihnă nu este petrecută acasă, companiile trebuie să le plătească șoferilor cheltuielile de cazare.

Tahografele vehiculelor vor fi folosite pentru a înregistra trecerea unei frontiere, ajutând astfel la combaterea eventualelor fraude.

Pentru a evita cabotajul sistematic, despre care se consideră că ar fi o practică neloială la adresa transportatorilor locali, a fost introdusă o „perioadă de așteptare” de patru zile înainta unei noi operațiuni de cabotaj în aceeași țară, cu același vehicul.

Pentru a combate utilizarea companiilor de tip „cutie poștală”, întreprinderile de transport rutier de marfă trebuie să poată demonstra că desfășoară o proporție semnificativă din activități în statul membru în care sunt înregistrate.

Noile reguli impun camioanelor să se întoarcă la centrul operațional al firmei la fiecare opt săptămâni. Folosirea vehiculelor utilitare ușoare de peste 2,5 tone va trebui, de asemenea, să respecte normele Uniunii pentru operatorii de transport. Și aceste vehicule mai mici vor trebui echipate cu tahografe.

După cum spuneam, aceste reguli nu mulțumesc pe toată lumea; de altfel europarlamentarii români s-au numărat printre cei care au votat împotrivă, alături de alți colegi din Europa Centrală și de Est.

Ei susțin că aceste norme dezavantajează companiile din regiunea estică și le avantajează pe cele din Vest.

Potrivit estimărilor Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România, întoarcerea obligatorie acasă a camionului ar duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce ar însemna pierderi de 10-14% din afacere.

În plus, circa 1.000 de camioane ar fi puse în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, doar pentru a se întoarce acasă. Ceea ce , de fapt, ar contraveni exact spiritului noii legislații: Ar crește atât emisiile de carbon cât și riscul producerii accidentelor.

De partea celaltă, susținătorii legislației spun că firmele din Est concurează cu șoferi mai prost plătiți, suprasolicitați, trimiși pe drumuri timp de săptămâni întregi și care se odihnesc doar în cabina TIR-ului. Adevărate pericole pe șosele, ca să nu mai vorbim de concurență neloială în raport cu firmele din Vest, care își plătesc mai bine șoferii și le respectă odihna.

Firmele din Vest trebuie, așadar, să plătească mai mult, în condițiile în care costurile cu combustibilii sau întreținerea camioanelor sunt cam aceleași în toată Uniunea Europeană.

Problema este complicată, dar mai poate exista un recurs: transportatorii români cer guvernului să atace legislația la Curtea Europeană de Justiție. Să vedem ce va urma.

 

Ascultați rubrica ”Eurocronica”, cu Ovidiu Nahoi, în fiecare zi, de luni până vineri, de la 8.45 și în reluare duminica, de la 15.00, numai la RFI România

Toate Eurocronicile lui Ovidiu Nahoi: http://www.rfi.ro/tag/eurocronica

Eurocronica din 10 iulie 2020