Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cum poate un guvern să pună mâna pe mass-media: cazul Ungariei

dull_szabolcs.jpg

Szabolcs Dull, fostul redactor-şef al portalului de știri Index din Ungaria
Image source: 
Facebook / Szabolcs Dull

După cum știți din relatările noastre anterioare, demiterea redactorului-șef al portalului de știri Index din Ungaria a ridicat numeroase semne de întrebare legate de libertatea presei din această țară.

În interviul acordat publicației germane Deutsche Welle, Szabolcs Dull, redactorul-şef demis al Index, explică situația din jurul celui mai citit portal de știri din Ungaria. Iar explicațiile lui sunt relevante pentru ceea ce înseamnă preluarea unei medii independente de către oameni ai guvernului.

Szabolcs Dull, în vârstă de 36 de ani, a studiat franceză şi ştiinţele comunicării la Budapesta. A lucrat ca ziarist, între altele, pentru postul public Kossuth Rádió şi pentru portalele de ştiri Origo şi Index. Din 2019 este redactor-şef al Index.

El spune că actul de demitere, care i-a fost înmânat de către directorul companiei într-o întâlnire ținută în afara recacției, nu a fost o surpriză.

Redacția fusese tot mai mult supusă presiunilor pe măsură ce în acționariatul companiei au început să apară oligarhi apropiaţi ai guvernului.

”De aceea redacţia era neliniştită”, spune fostul redactor-șef. ”De aceea” – continuă el -  ”în urmă cu mai bine de doi ani am pus două condiţii foarte clare: independenţa privind conţinutul editorial și absența oricărei imixtiuni din afară în componenţa redacţiei”.

Dull spune că în săptămânile trecute au existat încercări de încălcare a celei de-a doua condiţii, printr-un așa-numit plan de externalizare, potrivit căruia majoritatea redacţiei urma să fie împărţită pe diverse firme externe.

Redacția s-a opus acestui demers, redactorul-șef a fost demis iar jurnaliștii s-au solidarizat cu acesta. Mii de personae au ieșit în stradă pentru a susține libertatea mass-mediei în Ungaria.

În paralel, publicațiile pro-guvernamentale, care domină la ora actuală spațiul mediatic ungar, au pornit o campanie de denigrare a redactorului-șef demis.

Campania aceasta are o latură ridicolă şi una înfricoşătoare, spune el în interviul pentru DW.

”Partea ridicolă este că aş fi căzut la înţelegere cu politicieni din opoziţie ca să distrug Index. Partea înspăimântătoare a campaniei este că portalul Origo, apropiat de guvern, a publicat lista convorbirilor din telefonul meu mobil şi se prevalează de ea în campania pe care o derulează.

Adevărul este următorul: eu am lucrat foarte mulţi ani ca ziarist politic şi îi cunosc practic pe toţi politicienii din Ungaria. Cei mai mulţi dintre ei au numărul meu de telefon şi mă sună din când în când. Nu am absolut nimic de ascuns şi oricine are dreptul s-o facă poate vedea lista convorbirilor mele. Dar faptul că aceasta apare ilegal pe un portal apropiat guvernului şi este folosită într-o campanie de presă, este înspăimântător”.

În finalul interviului, redactorul-șef demis al Index este întrebat dacă mai există libertatea presei în Ungaria.

”Este o întrebare la care nu se poate răspunde uşor prin da sau nu. Eu spun mereu că trebuie să ne închipuim libertatea presei ca pe o cameră în care tavanul urcă şi coboară. Dacă tavanul coboară, unii oameni nu mai pot sta în picioare. Acum, tavanul a coborât”.

 

Ascultați rubrica ”Eurocronica”, cu Ovidiu Nahoi, în fiecare zi, de luni până vineri, de la 8.45 și în reluare duminica, de la 15.00, numai la RFI România

Toate Eurocronicile lui Ovidiu Nahoi: http://www.rfi.ro/tag/eurocronica

 
Eurocronica lui Ovidiu Nahoi din 3 august 2020