Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


UK: Cedare umilitoare a guvernului în privința notării elevilor

protest_elevi.jpg

Protest elevi britanici
Elevii britanici au protestat masiv împotriva algoritmului de notare
Image source: 
PA

Guvernul din Marea Britanie a cedat în fața protestelor elevilor împotriva sistemului de notare la absolvire din liceu. S-a revenit la notele acordate de profesori și nu la cele fixate printr-un algoritm în absența examenelor suspendate din cauza pandemiei de Coronavirus.  

Notele la A-level, echivalentul bacalaureatului, și GCSE - examenul de absolvire a 10 clase obligatorii - fuseseră retrogradate pentru circa 40% dintre elevii din Anglia de către algoritmul folosit de autoritatea de reglementare a examenelor - Ofqual, care a folosit o formulă bazată pe notele anterioare obținute în școli.

Președintele Ofqual Roger Taylor și ministrul educației, Gavin Williamson, și-au cerut scuze pentru "suferințele” cauzate.

Ministrul Williamson a spus că elevii și părinții au fost afectați de "inadvertențe semnificative” în procesul de notare. Într-o declarație, el a recunoscut că anul a fost "extraordinar de dificil” pentru elevi, după anularea examenelor din cauza pandemiei de Coronavirus.

Decizia guvernului britanic aliniază Anglia (unde trăiește peste 80% din populația Regatului Unit) cu celelalte națiuni britanice, Scoția, Țara Galilor și Irlanda de Nord.

Estimările profesorilor vor rămâne cele acordate studenților, cu excepția cazului în care algoritmul informatic a dat o notă mai mare.

Liderul opoziției Laburiste, Sir Keir Starmer, a declarat că guvernul a fost "silit să facă o întoarcere de 180 de grade după câteva zile de confuzie”.

El a criticat modul în care guvernul a tratat rezultate elevilor drept "un fiasco complet” și a spus că cedarea constituie o "victorie pentru miile de tineri care și-au făcut vocea auzită săptămâna trecută”.

Algoritm nefericit

Daria Balint este o astfel de elevă care a obținut note la trei discipline pentru A-level: franceză, psihologie și geografie. În cazul ei notele estimate de profesori nu au fost mai mici decât cele calculate prin algoritm.

Daria Balint
Daria Balint a obținut note care nu au fost reduse de algoritmul guvernamental
Image source: 
Petru Clej

"Aceste note îți permit admiterea la facultate. Singurele facultăți unde se fac concursuri sunt cele vocaționale, ca de exemplu medicină, unde trebuie să ai acreditarea lor.", explică Daria.

Repartizarea studenților pe facultăți se face în funcție de note și de opțiunile exprimate de ei de un organism central numit UCAS.  

"De multe ori contează notele acestea și pentru un CV. Mulți te vor întreba la angajare ca să te cunoască mai bine. Deci notele sunt importante pentru viitorul unui student" adaugă ea.

Daria nu a mai continuat cursurile la școală nici măcar online după instituirea carantinei și este sceptică cu privire la acest mod de predare.

"Părerea mea este că școala online nu este același lucru ca atunci când te duci în persoană, nu comunici la fel de bine cu profesorul și nu înțelegi la fel de bine. Vom vedea ce va fi, dar eu zic că va fi mult mai greu dacă se va continua online pentru cei vor da examenele anul viitor", spune Daria.

În ultimul deceniu, Ofqual a ținut piept inflației de note la examene, adesea folosind câteva tehnici statistice destul de controversate.

Dar în cazul generației Covid-19, s-ar putea spune că dorința guvernului de a menține standardele a avut un preț prea mare.

Atunci când a cerut Ofqual să adopte acest algoritm, politica guvernului a mers prea departe, în ciuda celor mai bune intenții ale ministrului.

Când șefa executivului scoțian Nicola Sturgeon a cedat și a revenit la notele estimate pentru elevii din Scoția, era doar o chestiune de timp înainte ca celelalte națiuni să-i urmeze exemplul. Mai întâi Irlanda de Nord, apoi Țara Galilor și în sfârșit Anglia.

Ascultați relatarea corspondentului RFI la Londra, Petru CLEJ